Volledige versie bekijken : DVD drives lezen niet



Nijntje666
4 December 2010, 19:22
Hoi maatjes,

Aangezien ik mijn moederbord net heb geïnstalleerd, en werkt :bow:, zit ik alleen even in een situatie waarbij mijn beide DVD geen gegevens door willen sturen.
Ze zijn beiden van stroom voorzien en beiden aangesloten op een IDE kabel (net zoals voorheen). Ik heb eerst de oude kabel gewoon gebruikt, vervolgens de nieuwe, maar dat gaf geen verschil.

Hij gaat gewoon open, ik stop de CD van gigabyte er in en het lampje brandt dat hij hem leest maar er verschijnt niks. Tevens zie ik in Computer ook geen dvd station staan.
Kan het zijn dat er BIOS instellingen verkeerd staan of jumpertjes misschien? Ik heb niets veranderd aan de jumpers en ook onder "Standard CMOS Features"

Ook heb ik alle beschikbare drivers gedownload en geïnstalleerd.

PeterN
4 December 2010, 23:41
Kijk eens naar de jumpers, eentje moet master staan de andere slave als ze beie op 1 kabel zitten. In de bios moet je ook eens kijken want het kan goed zijn dat de pata ide controller default af staat. Huidige moederborden gaan uit dat sata de standaard is.

salmax
4 December 2010, 23:49
kijk hier is hij herkent wordt
dit is voor windows 7
start --> configuratiescherm-->systeembeheer-->computerbeheer-->opslag--->schijfbeheer
wordt daar de cd station herkent ?
en heeft hij letter toegewezen gekregen anders toewijzen

Nijntje666
5 December 2010, 01:05
In schijfbeheer staan 4 verwisselbare stations. Namelijk: X,Y,Z en I
In Deze Computer is ook Cd-station aanwezig (virtueel gekoppeld).
Ik zal ff een foto maken van mn settings.

Nijntje666
5 December 2010, 01:09
Dit is de instelling onder Standard CMOS Features:

http://img836.imageshack.us/img836/6682/rszimgp0486.jpg

Zoals ik zei heb ik niets aan de jumpertjes veranderd. Het bovenste jumpertje zit in het midden en de onderste in de rechter twee pinnetjes.

Hieronder: Integrated Peripherals
http://img51.imageshack.us/img51/3017/rszimgp0487.jpg

PeterN
5 December 2010, 14:45
Bios lijkt in orde. Ze (cd/dvd) worden ook herkend in de bios wat goed is. Dan moet je eens gewoon al die stations (behalve uw hd) eens wissen in het lijstje met hardware in windows en terug opstarten. Normaal worden die allemaal automatisch gedetecteerd en juist ingesteld. Een driver voor cd of dvd heb ik nog nooit in windows moeten installeren;)

Nijntje666
5 December 2010, 15:54
Verrek! Er stonden 2 uitroeptekentjes bij het Apparaatbeheer voor de betreffende stations.
Vervolgens heb ik dus opnieuw opgestart, toen waren ze natuurlijk nogsteeds uitgeschakeld.
Hierna heb ik ze opnieuw ingeschakeld maar, en stuurprogramma's bijgewerkt, maar dat hielp niet.
Bij stuurprogramma's bijwerken zegt hij:
"De beste stuurprogramma's voor uw apparaat zijn al geïnstalleerd.
Er is geen beter of nieuw stuurprogramma voor het apparaat gevonden."

Update:
Ik heb ook geprobeerd om de stuurprogramma's van de W7 installatie DVD te halen, maar daar vindt hij ze blijkbaar niet.

PeterN
5 December 2010, 22:30
Ook heb ik alle beschikbare drivers gedownload en geïnstalleerd.
Heb je ergens ook voor die dvd/cd drivers gedownload en geïnstalleerd? Probeer die dan te verwijderen of terug te gaan naar vorig stuurprogramma. CD/DVD heeft doorgaans geen drivers nodig. Die zitten in windows zelf en veelal krijg je meer probs als je ze overschrijft :p
Zorg dus dat je ook de drivers van mobo installeert.

Als het niet wil gaan gewoon daar (in je hardwarelijstje), de drives wissen (niet uitschakelen maar effectief 'selecteren' en del drukken). Sluit windows volledig af en herstart windows. Bij het opstarten gaat hij aangeven dat er nieuwe hardware is gevonden en de drives installeren, hopelijk nu goed.

Nijntje666
5 December 2010, 23:02
Precies, dat had ik ook al begrepen.
Weet je wat, ik zal die cd eens in de oude computer steken en de gegevens op USB-Stick zetten, aangezien hij deze wel leest.
Mocht het hier niet mee lukken zal ik de onderste procedure volgen.

Nijntje666
6 December 2010, 00:11
Nee mijnes was niet echt de juist oplossing.
Hierbij kreeg ik alsnog meldingen dat er geen CD/DVD drive gevonden kon worden. Kon echter wel een aantal dingetjes installeren, maar dat verhielp het probleem niet.

Vervolgens dus hetgeen gedaan wat je als laatste aanbood. Apparaten gedelete en vervolgens computer uitgeschakeld.
Hierna de computer handmatig aangezet, bij het aanloggen kreeg ik rechts onderin de melding:

http://img841.imageshack.us/img841/1391/stuurprogrammas.jpg

Dus ik kijk in het logboek:

http://img94.imageshack.us/img94/1084/logboekfout.jpg

Intussen had ik al wel wat gelezen over register wijzigingen, maar ik probeer liever eerst andere mogelijkheden voordat ik daar aan begin.

Edje
6 December 2010, 00:37
Voor Windows 7:
Open de probleemoplosser Hardware en apparaten door te klikken op de knop Starthttp://res2.windows.microsoft.com/resbox/en/Windows%207/main/4/f/4f6cbd09-148c-4dd8-b1f2-48f232a2fd33/4f6cbd09-148c-4dd8-b1f2-48f232a2fd33.jpg en vervolgens op Configuratiescherm. Typ probleemoplosser in het zoekvak en klik vervolgens op Probleemoplossing. Klik onder Hardware en geluiden op Een apparaat configureren.* http://res1.windows.microsoft.com/resbox/en/Windows%207/main/1/8/18abb370-ac1e-4b6b-b663-e028a75bf05b/18abb370-ac1e-4b6b-b663-e028a75bf05b.jpgAls u om het beheerderswachtwoord of een bevestiging wordt gevraagd, typt u het wachtwoord of een bevestiging.

Nijntje666
6 December 2010, 00:50
Dit werkt ook niet:

http://img220.imageshack.us/img220/9569/probleemoplosser.jpg

Onder het ballonnetje staat het zelfde als er boven

Edje
6 December 2010, 01:12
Worden de cdroms wel herkend in schijfbeheer? Zo ja, verander dan de driveletter eens.

Nijntje666
6 December 2010, 01:18
Nee, zoals ik zei zijn ze niet zichtbaar in Deze Computer, dus ook niet in Schijfbeheer.
Wel in Apparaatbeheer met uitroeptekens zoals in post #7

Edje
6 December 2010, 01:21
Deze computer is heel iets anders dan schijfbeheer. Je kunt bv een cdrom geen driveletter geven waardoor dit apparaat niet zichtbaar is in deze computer.

Nijntje666
6 December 2010, 01:43
Klopt, maar als de stations al niet eens in Deze Computer staan (ook wanneer "Lege stations in de map Computer verbergen" uitgevinkt is) staan deze ook niet in het Schijfbeheer ;), wat ook het geval is.

Edje
6 December 2010, 02:07
Ok dan, maar je hebt niet iets van brandprogrammas of VMware geinstalleerd? Kan ook nog de oorzaak zijn. En anders toch in je register. Je gebruikt windows 7 toch?

Nijntje666
6 December 2010, 12:19
Ik gebruik Windows 7 ja. Waarom zou het nu dan opeens niet werken terwijl het voorheen wel werkte?
Nouja, mogelijk om de volgende rede namelijk:
Had het vandaag eens gevraagd aan mijn stagebegeleider, hij vertelde mij dat nieuwere mobo's gebruik maken van Ultra DMA. Hierdoor is de snelheid veel sneller en heb je soms i.p.v. een IDE-kabel van 40 pins, eentje van 80 nodig.
Tenzij er bij een mobo een IDE kabel bijgeleverd wordt (net zoals bij mij dus) dan moet dat de juiste zijn.

Kortom, ik heb 2 DVD stations die op een oud moederbord aangesloten waren en dus die hoge snelheid mogelijk niet aankunnen waardoor ze wel zichtbaar zijn. Wat ik dus moet proberen is om het einde van de IDE kabel aan te sluiten op een van de twee DVD-stations (moet wel de Master zijn) en kijken of het dan werkt.

Het kan dus zijn dat deze drives verouderd zijn, maar eerst moest ik dit eens controleren. Zal de bevindingen uiteraard weer hier plaatsen.

PeterN
6 December 2010, 13:08
Probeer deze (http://go.microsoft.com/?linkid=9645377) eens uit te voeren. Volg gewoon de wizard. Het reset uw 'upper en lower filters' in het register die veelal voor dit soort problemen zorgt. Een restart van de pc is nodig na uitvoeren.

Edje
6 December 2010, 14:55
Inderdaad, de filters in het register aanpassen lijkt me de oplossing. Het verhaal van de kabel klopt niet ;-)

Nijntje666
6 December 2010, 21:50
Inderdaad, de filters in het register aanpassen lijkt me de oplossing. Het verhaal van de kabel klopt niet ;-)
Toch wel Edje, ik heb nu enkel de bovendste DVD-speler aangesloten als Master, en hij doet het, en wel als een tierelier. Alleen in Windows speelt hij nu niks af nog, maar er is vooruitgang.
Nu is alleen de onderste natuurlijk niet zichtbaar. Diegene die ik zojuist heb aangesloten geeft nu geen melding meer in het Apparaatbeheer.

Edje
7 December 2010, 01:57
Ja, dat kan maar dit heeft er niets mee te maken. 40 pins kabel gebruiken op een U-DMA apparaat fungeerd als een bottleneck en vertraagt de doorvoersnelheid. Maar het is niet zo dat het besturingsprogramma de apparaten dan niet meer herkend. Kan het niet zijn dat je de jumpers op cable select hebt staan misschien? Cable select werkt alleen als je de juiste IDE kabel gebruikt. Deze herken je doordat er achter de slave aansluiting een kabeltje is onderbroken. In dat geval keihard instellen op slave en master maar wel de apparaten op de juiste volgorde aansluiten.

Nijntje666
7 December 2010, 12:29
Heb een donkerbruin vermoeden dat het daar allemaal niet aan ligt.
Aangezien ik toch die W7 Automatische installatie heb, gooi ik vanavond alsnog wel even een nieuwe installatie over de C partitie.

Nijntje666
7 December 2010, 21:07
Probleem is opgelost! Gewoon W7 opnieuw geïnstalleerd, gelukkig zag hij de drives buiten het OS wel. Mobo is geheel up-to-date.
Alles werkt nu gelukkig weer, bedankt voor de inzet jongens! :good:
Dit hoofdstuk kan eindelijk afgesloten worden, net zoals deze discussie. :)

Baloeke
7 December 2010, 22:51
...
Dit hoofdstuk kan eindelijk afgesloten worden, net zoals deze discussie. :)
Het slot staat erop ;)