Volledige versie bekijken : Adobe PDF Reader version 9 - Print Preview ??



Merel
31 December 2010, 14:01
Terzijde :
Ik vind Adobe steeds agressief in de manier waarop ze hun software op je PC updaten. Men heeft daar niets te vertellen ; ze doen het op hun eigenwijzige manier.
Bovendien veel blablabla in hun "Help" (website-pagina) maar geen efficiënte handleiding.

Ter zake :
Ik heb geen " Print Preview" gevonden bij deze ADOBE pdf reader.
Wellicht kijk ik er over of moet de knop worden bijgevoegd ergens op een menubalk ?


Ik ben een pdf document aan het afdrukken. Elke pagina wordt (zonder instellingen te wijzigen) op ongeveer 1/4 van het oppervlak van een A4 blad afgedrukt, (bovenaan links) Het is alsof het was bedoeld om een boekje te maken, zoals het inlayboekje
in een audio CD. Geeft een pdf document soms ZELF aan op welke grootte moet worden afgedrukt ?

Het gaat hier immers over een gebruikershandleiding, welke in betere tijden (...zucht) dikwijls in klein boekformaat werden gedrukt en mee in de verpakking van toestellen was te vinden, maar tegenwoordig zelf moeten worden afgedrukt.

Terwijl hetzelfde document elke bladzijde correct afdrukt op de volle beschikbare oppervlakte van het A4 blad, met de nu zopas geïnstalleerde proefversie van Nitro-PDF Reader. Dus dat zou ook moeten kunnen met Adobe Reader, maar ik zou niet weten hoe en de printpreview zou ik toch graag kunnen gebruiken ook.

Nitro-PDF Reader is geen "FREE" software zoals in koeien van letters wordt aangekondigd.
Het is freeware ... die blijkbaar slecht voor een maand gratis is, wat je pas verneemt als men er mee begint te werken). Maar deze drukt wel meteen zoals verwacht, over de volle bladoppervlakte ; hoewel daar ook geen print-preview meteen is te vinden.

Weet iemand hoe het in zijn werk gaat ?
Bedankt

Baloeke
31 December 2010, 14:45
Adobe PDF reader gebruik ik al lang niet meer. Als alternatief, en wat ik al zeer lang gebruik is de Foxit Reader, die te vinden is tussen onze downloads (http://www.minatica.be/downloads/359-Foxit-Reader)

PeterN
31 December 2010, 15:32
Als je op afdrukken klikt kan je eerst een heleboel instellingen doen. Rechtonder zie je de pagina en is tevens je print preview. Daar verandert alles automatisch als je de instellingen verandert zodat je direct kan zien wat het doet.
Bij de instellingen staat 'pagina's schalen' waar je 'meerdere pagina's op een vel' kan selecteren . Zet je dat op 4 krijg je de 4 kleine pagina's op 1 blz. Zet je dit af heb je 1 pagina op een vel. Is de pagina klein en druk je op grote bladen af kan je het zetten op 'aanpassen aan afdrukbaar gebied'.

http://img718.imageshack.us/img718/8862/naamloosaq.png

http://img252.imageshack.us/img252/4918/naamloos1i.png

Merel
31 December 2010, 16:49
Vriendelijk bedankt allebei voor de nuttige tips.(y)

Ondertussen heb ik zopas zelf het antwoord gevonden voor Adobe Reader.

Menu > Print > ............................................. (en niet in menu Page setup !)
Venster Print > Sectie "Paper handling" > Twee optie boxen :

1 Fit to Printable area moet aangevinkt

Dit geeft echter geen garantie dat je op volledig papierformaat gaat drukken.
Het document drukte hier de pagina van de handleiding op 1/4 van het papier A4.
Zelfs al toont het beeldje in hetzelfde venster op de rechterzijde een volledig verkeerde "print review" van een A4 blad dat zogezegd over de ganse oppervlakte van het papier zou gebruik maken ! Bovendien moet tevens ...

2. "Choose paper source by PDF page size" ........UITGEVINKT


Inderdaad wat ik dus had vermoed : een pdf document heeft inderdaad (mogelijk) een invloed op de afdruk, tenzij men dat uitschakelt.

OEF, het zat hem waar ik niet zocht.

Baloeke
31 December 2010, 16:51
Maar toch gevonden Merel :good:. Deze gaat dus op slot.