Volledige versie bekijken : Seagate Momentus XT Problems & Thoughts



MaSSaSLaYeR
8 January 2011, 12:07
Hellow!


Ik zit met wat twijfels rond de hardeschijven in mijn ASUS G53JW dit zijn 2 Seagate Momentus XT.

VOlgens verschillende ranking sites scoren deze SSH(solid state hybrid drive) bij de beste qua performance enzo.

Wiki:
In May 2010, Seagate launched the Momentus XT solid state hybrid drive. It adds a new feature they call Adaptive Memory which is said to remove the OS, driver,
and software dependency previously required to take advantage of the integrated Flash memory.
The SSD portion of this new drive is also now a larger 4 GB, compared to 256 MB in the past.
Benchmark results conducted and published by Seagate of the Momentus XT place the 7200 RPM hybrid drive's
performance firmly between high-end 10,000 RPM drives and solid-state drives on a number of tasks,
such as system boot time and application launch speed. For example, according to these benchmarks,
system boot time using this hybrid drive is approximately 41% faster than the same task using a non-hybrid 7200 RPM drive,
while a "best-in-class" solid-state drive performs approximately 44% faster than a standard 7200 RPM drive on the same test.



Nu is het probleem dat op de Primary mijn windows sta dus alles cva maar op de secondary staan mijn Files(Office, Visual Studio, Movies, Music, Photoshop, SQL, ...)
Dus Primary schijf draait dus bijna constant als ge bezig bent en doet gene spin down (spin down is als de schijf files in cache heeft gezet en je deze aant gebruiken bent, gaat de schijf in een soort van "sleep mode" tot je iets anders opent dat niet gecached is)
door dat je bijna constant bezig bent.

***The Problem***
Maar de Secondary bij het openen van een document zit je te werken en je opent een ander document dat niet in cache zit moet de schijf spin up doen en hierbij is er een vertraging dat je merkt en soms echt hard.



Nu heb ik volgende scenario's meegemaakt:

1) eerst uitgezocht welke HDD er in zit in de laptop vervolgens een tooltje van seagate gedownload voor de serial number vast te krijgen en voor te zien welke firmware er opstaat.
1.1 Vervolgens check ik de firmware wat versie SD22 is, ik download de laatste firmware versie(die vermoedelijk het spin down probleem improves door niet zo snel een spin down te doen).
Werkt niet ok ik kijk verder misschien iets mis gedaan, staat daar in kleine letters beneden niet supported voor OEM HDD's call your manufacturare bla bla.
1.2 Ik bel asus support voor te vragen of zij mij de nieuwe firmware kunnen bezorgen, zegt daar nen hollander op een kei onbeleefde manier nee en dat ge daar niet mee moet zitten en knoeien en gemoet daar maar mee tevreden zijn
en als het kapot is moet ge hem binnen doen bla bla dus. (Begon mij toen al ongerust te maken)
Conclusie 1: Firmware updaten werkt niet.


2) Na wat verder zoeken blijkt dat ge via een tooltje (iets met CrystalDisk) de spin down(volgens het forum is de exacte naam APM) dit zou je dan elke keer moeten doen sinds het na reboot weer ongedaan gemaaakt word.
Conclusie 2: Mogelijke optie maar ambetant.


3) Wat nu als je de 2 schijven in RAID 0 zet? Zou dit het probleem oplossen dus ik nog wat google google doe, kwam ik het volgende tegen op een forum:
SUPPORT SAYS:
Thank you for choosing Seagate. These drives are not designed or intended to be used in a RAID configuration, and the drives are working as designed.
I would recommend using an ES or Enterprise drive, as the firmware in those drives are designed and better suited for RAID use.
Basically, you are attempting to use the drives in a manner that was not intended, nor can be supported.
If the drives pass Seatools and this issue only occurs in your RAID configuration, then the drives are fine.
Conclusie 3: Weer niks...



4) Een SSD als primary zou dit dan helpen in combinatie met de Momentum. Dus primary als SSD hier de windows op installeren de essentiele programs( Visual Studio, Photoshop CS5, Word) daar op te zetten en de Secondary te partioneren in 4
delen 1 Program Files 2) Program Files(x86) 3) Documents 4) Downloads.

***Advies gezocht hier over***



Alle tips en hints zijn welkom!

Thanks,
Vincent

PeterN
9 January 2011, 01:16
Maar is het niet het opspinnen dat de vertraging geeft door energiebeheer in windows? In windows heb je ook energiebeheer waardoor niet gebruikte hd's na x aantal minuten (standaard 20 dacht ik) in sleep stand gaan. Kan je vinden bij energiebeheer in configuratiescherm.
Een andere mogelijkheid die je eens kan proberen is in de bios van je moederbord. Daar heb je ook energie settings.
Kijk ook in je bios als je hd als ACPI staat ipv IDE. Bij ACPI neemt het besturingssysteem het energiebeheer over van het moederbord en kan je bv schijven als hotswap schijven gebruiken. Ze worden dan uit gezet via 'hardware veilig verwijderen' zoals je met een memorystick de melding krijgt. Je kan dan via windows proberen van de schijf niet in sleep te laten gaan?
Bij apparaatbeheer in windows, het hardware lijstje wat allemaal in je pc zit, kan je schijfstations aanduiden, daar de schijf selecteren en eigenschappen kiezen. In het tabblad details kan je de dropdownbox openen en naar energiebeheer gaan. Daar kan je zien (niet wijzigen) hoe de Hd staat ivm energiebeheer.

MaSSaSLaYeR
9 January 2011, 12:15
Energiebeheer schijven staan op nooit afsluiten en ik heb in de 2 bios settings proberen te updaten, de volgende screenshots verklaren alles:

http://img502.imageshack.us/img502/8146/img0282w.jpg
http://img84.imageshack.us/img84/8888/img0283ya.jpg
http://img840.imageshack.us/img840/4544/img0284cl.jpg
http://img267.imageshack.us/img267/9232/img0285by.jpg
http://img266.imageshack.us/img266/6356/img0286gb.jpg

PeterN
9 January 2011, 15:13
In deze screenshot (http://img267.imageshack.us/img267/9232/img0285by.jpg) zie je bovenaan IDE staan als setting. Kan je deze niet op ACPI zetten? Hierdoor zullen de schijven nog als ervoor werken maar bepaalt het besturingssysteem de sleepmode van je hd's. Je zal zien dat de hd's ook kan uitwerpen gelijk een memorystick wat de hotswapfunctie vertegenwoordigd. Mss zo dat je dan via windows en zijn energiebeheer de schijven niet in sleep laat gaan? 't Is maar een idee, om te proberen ;) Het kan zijn dat de firmware toch nog de sleepmode activeert als er te lang geen activiteit is...

MaSSaSLaYeR
9 January 2011, 18:32
In deze screenshot (http://img267.imageshack.us/img267/9232/img0285by.jpg) zie je bovenaan IDE staan als setting. Kan je deze niet op ACPI zetten? Hierdoor zullen de schijven nog als ervoor werken maar bepaalt het besturingssysteem de sleepmode van je hd's. Je zal zien dat de hd's ook kan uitwerpen gelijk een memorystick wat de hotswapfunctie vertegenwoordigd. Mss zo dat je dan via windows en zijn energiebeheer de schijven niet in sleep laat gaan? 't Is maar een idee, om te proberen ;) Het kan zijn dat de firmware toch nog de sleepmode activeert als er te lang geen activiteit is...


De optie stond standaard op AHCI ik heb eens via IDE geprobeerd gaf een blauwe splash en rebooten terug.

En AHCI & IDE zijn ook de enige 2 oplossingen. En naar het schijnt word die 'Energiebeheer' gedaan vanuit de schijf zelf en niet bios/windows.