Volledige versie bekijken : touchpad laptop werkt niet meer



jellabi
11 December 2010, 19:38
Ey,

Ik ben in het bezit van een mooie netbook --> compaq mini 110c-1110SD. Nou heb ik gisterenavond in bed nog een tvserie zitten kijken, en vandaag zette ik mijn laptop op mijn bureau en ik startte hem op en touchpad werkte niet meer. Ik heb al allerlei dingen geprobeerd:

- nieuwste drivers geinstalleerd
- herstelpunt opgezocht met herstelsoftware die op laptop zat (niet met die van windows zelf, die stond blijkbaar uitgeschakeld <_<)
- in veilige modus opgestart

Na al deze dingen en ook in veilige modus werkt het touchpad niet. Iemand nog een idee, of wordt het toch maar de bon zoeken en me op de garantie beroepen?

Gr, jell

Jelle
12 December 2010, 22:44
In dit topic (http://www.minatica.be/threads/24091-touchpad-werkt-niet-meer?p=137072&viewfull=1#post137072) worden twee oplossingen voorgesteld voor een soortgelijk probleem (ook daar hielp systeemherstel niet). Helpen die misschien?

Baloeke
12 December 2010, 23:06
Kan misschien dom zijn, maar heb je niet per ongeluk je touchpad uitgeschakeld?
Hoop dat deze link (http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c02017159&cc=be&lc=nl&dlc=nl&product=3876865&tmp_track_link=ot_search) je iets kan helpen om deze weer in te schakkelen.

jellabi
12 December 2010, 23:53
nope, hebk inderdaad al opgezocht maar op de compaq mini 110c-1110SD (of iets dergelijks) zit niet zo'n functie om hem aan of uit te zetten. Ook niet met de Fn toetsen. Ik heb de handleiding opgezocht en iets dergelijks staat er ook niet in bij dit type.

Met externe muis werkt het overigens wel, maar dat is niet fijn aangezien dit mijn collegelaptop is en ik geen zin heb om altijd een muis mee te nemen en ik er ook vaak series en dergelijke mee in bed kijk en dat dus gewoon niet fijn werkt.

Edje
13 December 2010, 01:53
Ik zou het toch eens proberen met de Fn toetsencombinatie. Deze werkt namelijk vaak gewoon, ondanks de tekens ontbreken.

Nijntje666
13 December 2010, 08:45
Ik zou het toch eens proberen met de Fn toetsencombinatie. Deze werkt namelijk vaak gewoon, ondanks de tekens ontbreken.

Wordt een beetje lastig, hij zegt namelijk toch al dat het zo niet kan ;):

nope, hebk inderdaad al opgezocht maar op de compaq mini 110c-1110SD (of iets dergelijks) zit niet zo'n functie om hem aan of uit te zetten. Ook niet met de Fn toetsen. Ik heb de handleiding opgezocht en iets dergelijks staat er ook niet in bij dit type.

jellabi
13 December 2010, 17:41
yup idd, kan iemand nog iets bedenken of wordt het bonnetje zoeken en me beroepen op de garantie?

Edje
14 December 2010, 02:25
Nijntje, ik wil alleen maar helpen, net als jij veronderstel ik? Meerdere laptops hebben geen teken op het keyboard, maar toch werkt de functie wel degelijk. Deze functie wordt gestuurd door het OS, dus dat is wel van belang. Maar als dit is uitgesloten kunnen we met de volgende stap verder. Zodra je opstart met een tool als Hirens Boot Cd, en dan met mini windows XP opstart, zou je kunnen uitsluiten of het aan je besturingsprogramma ligt. Nijntje heeft hier toevallig onlangs een topic over geschreven. Zou je dit eens kunnen proberen als stap 2?

Nijntje666
14 December 2010, 08:50
Nijntje, ik wil alleen maar helpen, net als jij veronderstel ik?
Natuurlijk Edje, daar zitten we hier voor, geen persoonlijke bedoelingen he!. Maar ik bedoel, hij gaf al aan dat het niet werkte. En aangezien de activiteit van jellabi, vertrouw ik er op dat hij dit probleem zelf anders ook wel had ondervonden ;)

En ik geloof niet dat je met Hiren's Boot CD in deze situatie de oorzaak kunt achterhalen.
Wanneer je namelijk met Mini Windows XP opstart zullen enkel de standaard drivers worden geladen, en dan zeker niet die van de touchpad. Dat zou in het huidige OS nou juist wél moeten zijn.

Toch maar gek dat het opeens niet meer werkte, heb je die avond er voor misschien nog iets gedaan met een bepaald programma of iets dergelijks?

jellabi
14 December 2010, 09:14
nee, ik heb alleen uitzending gemist gkeeken (IE dus), verder beetje msn maar dat was het wel. Het is overigens niet alleeen het touchpad wat het niet doet, maar ook de linker en rechtermuisknop, dus er zit een fout in het geheel. Ik moet nu naar mn tentamen dus ben er straks weer

Edje
15 December 2010, 01:27
Jellabi, wil je toch de truuk met Hirens doen aub? Ik heb nog nooit meegemaakt, ongeacht welk type laptop dat de touchpad het niet doet, de drivers worden dus wel degelijk geladen. Mocht het met Hirens nog niet werken, zou je dan eens willen kijken in de BIOS setup of daar de optie voor het activeren van de touchpad terug te vinden is en of deze niet toevallig uit / inactief staat?

Edje
15 December 2010, 01:35
Ik lees nergens dat hij het geprobeerd heeft. Alleen dat de handleiding er niets over zegt. Vandaar ik er extra op hamer het te proberen. Geloof me, ik heb in de loop van de jaren heel wat misstappen meegemaakt van gebruikers :lol:

jellabi
15 December 2010, 23:25
gebeurt nog steeds niets hoor :D

Edje
16 December 2010, 02:41
Jellabi, wat bedoel je met gebeurt nog steeds niet? Werkt de muis ook niet met Hirens?

jellabi
16 December 2010, 22:29
niet niet, maar nietS ;) Dus idd ook met hirens niet.

Edje
17 December 2010, 00:19
Ok, dan zal de hardware defect zijn, of een los kabeltje wat vaak onder je keyboard zit verstopt. Maar als je garantie hebt, dan is het de vraag of je het keyboard los kunt klikken zonder de zegel te verbreken. Overigens, toch niet met drank geknoeid he? ;-)

jellabi
17 December 2010, 19:39
wat maakt het uit? want als ik garantie heb ga ik zelf toch niet de zegel verbreken? :S

Overigens staat er niets in mijn eerste post over drank, was dat wel gebeurd dan stond het daar natuurlijk omdat het een essentieel onderdeel is in de probleemoplossing.

Nijntje666
17 December 2010, 21:33
Dat zal wel een overweging worden denk ik.
Waarschijnlijk zal het systeem gerepareerd moeten worden wanneer u terug gaat, en zullen hier kosten aan verbonden worden afhankelijk van de complexiteit zal het mogelijk ook wel terug naar de fabrikant worden gestuurd. Dat kost je dus wel een tijdje.

Tot wanneer heeft u nog garantie? Ik zou eerst afwachten (het internet afstruinen) op zoek naar een oplossing.

PeterN
18 December 2010, 02:59
Btw, welk besturingssysteem staat erop en welke driver heb je geladen?
Normaal moet daar toch een programma bij zijn waarmee je alles kan calibreren en instellen zoals hieronder een afbeelding is. Kijk hiervoor eens in je hardware lijstje.
Er moet ergens een synaptic progje staan mss onderaan rechts in je taakbalk.
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf-JAVA/Doc/images/c02191151.jpg

Edje
18 December 2010, 03:12
PeterN, ga eens slapen man ;-)

jellabi
20 December 2010, 19:30
Dat zal wel een overweging worden denk ik.
Waarschijnlijk zal het systeem gerepareerd moeten worden wanneer u terug gaat, en zullen hier kosten aan verbonden worden afhankelijk van de complexiteit zal het mogelijk ook wel terug naar de fabrikant worden gestuurd. Dat kost je dus wel een tijdje.

Tot wanneer heeft u nog garantie? Ik zou eerst afwachten (het internet afstruinen) op zoek naar een oplossing.

Mwah ik zit zelf in de rechtenbusiness, dus een mooi briefje dat het wel onder de garantie valt doet meestal wel wonderen ;) Er zit sowieso een jaar op voor zover ik weet, en ik heb hem in februari 2010 gekocht dus geen probleem.


Btw, welk besturingssysteem staat erop en welke driver heb je geladen?
Normaal moet daar toch een programma bij zijn waarmee je alles kan calibreren en instellen zoals hieronder een afbeelding is. Kijk hiervoor eens in je hardware lijstje.
Er moet ergens een synaptic progje staan mss onderaan rechts in je taakbalk.
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf-JAVA/Doc/images/c02191151.jpg

Had ik al gekeken, maar in apparaatbeheer staat niets en ook bij dat device settings staat er bij devices niets. Hij herkent hem dus gewoon helemaal niet, dus er zal wel gewoon iets los zitten neem ik aan. Laptopje draait btw op xp en ik heb de nieuwste driver van compaq-hp site gehaald, de driver die speciaal bij mijn laptop hoorde ;) Maar ook toen kon hij niets vinden. Bij hardware toevoegen kon ik ook niets vinden trouwens.

PeterN
20 December 2010, 21:44
Het zou deze (http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareDownloadIndex?softwareitem=ob-71203-1&lc=en&dlc=en&cc=us&os=228&product=4033823&sw_lang=) moeten zijn...

"This package contains the Synaptics Touchpad driver for the supported notebook/laptop models and operating systems. The driver provides advanced features such as PalmCheck, EdgeMotion, tap zones, double-tap, and tap-to-select."

Als je hem nergens ziet moet je eventueel in je hardware lijstje eens alles van muis uitvegen. Met de toetsen kan je dan afsluiten en herstarten. Hij gaat de driver dan insalleren en normaal, als het touchpad werkt/aanstaat/insteekt moet hij die ook in je hardware lijstje laten zien. Probeer eventueel bovenstaande driver nogmaals te installeren. Werkt het nog niet, dan kan je maar één ding doen om software uit te sluiten : image maken, een herformat en kijken als hij dan wel werkt. Gaat het dan nog niet dan binnen doen voor herstelling. Werkt het dan is software de oorzaak. Je zet dan uw image terug en dan is het zoeken ...

jellabi
21 December 2010, 14:54
Het zou deze (http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareDownloadIndex?softwareitem=ob-71203-1&lc=en&dlc=en&cc=us&os=228&product=4033823&sw_lang=) moeten zijn...

"This package contains the Synaptics Touchpad driver for the supported notebook/laptop models and operating systems. The driver provides advanced features such as PalmCheck, EdgeMotion, tap zones, double-tap, and tap-to-select."

Als je hem nergens ziet moet je eventueel in je hardware lijstje eens alles van muis uitvegen. Met de toetsen kan je dan afsluiten en herstarten. Hij gaat de driver dan insalleren en normaal, als het touchpad werkt/aanstaat/insteekt moet hij die ook in je hardware lijstje laten zien. Probeer eventueel bovenstaande driver nogmaals te installeren. Werkt het nog niet, dan kan je maar één ding doen om software uit te sluiten : image maken, een herformat en kijken als hij dan wel werkt. Gaat het dan nog niet dan binnen doen voor herstelling. Werkt het dan is software de oorzaak. Je zet dan uw image terug en dan is het zoeken ...

Die driver had ik idd al geinstalleerd en dat werkte niet. Zal het nog eens proberen dan

En hoe installeer ik dat opnieuw? ik kan nergens een cd insteken en heb ook toen ik hem kocht niets erbij gehad. Of had ik dat destijds op een usb stickje oid moeten zetten?

PeterN
21 December 2010, 16:28
De driver downloaden met de laptop en gewoon 'opslaan' op je hd. Unzippen en de setup runnen vanaf je hd.

jellabi
24 December 2010, 22:02
hmmm ik heb mijn laptop nu al 8 uur aanstaan, en ik pak hem net op en opeens doet mijn touchpad het weer :S Heb niets van instellingen veranderd, alleen beetje zitten surfen vandaag... In ieder geval doet mijn touchpad het nu weer dus bedankt iedereen voor de hulp ;)

Nijntje666
26 December 2010, 00:01
Hmm, dan is het sowieso hardware-matig, en zal je probleem straks mogelijk weer opnieuw kunnen optreden...
Toch je briefje maar zenden dan?

jellabi
28 December 2010, 21:04
Hmm, dan is het sowieso hardware-matig, en zal je probleem straks mogelijk weer opnieuw kunnen optreden...
Toch je briefje maar zenden dan?

ja idd dat denk ik ook, maar op het moment dat ik hem nu opstuur starten hun hem op en zeggen dat de muis het gewoon doet. Dus daar heb ik eigenlijk helemaal niets aan. Nu maar hopen dat het niet nog eens gebeurt he ;)

Nijntje666
28 December 2010, 23:16
Ja dan krijg je een welles-nietes situatie.
Ik haak in ieder geval af op dit punt.
Veel succes in ieder geval indien je gaat terugzenden ;)