Volledige versie bekijken : Nieuw Moederbord komt niet voorbij logo



Nijntje666
26 November 2010, 22:38
Beste forumleden!

Vandaag heb ik mijn nieuwe moederbord, de Gigabyte GA-EP41-UD3L binnen gekregen, geinstalleerd en alles aangesloten. Echter kom ik niet voorbij het Logo screen met daarin druk op F12, F9 etc.
Hij laadt eerst mijn grafische gegevens en na 10 seconden bij het logo scherm start hij opnieuw op.

Ik krijg geen foutmeldingen, niks, heb de nieuwe bijgeleverde kabeltjes gebruikt voor de harddisk (Sata 0), memory staat in dual channel en processor zit er goed in.
Aangezien niks van USB werkte had ik even een omvormertje gebruikt bij 2 toetsenborden. De MS toetsenbord deed helemaal niets (ook niet met omvormer). Bij mijn logitech bordje gaan bij de PS/2 omvormer eerst alle lampjes branden, en vervolgens gaan ze weer allemaal uit en die werkt dus ook niet.

Dit is niet goed voor mijn status van Examen Medewerker ICT Niveau 3 van vorige week waar ik mijn systeem wél gewoon in één keer goed assembleerde :p

Alvast dank voor de hulp!

redmist
26 November 2010, 23:28
hoi nijntje,

wat weleens wilt lukken is eenvoudig het batterijtje verwijderen. (cmos cleanen zie handleiding)

wel pc uitzetten, voedingskabel los, rest-stroom lozen door aan/uit knop x aantal keer pushen

jezelf eerst statisch ontladen. batterij verwijderen

1 minuutje wachten (standaard) ik zelf wacht wat langer.

bat. terugplaatsen, alles weer aansluiten en opstarten

kan een oplossing zijn.....pc's zijn rare apparaten

succes

red

Nijntje666
26 November 2010, 23:40
Maar dit is een geheel nieuw moederbord, waarom zou ik die dan moeten verwijderen?
De handleiding had ik al lang doorgelezen, bij Troubleshooting wordt dit vermeld:

Check if the keyboard is working properly. > No: The keyboard or keyboard connector might fail

compuchrisje
26 November 2010, 23:58
De opmerking 'statisch ontladen' is hier wel gepast. Iets wat wordt opgestuurd heeft al een hele tocht achter de rug, de overschakeling koud->warm... Het is best mogelijk dat het moederbord ook gewoon defect is, van bij vertrek uit de fabriek al.

Nijntje666
27 November 2010, 00:15
Daarnet had ik willekeurig wanhoop wat toetsen ingedrukt tijdens het Gigabyte logo, en opeens liep hij door, maar uiteindelijk zwart beeld.
Opnieuw opgestart en aantal keer steeds opnieuw laten doorlopen, niets aangeraakt, weer het zelfde probleem als voorheen, en opeens startte hij weer door en kreeg ik een zwart beeld met een blauw poppetje links bovenin te zien.
Opnieuw opstarten en het proces wordt weer herhaald.

Zal ik hem dan gewoon loskoppelen, voeding op 0 zetten, en zoals redmist zei een aantal keer de powerknop indrukken en dan de CMOS-batterij er uit halen?

Ik heb helaas geen bandje om de stroom te geleiden.

Edit: wanneer ik een simpele USB-muis via PS/2 convertor aansluit blijft dit lampje wel constant branden

PeterN
27 November 2010, 00:49
Bij zo'n problemen systematisch te werk gaan.
Geraak je in de bios? Dan weet je dat cpu, geheugen en graka toch al goed werken.
Kijk eens in de bios na want daar zijn ook instellingen voor muis en keyboard zoals herkennen van usb keyboard bij boot.

Nijntje666
27 November 2010, 01:04
Nee, dat is echter het probleem.
Het enige wat het systeem weergeeft is eerst de grafische hoeveelheid geheugen, vervolgens het Logo scherm van Gigabyte, na een bepaald aantal seconden start hij opnieuw op en het proces wordt herhaald.
Intoetsen lukt niet, wanneer ik mijn usb muis via omvormer ps/2 aansluit blijft echter het lampje wel branden, maar daar heb ik niets aan natuurlijk

PeterN
27 November 2010, 01:42
Ontkoppel uw hd's en cd/dvd. Enkel voeding, cpu, geheugen en graka. Als aansluiting enkel keyboard op ps2. Best een ps2 keyboard of je moet zeker zijn dat de omvormer werkt. Niet alle omvormers zijn goed.
Krijg je de bios post?

Nijntje666
27 November 2010, 01:45
Ik heb exact gedaan wat je zei, maar, nee dit werkt ook niet, de omvormers werken wel, die zijn gloednieuw maar wel eens gebruikt.
Toch maar het retourformulier invullen dan. Toch hartstikke bedankt voor de ondersteuning Peter.
En ook voor CC voor de ondersteuning :)

g_man
27 November 2010, 23:15
Dat is wat ze noemen DOA (dead on arrival) Niet dat je daar iets mee bent, maar het gebeurt toch. Als je alles gecheckt en gedubbelcheckt hebt, en alles is juist aangesloten dan is dat de laatste conclusie.
Je zou nog eens kunnen proberen je BIOS te flashen, dan kan ook wel eens helpen. :)

Nijntje666
27 November 2010, 23:30
Ja inderdaad, ik zit te overwegen G_man. Want ze zeggen wel in de garantievoorwaarden
"Mechanische beschadigde moederborden, CPU's, Controllers en DIMM-modules worden niet vervangen"
Dit is wel belachelijk, of bedoelen ze dat ik dit met een schroevendraaier heb bewerkt?

Hoe zou ik dan mijn BIOS kunnen flashen als ik niet eens een muis/toetsenbord kan gebruiken.
Wat ik sowieso niet snap, dit is een late revisie en een vrij nieuw moederbord (lijkt mij). Waarom zou (als de USB-poort gewoon werkt) deze standaard niet ingeschakeld zijn?

PeterN
28 November 2010, 00:24
Normaal moet het werken, toch zeker de bios moet posten. Als het nieuw is zou ik er geen moeite verder insteken en ook niet flashen. Anders gaan ze nog zeggen dat je de bios gefashed hebt en er geen garantie is. Dus gewoon in garantie retour.

ik veronderstel dat je wel hebt gekeken dat uw cpu, geheugen goed gemonteerd is en dat deze door het mobo worden ondersteund.

Nijntje666
28 November 2010, 00:33
ik veronderstel dat je wel hebt gekeken dat uw cpu, geheugen goed gemonteerd is en dat deze door het mobo worden ondersteund.
Correct. Dit heb ik van te voren geverifieerd, en achteraf nog samen met CC gecontroleerd en bevestigde het ook.

Nijntje666
28 November 2010, 00:51
Nu probeer ik de Foxconn CPU cover terug op de socket te plaatsen, en zelfs dit gaat niet... toen ik hem kreeg zat hij er op dus nu moet hij ook passen zou je zeggen.

Edit: oke met behulp van een google afbeelding wel.

compuchrisje
28 November 2010, 02:42
Heb Nijntje idd geadviseerd even te wachten op het oordeel van g_man. En als die zegt dat ie dood is...
Gebruik dat formulier maar Nijntje, spijtig genoeg dat het zo moet. Ik weet enkel niet wat ze juist bedoelen met 'mechanische beschadigde moederborden'; bedoelen ze hier dat je er dan met een boormachine op bezig geweest bent? Want aansluiten is toch al het minste wat je moet doen om te weten of het werkt of niet.
Heb elders nog op het internet gevonden dat ook de voeding (afwijkende toevoer) een rol kan spelen en het mobo onherstelbaar beschadigen. Ook dat op een mobo soms leds staan die moeten oplichten, alleen weet ik niet of dit ook bij Gigabyte is.

Nijntje666
28 November 2010, 03:26
Bij deze zitten inderdaad LEDjes, deze geven een indicatie van de processor.
Ik geloof in hoeverre deze wordt gebruikt, hoe meer groen de lampjes worden, ze waren in de volgende volgorde:
- Rood
- Oranje
- Groen
- Groen

Ik geloof dat ze bedoelen het beschadigen van het moederbord met behulp van gereedschap.
Ik heb hem in ieder geval ingepakt, hopelijk is de Aftersales een beetje redelijk en rap.
We zien wel waar het op uit loopt.

Nijntje666
2 December 2010, 21:49
Eindstand is dat er een pinnetje in de socket verbogen was.
In eerste instantie wilden ze alles op mijn risico repareren, maar daar heb ik even werk van gemaakt dus ik krijg morgen een gloednieuwe toegestuurd. Dat was dus het probleem. Bedankt voor de input iedereen, deze zaak is gelukkig afgerond, dus mag gesloten worden :bow: