Volledige versie bekijken : Draadloos internet installeren



Geraar
20 December 2010, 21:11
Ik zou graag draadloos internet hebben. Nu heb ik een kabelmodem van telenet met daaraan een hub. En een laptop die een ingebouwde draadloze ontvanger heeft (wifi). Als ik nu draadloos wil gaan moet ik dan enkel een draadloze access point met wifi gaan kopen, die dan aansluiten op mijn hub die aan de modem ligt en klaar is kees? Zo ja moet ik die dan zelf nog beveiligen met wep en wap zoals de installateur van telenet of belgacom dit zou doen of is dit reeds voorgeinstalleerd op de access point? Zo niet hoe doe ik dit dan?

Dank u.

PeterN
20 December 2010, 21:54
Waarom heb je een hub? Voor Digitale TV?
Makkelijkste is een draadloze router kopen. Dan heb je daarop 4 bedrade aansluitingen wil je uitbreiden en draadloze connecties.
Gewoon de kabel op de Wan poort van de router steken. Standaard is draadloos niet actief en beveiligd. Dat moet je zelf doen door naar de instellingspagina van de rouer te surfen via jouw browser. De handleiding bij je router geeft aan hoe je dat doet (welk ip adres) Je moet dan inloggen (het paswoord staat ook in de handleiding) en dan kom je op de instellingspagina van je router terecht. Daar tabblad 'wireless' nemen en die op 'enable' zetten zodat draadloos actief wordt. Dan heb je nog de 'wireless security' Daar kan je dan beveiliging kiezen en een paswoord geven. Daarna ga je connectie verliezen en moet je op de laptop terug naar beschikbare netwerken zoeken. Nu kan je daar op de laptop dezelfde beveiliging kiezen als je in de router hebt gezet en het zelfde paswoord intypen. Vink aan 'onthouden instellingen' en je hebt terug connectie.
Een en ander kan je hier nalezen: http://www.minatica.be/content/772-Draadloos-netwerk-beveiligen

Geraar
20 December 2010, 22:35
Ja ik heb een hub doordat ze digitale tv hebben geinstalleerd. Gaat dit ook door de access point aan te sluiten op die hub? en zijn alle handelingen dan hetzelfde zoals je zegt bij een router?. Een router ga ik niet kopen.

En de beveiliging als je die zelf doet is die dan goed of is dat maar basic (WEP) of is het wep en wap samen?

PeterN
21 December 2010, 00:31
Hub moet je laten staan als je digitale tv hebt. Van je hub gewoon naar een accespoint of draadloze router gaan en inpluggen.
Beveiliging moet je altijd zelf doen, het is immers encrypt via een paswoord dat jij moet opgeven, zowel in je accespoint/wireless router als daarna op je pc. Je kan geen twee beveiligingen kiezen, het is wep of wpa of wpa2, niet 'en'. De eerste is de zwakste beveiliging de laatste de strafste.

Edje
21 December 2010, 02:01
Aanvullend, je hebt nu zowel je pc als tv gekoppeld aan een hub. Waarschijnlijk beide voor toegang tot het internet. In dat geval heb je waarschijnlijk al een router, die tevens als zogenaamde DHCP server functioneerd. Mogelijk word dit nu door jou modem geregeld. Houd hier rekening mee bij het instellen van je nog aan te schaffen accesspoint, zodat je niet 2 DHCP servers hebt draaien.

dannyma
21 December 2010, 20:57
Nog een tip die ik kan meegegeven is weet niet of het bij u het geval is maar de router is van d-link advies is dat je hub met draadloos wifi ook van d-link koopt heb mijne gekocht in media markt de goodkoopste die er was en alles werkt perfect en was op minder dan 5 min geinstalleerd .

Geraar
21 December 2010, 21:35
Een router heb ik niet enkel een telenet modem (zwart) met daaraan een d-link hub. Is een router dan nodig?

PeterN
22 December 2010, 00:59
Als je draadloos wil werken heb je een accesspoint of draadloze router nodig. Ik denk dat beiden ongeveer evenveel kosten maar met de router zit je nog eens veilig achter een hardware firewall van de router en heb je mogelijkheid om ook eventueel bedrade pc's in je thuisnetwerk te hangen (bedraad is altijd beter)