Volledige versie bekijken : windows server 2008



Yvan
23 December 2010, 15:14
Hallo,
Het aanmaken van groepen heeft blijkbaar een andere bedoeling dan het aanmaken van afdelingen (OU's) binnen windows server 2008, ik vraag me af wanneer maakt men groepen of afdelingen aan, wel nut heeft het enen tenopzichte van het andere vraag ik me af, dat is me niet zo duidelijk.
Heeft iemand daar een eenvoudige uitleg voor?
Dank bij voorbaat
Yvan

Nijntje666
23 December 2010, 17:26
Een OU (Organizational Unit) maakt u aan om structuur in de organisatie te brengen.
Een Group gebruik je om een verzameling objecten gelijkmatig te behandelen (bijv. policies (beleidsinstellingen)).
Gebruikers maak je dus lid van een groep, hier wijs je beleidsinstellingen aan toe.
Deze gebruikers en groepen plaats je in een OU.
Een OU moet je ook gestructureerd aanmaken, bijvoorbeeld op basis van Locatie of Afdelingen

Nijntje666
23 December 2010, 21:28
Aangezien ik wat weinig tijd had om het vorige antwoord te geven, even wat extra informatie:

Een OU bevat dus bijvoorbeeld: Gebruikers, Computers, Gedeelde mappen etc. Maar een OU kan ook weer een OU onder zich bevatten.

In een bedrijf is het dus belangrijk om te bepalen hoe je de OU-structuur gaat opbouwen.
Dit kan op basis van verschillende perspectieven, Microsoft ziet de volgende perspectieven:

http://img530.imageshack.us/img530/2388/93135328.jpg

Het is belangrijk om hier heel goed over na te denken, je moet er namelijk vanuit gaan dat je een grote organisatie beheert die actief is in verschillende locaties/landen. Met xxduizend gebruikers, wil je het beheer zo eenvoudig en overzichtelijk mogelijk houden.

Hoop dat dit een beetje duidelijk is. Als je nog meer vragen hebt, kun je me evt. wel een PM sturen.