Volledige versie bekijken : info over werking payserver



salmax
22 November 2010, 22:31
hallo iedereen

kan iemand meer info vertellen liefst simpele taal aub tis voor een simpel manneke salmax :)

kan mij iemand vertellen wat een payserver doet.

weet dat het niet illegaal is je het legaal gebruikt

kan dat iets van snelheid doen verhogen ?
heb ene genomen voor 1 maand abbonement 120mbit/sec

het is niet om illegaal gebruik
NIET voor van nieuwsgroepen te downloaden
gewoon dacht ik bestanden sneller binnen te halen

heb ik perce newsleecher of zo nodig of niet ?
staat momenteel niet op pc

merk wel dat pc vlotter draait of kan dat niet ?
heb ook wel pc gedefragmenteerd en opgekuist

thx op voorhand

ultddave
23 November 2010, 00:32
Beste,

Heb je ooit al gehoord van de term "nieuwsgroepen" of "newsbinaries" (ook bekend als gewoon "binaries") op "usenet"?

Een nieuwsgroep kan je in principe een beetje vergelijken met een forum waarbij iemand een "post" plaatst zodat iedereen die kan lezen. Nieuwsgroepen kan je meestal gewoon toevoegen aan je emailclient (windows live mail, outlook, ...) en daar de inhoud in bekijken. Een soort forum dus dat je kan raadplegen via je emailclient. Posten plaatsen doe je dan ook door middel van een soort email te versturen.

Scholen gebruiken nieuwsgroepen bijvoorbeeld als een discussiegroep. ;)

PS: Er zijn ook andere mogelijkheden om nieuwsgroepen te bekijken uiteraard. ;)

Een nieuwsgroep wordt opgezet op een news server. Zo een news server wordt beheert door instellingen of providers (telenet heeft bijvoorbeeld een news server).

Illegale data die vaak geupload wordt door gebruikers op die news servers, wordt dus gedownload aan de maximale uploadsnelheid van die news server. Simpel gezegd: Als een news server kan uploaden tot maximum 2Mb/s. Dan kan jij dus ook maximum download tegen 2Mb/s ondanks dat je provider (telenet, belgacom, ...) veel sneller dataverkeer ondersteunt.

********

Nu komt het probleem; Providers weten meestal dat het illegale data is, die gedownload wordt van die news servers. En meestal limiteren zij zelf de downloadsnelheid al. Wat dus redelijk enerverend is voor mensen die veel downloaden van nieuwsgroepen.

Daar komen die payservers van pas. Payservers zijn servers die zorgen dat jij via hun server WEL tegen een maximale snelheid kan downloaden (tegen betaling uiteraard :D).

Hetgeen er eigenlijk gebeurt is dat de payserver jouw bestand download van de nieuwsgroep en dan naar jouw stuurt. En die snelheid wordt niet beperkt door je provider en dus meestal sneller (hangt af van de payserver uiteraard).

Payservers kunnen ENKEL downloaden van nieuwsservers. Andere bestanden kan je gewoon downloaden via je je provider.

Een newsleecher is een downloadprogramma voor zelf data van nieuwsgroepen te downloaden. Maar als je een payserver gebruikt heb je dat niet nodig want die newsleecher zit met die mogelijke snelheidsbeperking opgelegd door je provider.


merk wel dat pc vlotter draait of kan dat niet ?
Door het betalen van een payserver kan dat niet. ;) Dat zal door dat opruimen/defragmenteren komen.

PS: Als iemand een fout in mijn uitleg ziet, gelieve het dan te zeggen, want ik gebruik zelf nooit nieuwsgroepen :D.

(PS: Eventueel kan je ook eens googlen naar "usenet" en "nieuwsgroepen", dan vind je meestal ook wel wat informatie en ook uiteraard namen van nieuwsgroepen.)

Mvg,
Dave

salmax
23 November 2010, 19:00
dus een payserver is zinloos je niet van torrent of ftd download snap ik dat goed ?
dus met payserver kan ik niet sneller van browser en dingen binnentrekken als ik niet van torrent of ftd haal ?

ultddave
23 November 2010, 20:31
Torrent en FTP zijn nog 2 andere zaken. Maar je gaat inderdaad niet sneller download van normale sites zoals youtube, minatica, ... en dergelijke. Enkel van speciale servers ga je sneller downloaden. ;)

Maar als je dus niet illegaal gaat downloaden van nieuwsgroepen, heb je dus geen payserver nodig. Dat is dan dus inderdaad zinloos.

Mvg,
Dave

salmax
23 November 2010, 23:26
oke dan heb ik het volgende maand dus nietr meer nodig
bedank peter n voor de info pm
bedankt uldave voor de info

nu weet ik genoeg mag gerust gesloten worden