Volledige versie bekijken : Stuk van pdf in hoge resoliutie knippen.



jerrythealien
14 January 2011, 12:16
Ik moet volgende bewerking uitvoeren :

Uit een zéér grote pdf (landkaart met zeer hoge resolutie) een stukje knippen voor een wegbeschrijving, en dat stuk kaart in Word plakken en naar de juiste grote schalen.
Ik doe dit momenteel met een "printscreen" programma, maar ik heb dus resolutieverlies bij het schalen (vergroten) van mijn geknipte deel nadat ik het geplakt heb in Word.
Dit verlies wil ik dus vermijden...

Ik wil dus eigelijk een stuk knippen uit een pdf met maximale resolutiebehoud, hoe doe ik dit?

Alvast bedankt voor reacties.

g_man
14 January 2011, 12:33
Met het programma Nitro PDF Reader kan je je PDF bewerken. Dan kan je vanuit je PDF zelf een stukje kopiëren. DAt zal wsl al eenvoudiger zijn.
Of kan je die afbeeldingen niet omzetten naar een TIFF die je vanuit een beeldbewerkingsprogramma kan openen? Daar heb je geen kwaliteitsverlies.

Fck_
14 January 2011, 12:37
Als je je afbeelding gaat vergroten in Word, ga je altijd kwaliteitsverlies hebben. Je moet je stukje afbeelding in je PDF dus al zo groot mogelijk uitknippen. Als dat echter te klein is, en je vergroot dat > Kwaliteitsverlies.
als je een afbeelding gaat vergroten, ga je 'meer pixels' willen. Je computer kan echter niet gewoon pixels bijmaken, dus hij gaat je pixels 'uitrekken'. Een manier om dit te vermijden is een vector afbeelding van je kaartje maken (google: Vector magic).

Ik ben waarschijnlijk weer veel te ver aan het denken, maar zo zou ik het doen :P.

jerrythealien
14 January 2011, 16:10
@fck_,

je hebt gelijk dat vergroten in word altijd tot kwaliteisverlies zal zorgen, een vectorafbeelding zou dus eventueel kunnen, maar dat is te ingewikkeld. Maar als je een figuur "verkleind" zou invoegen in word dan kan je ze wel vergroten zonder kwaliteisverlies (voeg maar eens een 12 megapixel foto in in Word, die kan je niet onscherp krijgen...

@gman,

ik was ook al in die richting aan het denken. Alles omzetten naar bv een grote jpeg en dan in irfanview of zoiets een stuk selecteren, dan heb je volgens mij ook geen pixelverlies.
Ik ben niet bekend met TIFF, zijn er speciale voordelen aan dit bestandsformaat?
Vanavond kijk ik het thuis na,... ik hou jullie op de hoogte.

berger
14 January 2011, 17:48
Hier is wel een freeware (http://download.cnet.com/Office-Convert-PDF-to-JPG-JPEG-TIFF-Free/3010-10743_4-10900900.html?tag=mncol) om pdf om te zetten naar een afbeelding oa tiff . Heb dit zelf nooit geprobeerd, dus schiet niet op de pianist. Hopelijk is uw pdf niet te groot.

Anders verschillende printscreens (met de goede resolutie) samenvoegen met bvb paint, dat vergt wel wat geduld en handigheid. En het is niet de elegantste methode.

Een landkaart of luchtfoto correct vectoriseren is volgens mij nog steeds een beetje wishfull thinking : er bestaan honderden vectorisatieprogramma's maar het editeren achteraf om een correct resultaat te bekomen blijft moeilijk en verloopt handmatig.

butskristof
14 January 2011, 18:49
Ik weet niet of je bekend bent met het programma, maar in Photoshop kan je volgens mij PDF inladen, een stuk uitknippen en opslaan als JPEG oid.

Mvg,
Kristof.

berger
14 January 2011, 20:13
Dat kan zeker! Maar Photoshop kost wel wat. Maar het gaat ook in Gimp : je kunt pdf's importeren, en er dan een stuk uit kopiëren, en dan heb ik het geplakt met paint. De resolutie leek OK.

jerrythealien
15 January 2011, 12:00
update :

ben momenteel aan het omzetten naar tiff/jpeg.
Om de situatie te schetsen, mijn pdf is 4876kb, en de ware grootte is vermoed ik 4 bij 2 meter ofzo.
In Adobe Professional kon ik niet omzetten, omdat de figuur "too wide" is, hij vraagt de resolutie te verlagen (niet dus :wall:).

Nu is Photoshop CS4 z'n tanden erop stuk aan het bijten (hij is al 5 min aan het rasterizen en zit aan 4%), het is dus geen eenvoudige noot om te kraken.... Het lijkt dus te lukken, nu maar hopen dat de pc niet crasht... het ramgebruik blijft toenemen dat kan dus wel eens het probleem worden (nu 1.8Gb in gebruik, bij 25% conversie).

peenif
15 January 2011, 12:58
Waarom niet gewoon je pdf geopend in CS4??? Uw tiff bestand zal wel wat groter zijn dan 4876kb hoor.

berger
15 January 2011, 13:13
Ik ben wel een beetje verwonderd over de cijfers. Een document van 4 bij 2 m in een resolutie van 72 d/inch geeft al snel een bestand van meer dan 60 Mbytes. Om daarvan dan een pdf van slechts bijna 5 Mbytes van te maken. En dan is een resolutie van 72 d/inch nog weinig toch zeker als je een document professioneel wil afdrukken.
Ik vraag me bovendien af hoe u van een document van 4 bij 2 m aan een pdf bent geraakt : een scanner die zo groot is bestaat misschien wel in sommige grote industrieën (vliegtuigindustrie?) , maar ik vrees eerder dat uw cijfer van bijna 5 Mytes overeenkomt met een foto genomen met een niet al te professioneel toestel. Dan is uw resolutie altijd slecht voor zo'n groot dokument, en dan zal de resolutie altijd slecht blijven. Ben wel nieuwsgierig.

peenif
15 January 2011, 16:19
Wanneer je een pdf bestand opent in Photoshop krijg je een dialoogvenster 'Import PDF' waar je de afdrukresolutie van de afbeelding kunt instellen, in mijn screenshot hier 300 dpi - bekijk ook even de resolutie van de afbeelding 21.581 op 9.408 pixels is ca 203 Megapixels.
Het spreekt voor zich dat het openen en rasteren van een dergelijk groot bestand wat tijd in beslag neemt en uw CPU 100% belast, geduld hebben dus.
Eens de afbeelding opgebouwd is knip dan het stuk uit die je wenst en sla die dan op als JPEG of PNG om in te voegen in je Word-document dan heb je gegarandeerd een afbeelding zonder kwaliteitsverlies.

http://i478.photobucket.com/albums/rr149/Peenif/15-01-201114-51-45.png

peenif
15 January 2011, 17:46
Ter info, PDF bestand van 16,2 MB geopend in Photoshop en daarna opgeslaan in PSD wordt 105 MB en in TIFF wordt die 625 MB !!!!

jerrythealien
18 January 2011, 15:40
Omzetting van het bestand naar jpg met photoshop duurde een goed half uur en leverde een jpg op met grootte van meer dan 100Mb, het resultaat was niet naar wens (er was nog steeds kwaliteitsverlies) en daarenboven is het zeer lastig werken met die afbeelding dus dat is geen optie.

@Berger, ik kan je melden dat ik niet werkzaam ben in de vliegtuigindustrie :D.
Het betreft dan ook geen "gescande" info (heb ik nergens vermeld) maar zelf aangemaakt kaartmateriaal waarvan met een GIS toepassing een pdf is aangemaakt (vermoed ik, ik heb het niet zelf gedaan, daarom ook net mijn probleem)

berger
18 January 2011, 20:47
Ik blijf verwonderd over de grote dimensies van de kaart het kleine volume van uw pdf. Dit kan oa te betekenen hebben dat uw pdf met een slechte resolutie is gemaakt, en dan ga je nooit een goede resolutie verkrijgen vertrekkend vanaf die pdf. Ik heb hier eens een uittreksel gemaakt van een stafkaart (800 x 600 pixels groot) en dat neemt in tiff al 1.5 Mbyte in. Gans vlaanderen is dan ongeveer 250 Mbytes.

Als het nu gaat over een stukje van Vlaanderen kan ik dat wel maken, maar eigenlijk is er op die kaart een eigendomsrecht, zoals op de meeste kaarten.

jerrythealien
18 January 2011, 22:16
Het is een kaart van een hele Vlaamse stad, de resolutie (dpi) daar heb ik geen idee van, als iemand weet hoe je dat moet zoeken in adobe pdf, dan had ik het graag geweten.
Het pdf bestand dat ik heb omgezet was 4,67MB en 138 x 44 inch groot.
Als ik bij deze pdf inzoom tot 6400% is het beeld haarscherp.
De tiff die ik ervan gemaakt heb met Photoshop is 300*300dpi (maar ik neem aan dat ik zelf die conversieresolutie heb veroorzaakt) oftewel 32000*10080 pixels en dit bestand is 976MB.

Maar zoals ik hier zelf stel kan ik misschien de resolutie nog opkrikken maar het bestand is nu al niet meer te hanteren.
Ik geef toe dat ik zelf ook verbaast ben met de grootte (ik heb ik vorige post 100 MB geschreven maar dat moet dus 1000MB zijn!).

Bedankt voor de reacties! Op naar het volgende probleem :D

Fck_
21 January 2011, 15:03
Ik zou het toch eens met Vector Magic geprobeerd hebben :P. Is gratis en gaat volledig automatisch :P. Achjaaa :p