Volledige versie bekijken : In memoriam



compuchrisje
17 December 2010, 00:30
Morgen, 17 december, is het net geteld één jaar geleden dat we noodgedwongen moesten afscheid nemen van Nostradamus (http://www.minatica.be/threads/66249-Goede-vriend....).
Hij was niet zomaar gewoon een moderator, hij was een vertrouwde bekende voor velen en voor sommigen betekende hij veel meer.

Toen hij pas op Minatica kwam, toen nog bekend onder een andere naam, viel hij niet eens op. Erg actief was hij (nog) niet, tot de lesjes PaintShopPro een vorm kregen en ook een aanhang. Een flink aantal leden hadden de smaak te pakken, waaronder ook Nostradamus. En hij was creatief, beeldde dingen uit die je niet zo gauw terug vindt bij een man. Hij raakte zo gepassioneerd dat hij er eten en slaap voor liet.
Tot op een moment bekend werd dat hij ook op gebied van fotografie geen beginner meer was. En hij werd moderator van ons forum fotografie. Hij stelde de lesjes samen, hoewel hij het liever als tips zag. Hij startte de maandelijkse wedstrijden en was telkens heel punctueel bij alles. PaintShopPro kwam nu op de tweede plaats. Of nee, nog ééntje lager, want boven zijn forum fotografie kwam maar één ding: zijn trots over zijn familie en vooral zijn kleindochter.

Op het forum kende hij zijn 'klanten', velen vertrouwden hem eindeloos. Hij was dat vertrouwen dan ook waard. Voor ieder vond hij de juiste troostende woorden, had hij dat klopje op de schouder. Men zag hem als een vriend. Het forum fotografie was dan ook te vergelijken met een gezin, het was een 'thuis komen', iets wat hijzelf eigenlijk moest missen. Nochtans was dat gemis nooit te merken aan hem.

Wij, als crewleden, kenden hem persoonlijk. Bij de jaarlijkse bijeenkomsten was hij steeds present. En telkens weer bekeek hij zijn collega's met ontzag, omwille van hun kennis, hun ervaringen, en vergat hoe betekenisvol hijzelf wel was.

Nu, na een jaar, is hij nog terug te vinden op ons forum. Niet meer in fysieke vorm, maar hij heeft zijn stempel nagelaten.
http://www.minatica.be/customavatars/thumbs/avatar7525_6.gifZijn berichten met een zwarte poes als avatar zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Elmo was zijn levensgezel, hij leeft nu in een andere familie die het beestje heeft geadopteerd.

De laatste 10 maanden van zijn leven heeft Nostradamus gevochten tegen zijn ziekte, tevergeefs. Vorig jaar, op 28 december, hebben we hem begeleid bij zijn laatste reis, samen met zijn familie en vele vrienden.
Sindsdien is het niet meer hetzelfde op het forum, onder de crew, onder de leden. Er is een gemis, dat niet meer kan opgevuld worden.
Het leven is soms heel kort. Nostradamus besefte dat maar al te goed. Zijn woorden: Zeg nooit nooit en Niemand weet hoe dicht hij bij zijn doel was, zijn geboren uit ervaring.
Nostra, beste makker, we hopen dat het je goed gaat ginder....

Edje
17 December 2010, 00:39
Mooi gezegd Chrisje!

PeterN
17 December 2010, 01:16
Het heengaan van Nostra deed pijn. Ik was net als vele anderen een goed kameraad kwijt.
Naderhand merkte ik dat ik niks kwijt was: dit topic is het bewijs, hij is er nog steeds, weliswaar niet fysiek.
Ik kom je nog regelmatig tegen Pierre, hier op de site, maar vooral als ik het even stil maak. Tot binnenkort ...

strikerfox
17 December 2010, 02:27
Als ik dit leest kan vriendschap héél ver gaan en zo mooi zijn,ik wist totaal niet van het overlijden, deze brief van crisje heeft mij diep geschokt.

Mijn oprechte gevoelens.

fox

Adnilleke
17 December 2010, 07:22
Nostra was mijn leermeester :).

En ik heb dan ook veel van hem geleerd. Het was een man met zeer veel geduld. Nooit was het hem teveel om iets uit te leggen en te herhalen als ik iets niet verstond. Nog veel dagen denk ik aan Nostra en mis ik hem.

Ook al kende ik Nostra niet persoonlijk, toch had hij een speciaal plaatsje in mijn hart.
Het was een echte vriend.

Lin

Obsessed
17 December 2010, 08:07
Ook ik kende Nostradamus niet persoonlijk, ondanks het gevoel dat dat wél zo was.
Overal op het forum kwam je hem wel eens tegen. Zo ook bij Off-Topic.
Als hij tussen zijn drukke fotografieforum een gaatje zag, kwam hij regelmatig eens kijken en meedoen met één of andere uitdaging.

Ik ben blij dat ik de kans heb gekregen om deze nobele mens te leren kennen. Ook al was het maar hier op Minatica.

peenif
17 December 2010, 08:41
Ook voor mij was Nostradamus een virtuele vriend, heb hem nooit ontmoet en toch het gevoel gehad dat hij aanwezig was. Het feit dat hij op de dag voor zijn overlijden nog twee nieuwe leden welkom heette op het forum typeerde hem, begaan als hij was met Minatica. Het was voor mij een eer dat hij me toeliet hem te helpen in zijn forum toen het minder begon te gaan. We zullen hem blijven gedenken op 17 december, niet alleen in gedachten maar ook met het jaarlijks verkiezen van de mooiste foto van het jaar.

g_man
17 December 2010, 10:29
Het leven is mss 'beperkt' maar vriendschap is tijdloos... ik heb de eer gehad hem enkele malen te ontmoeten. De rust zelve, alles kunnen relativeren. 1001 dingen kunnen hem typeren... maar 1 ding is zeker, we zullen hem nooit vergeten.

Vincent
17 December 2010, 10:44
Ook ik kende Nostra maar van Minatica, hij was meer dan enkel Minatica, was meer dan een vriend.

Baloeke
17 December 2010, 12:06
Nostra heb ik persoonlijk gekend. Als hij, voor zijn werk, bij mij in de buurt kwam, kreeg ik zeker een telefoontje. Hij had dringend de nood aan een tas lekkere koffie, en een koekje. Vele uren hebben wij over van alles gepraat, en dikwijls goed gelachen. Ook heb ik Pierre een paar keer bij hem thuis een bezoekje gebracht. Het enige wat ik niet samen met Nostradamus heb gedaan is op stap gegaan om ergens foto's te gaan nemen.
Het forum was, buiten zijn werk, een deel van zijn leven geworden. Waar hij kon, ging hij zeker raad geven. Fotografie was zijn sterkste kant.

Toen Nostradamus ziek werd, heb ik hem dikwijls een bezoekje gebracht in de kliniek. Hij was eigenlijk meer dan een vriend. Hij had nood aan een goede babbel en steun van vrienden, die hij zeker heeft gekregen.

Het heengaan van Nostradamus heeft mij diep geraakt. 17 December is trouwens een zeer moeilijke dag voor mij, niet alleen herdenk ik Pierre maar ook het verlies van een bijzonder iemand.

Dikwijls zie ik wel ergens een topic van jou hier op Minatica, dit maakt het soms moeilijk, want vergeten doe ik je niet.

Hoop je ooit terug te ontmoeten.

papypc
17 December 2010, 18:48
Ook ik kende Nostra maar van Minatica, maar leerde veel in zijn topics, niet alleen op technisch vlak, maar zeker in zijn uitzonderlijke menselijke manier om je te helpen.

In iedere vriend verliezen we een deel van onszelf, en wel het beste deel.

Nijntje666
17 December 2010, 21:26
Kort maar krachtig:
Respect hoor, heb (zover ik me herinner) nooit contact met U gehad.
Maar ik zie dat u een zeer geliefd persoon was.
Mijn condoleances voor de familie, kennissen en vrienden.

butskristof
17 December 2010, 22:46
Mijn oprechte deelneming voor de kennissen en familieleden.

Mvg,
Kristof.

Phil O'Sophe
17 December 2010, 22:50
Pierre heeft me de smaak voor het fotograferen geleerd. Maar veel meer dan dat. Zijn diepe menselijkheid oversteeg nog méér zijn kunstgevoel en vaardigheid. Mede door enkele keren hem persoonlijk ontmoet te hebben was hij een echte vriend geworden.
Zijn warme glimlach is in mijn herinnering nog lang niet verdwenen. Danke Pierre, voor alles.

Beatje
18 December 2010, 17:08
http://i10.photobucket.com/albums/a121/Beaaatje/nostrapaddo.jpg

Thanks vriend !

ybr
25 December 2010, 02:42
compuchrisje dit bericht zal ik nooit vergeten. Hij heeft veel betekent voor ons.

Clioke16V
28 December 2010, 19:45
krijg ik hier even kippenvel van!

Ben heel lange tijd niet meer op minatica geweest, sommmige zullen mijn nog wel herkennen van toen ( andere fora, minder intresse op die moment en veel meegemaakt op verschillende vlakken ). Nu log ik me sinds heel lange tijd terug in vandaag, en lees ik dit hier.

Net even een topic gaan opzoeken van mij van 2006! dus ik kende hem ook wel ( via het forum alleen, maar toch. Je zag dat hij het goed voorhad met de mensen, en iedereen toch zo goed mogelijk wou helpen als hij kon.

http://www.minatica.be/threads/41281-Inzendingen-Clioke16V

Raakt me echt dit te lezen.

innige deelneming!

peenif
28 December 2010, 20:08
Blij je opnieuw te mogen verwelkomen en uw mapje is nog steeds open hoor.

compuchrisje
17 December 2015, 23:50
Reeds 6 jaar nu, vandaag de dag, dat we onze moderator moeten missen. Hoe ouder we worden, hoe meer mensen ons ontvallen, maar dat betekent niet dat we ze vergeten.

Obsessed
18 December 2015, 08:06
Dat is inderdaad een feit Chrisje :sad:
Nostradamus blijft hier dan ook aanwezig (y)

Phil O'Sophe
18 December 2015, 13:07
Zes jaar, inderdaad, maar in het geheugen is hij nog springlevend.
Onze "Nostra" was dan ook geen mens om te vergeten?

papypc
19 December 2015, 17:47
Wanneer ik niet juist meer weet hoe het werkt, ga ik even kijken in een "How To" bestand dat ik heb aangemaakt en nog regelmatig bijwerk.
Daarin staan nog vele hints en tips van Nostra, en iedere keer denk ik terug aan hem.

Adnilleke
19 December 2015, 19:19
Ja, hij was voor veel van ons een goede leermeester. Zoals ook voor mij :good:

compuchrisje
19 December 2017, 00:29
Een dag te laat, maar voor de crew is hij nog een levende legende.

Merel
20 December 2017, 00:27
Hartverwarmend eigenlijk vandaag te mogen lezen hoeveel mensen nog voor anderen vriendschap en respect tonen.
Dat wij allen dit voorbeeld mogen volgen.

Wat hebben we er aan om mensen te couillonneren ?
Met wat vriendelijkheid onze wereld wat leefbaarder maken is een gave welke deze "levende legende" blijkbaar had.


Al zovelen hebben ons verlaten, triest rotjaar 2017... Rest ons steeds nog de hoop dat wij nog véél Nostradamussen ontmoeten.

Obsessed
20 December 2017, 08:00
Hartverwarmend eigenlijk vandaag te mogen lezen hoeveel mensen nog voor anderen vriendschap en respect tonen.
Dat wij allen dit voorbeeld mogen volgen.

Wat hebben we er aan om mensen te couillonneren ?
Met wat vriendelijkheid onze wereld wat leefbaarder maken is een gave welke deze "levende legende" blijkbaar had.


Al zovelen hebben ons verlaten, triest rotjaar 2017... Rest ons steeds nog de hoop dat wij nog véél Nostradamussen ontmoeten.
Daar ga ik mee voor (y)
Met de herinnering aan Nostra.

papypc
23 December 2017, 13:50
Hartverwarmend eigenlijk vandaag te mogen lezen hoeveel mensen nog voor anderen vriendschap en respect tonen.
Dat wij allen dit voorbeeld mogen volgen.

Wat hebben we er aan om mensen te couillonneren ?
Met wat vriendelijkheid onze wereld wat leefbaarder maken is een gave welke deze "levende legende" blijkbaar had.


Al zovelen hebben ons verlaten, triest rotjaar 2017... Rest ons steeds nog de hoop dat wij nog véél Nostradamussen ontmoeten.


dat is ook wat ik er van denk.
Ben Nostra zeker nog niet vergeten, en al is het zo stil op het forum, hoop ik ook op volgelingen van "onze" Nostra