Volledige versie bekijken : OUTLOOK 2003 Vragen over certificaten ( Digitale Handtekening)



Merel
19 December 2010, 22:38
Hoe verloopt (in detail) alle voorafgaande procedures, nodig om met Outlook-2003 mailberichten met DIGITALE HANDTEKENING te versturen ?

Niet te verwarren met een "electronische handtekening" (zoals het plakken van een .jpg bestandje van je handtekening in een document). Electronische handtekening zou een verkeerde terminologie zijn voor "digitale" handtekenening (naar wat ik ergens
heb gelezen) hoewel de overheid die term gebruikt op hun website.

Ik heb reeds de "eID" procedure doorworsteld om te kunnen inloggen voor belastingsaangiften on-line. Ik heb daarvoor een kaartlezer aangeschaft om identiteitskaarten in te lezen via het eID programma. Bij die procedure krijgt men meteen "certificaten" kado en ik vind die wel terug in mijn Windows-PC via "certmgr.msc"

IK blijf met VEEL VRAGEN zitten voor email-certificaten : Mijn vraag gaat NIET over welk submenu van Outlook 2003 men moet gebruiken om digitaal te tekenen, maar de vraag gaat over de voorafgaande procedure om (indien nodig ?) een ander certificaat te verkrijgen en deze daarna voor Outlook2003 te valideren.

Zoals reeds aangehaalde, heb ik reeds "certificaten" (voor identiteit en handtekening) welke men gratis bekomt via de website Belgium.be en welke gekoppeld zijn aan de identiteitskaart. Kan men de aangehaalde certificaten in alle email programma's gebruiken ? Bijvoorbeeld zal Outlook2003 die aannemen voor de optie "digitale handtekening" ? ... JA of NEEN ?

Als het niet duidelijk was .... met andere woorden :
- Kan men mailberichten (of andere documenten) digitaal ondertekenen in Outlook 2003 met die certificaten (deze die ik dus gratis kreeg via de Belgische overheid, voor persoons-identificatie en handtekening ) ?
- Worden die wel of niet geaccepteerd door een import procedure in Outlook ? JA of NEEN ?

- Hoe moet het dan heel precies ? Welke bestanden moeten er worden gevonden en waar ?

- Of moet het totaal anders ? Moet men een ander certificaat bezitten ? En moet het weeral geld kosten ?


Vooraleer men de optie "digitaal ondertekenen" kan gebruiken, moet Outlook 2003 alleszins eerst certificaat gegevens hebben. Anders wordt de optie geweigerd met een bericht. Dan sta je daar ! Wat nu ? Wat moet men Outlook dan opdienen ?
- Welke bestanden moeten er worden gevonden en waar ?
- Het zouden zogezegd moeten *.epf of *.pfx ofwel *.p12 bestanden zijn.
- Waar moet ik die gaan zoeken ?

Digitaal getekende emailberichten zijn rechtsgeldig, daar gaat het om. Heel mooi op papier maar voor de modale gebruiker wordt het toch maar moeilijk om alles klaar te stomen. Simpel is anders, wat men ook mag beweren. :wall:

Als er nog maar eens betaald moet worden voor een ander certificaat, dan wacht ik maar op een "totale uitverkoop" of op de soldes voor certificaten ! Ondertussen kan ik maar als voorheen naar de post lopen voor een "eenvoudige" handtekening op aangetekende brieven.

Is er een gedetailleerde handleiding te vinden die ALLE procedures doorloopt, in een stappenplan van A tot Z ? Wat ik vond zijn maar stukken en brokken uitleg, los van elkaar.
Bedankt voor alle hulp.

EDIT :
ONMOGELIJK in ONDERWERP iets bij te werken. Leve de typo's !

Butterflyice
19 December 2010, 23:47
Als goed is zou je hiermee verder kunnen.
http://www.globalsign.com/support/personal-certificate/per_outlook03.php
Aangezien ik niet in belgie woon weet ik niets over de wetgeving op dit gebied daar.

compuchrisje
20 December 2010, 00:13
;) Welke typo's???

Merel
20 December 2010, 01:01
;) Welke typo's???Die welke je zo vriendelijk was te verbeteren.:thx:

Merel
28 December 2010, 16:14
Als goed is zou je hiermee verder kunnen.
http://www.globalsign.com/support/personal-certificate/per_outlook03.php
Aangezien ik niet in belgie woon weet ik niets over de wetgeving op dit gebied daar.Bedankt, dat heeft al goed geholpen. Ik heb het certificaat 'voor handtekening' (via eID software voor inlezen van de Belgische ID-kaarten) kunnen inbrengen volgens de engelse handleiding.

Heb een test gemaakt. Maar ....

Het te verzenden bericht kan niet worden verzonden omdat zogezegd het certificaat niet wordt aanvaard. Er ontbreekt nog ergens een schakel ... welke mogelijk deze is :
zie deze afbeelding (http://users.telenet.be/transit/ComputerProblems/Outlook Digital Signature/eID Belgium Certificaat importeren.JPG)

Ik zoek misschien niet op de juiste plaats met Explorer naar certificaat-bestanden met een van die extensies zoals Outtlook ze toont ?



De hoofdvraag blijft wel of dat specifieke handtekening-certificaat van (eID bekomen) kan worden gebruikt of niet, voor emailberichten met Outlook2003.
Logisch zou ik denken van wel.

Bedankt