Volledige versie bekijken : spreadsheet converter



frankie3
12 January 2011, 21:57
Hallo

Ik zoek een programma die een exel bestand kan converten.
ik vind het lastig uit te leggen met mij matige computer skills

Het gaat er om dat de berekeningen in het exel bestand moeten blijven bestaan maar je ze niet kan aanpassen. dus dat je alleen in kan vullen. dit wordt vaak op internet gebruikt.

Om een duidelijk beeld te krijgen wat ik nou precies bedoel:
het programma spreadsheet converter http://www.spreadsheetconverter.com/Default.htm
Kan dit dus uitvoeren alleen is deze echter 80 dollar. en moet via credit card gekocht worden.

weten jullie een zelfde soort programma die dit kan? of misschien een andere manier??

hartelijk dank.

Edje
13 January 2011, 01:39
Je kunt in Excel op cel niveau beveiligen en instellen dat formules niet worden getoond. Is dat wat je bedoelt?

compuchrisje
13 January 2011, 01:51
Er zijn plug-ins voor Office die eventueel kunnen converteren naar pdf, maar je zegt niet naar welk formaat het zou moeten geconverteerd worden. Is het de bedoeling om dat online te publiceren (website)?

frankie3
13 January 2011, 02:37
ja sorry voor de wat onduidelijke uitleg.

Het is idd volgens mij van excel bestand naar pdf bestand.
het heeft als doel dat dit bestand gebruikt kan worden om een berekening te maken door alleen wat nodige getallen
in te vullen. alleen moet het niet zo zijn dat de formules zichtbaar zijn en of veranderd kunnen worden.

ik heb geprobeerd om via excel het op te slaan als pdf bestand maar dan kan ik er niks meer mee en is het dus gewoon een afbeelding geworden.
Het is niet specifiek om op een website te plaatsen.

Edje
13 January 2011, 17:20
Geen probleem. Stuur je het bestand anders naar mij toe of zal ik proberen om het uit te leggen?

frankie3
13 January 2011, 17:27
probeer maar uit te leggen als je wilt :) ik ben nog niet zo ver met het maken van het bestand(en)

tot nu toe is het me altijd gelukt met de uitleg van jullie :D

odulleke
13 January 2011, 20:27
Je kan je excel blad beveiligen.
Selecteer gans het blad (links bovenaan de cel A1), ga naar opmaak, cellen-opmaak en selecteer het tabblad bescherming. Geblokkeerd aanvinken en klik op OK.
Selecteer nu de cellen die mogen bewerkt worden door de eerste cel aan te klikken en dan ctrl-toets indrukken en de overige cellen aanklikken. Dan terug naar opmaak, cellen-opmaak en het tabblad bescherming openen. Geblokkeerd uitvinken en op OK klikken.
Vervolgens bovenaan de tab controleren aanklikken en het icoontje blad beveiligen aanklikken. In het scherm alleen "Ontgrendelde cellen selecteren " aanvinken. Nu nog een paswoord ingeven (en bevestigen) en je zal zien dat enkel de cellen die je hiervoor hebt geselecteerd bewerkt kunnen worden.
Het is misschien een lange uitleg, maar zo moeilijk is het niet. Hopelijk is dit hetgeen je zoekt.
PS je paswoord mag je niet vergeten want dat is niet meer te achterhalen.

compuchrisje
14 January 2011, 00:07
Nog ter aanvulling, bij het converteren naar pdf krijg je een 'vast' bestand, dat je enkel kan lezen met wat de gratis software toelaat (Adobe Reader, Foxit Reader). Iets aanpassen hoort daar dus niet bij als je geen volledige betaalde versie van één van.. hebt. Odullekes oplossing echter zou je meer hulp kunnen bieden.

Edje
14 January 2011, 01:36
En vergeet bovendien niet om in de opties het vinkje weg te halen bij "formules weergeven" want je wil niet dat ze deze zien toch?

J.W.
14 January 2011, 02:24
En vergeet bovendien niet om in de opties het vinkje weg te halen bij "formules weergeven" want je wil niet dat ze deze zien toch?

Kunt u eens nader uitleggen waar ergens dat dit onder "Opties" staat in Excel 2007

Formules echt verbergen in Excel... ik zou niet weten hoe dat zou moeten gebeuren, of het zou in VBA moeten zijn.

odulleke
14 January 2011, 08:27
Om een formule in excel te verbergen moet je bij opmaak-celeigenschappen-bescherming naast geblokkeerd ook verborgen aanvinken en dan zoals in mijn vorige post een paswoord instellen.

frankie3
14 January 2011, 13:56
het is gelukt om het te beveiligen
heb nog niet gekeken om de formules te verwijderen (het is idd de bedoeling dat ze die niet zien)

@ compuchrisje
begrijp ik hier uit dat als ik de betaalde versie van adobe reader heb dat ik dan wel een pdf heb met werkende formules?


al wel super bedankt voor de hulp allemaal (http://www.minatica.be/members/657-compuchrisje)

compuchrisje
14 January 2011, 20:57
Nee, wel dat je in de pdf-bestanden dan wel wijzigingen kan aanbrengen. Of de berekeningen van excel hier kunnen toegepast worden, daar kan ik je niets over vertellen. Trouwens, Adobe producten zijn stikkeduur. Enkel als je daar dagelijks gebruik van moét maken, kan dat iets opleveren.
Zorg er gewoon voor dat je excel-bestand degelijk is beveiligd. Wat je ook kan doen is die formules op een ander spreadsheet te maken en dit blad beveiligd en verborgen te houden. Let dan wel op dat je de verwijzingen naar de actuele pagina maakt, dus op het blad waar alles wordt ingevuld en de uitkomsten worden gegeven.