Volledige versie bekijken : E-mailclient voor IMAP



Meerkater
15 January 2011, 19:40
Hey allemaal

Ik vroeg mij af welk e-mailprogramma jullie gebruiken om te verbinden met een IMAP server.
Momenteel maak ik gebruik van Thunderbird, maar ik heb de indruk dat deze niet overweg kan met de standaardmappen voor verzenden en de prullenbak. Hiervoor maakt Thunderbird zelf andere mappen aan. De inbox werkt zonder problemen.
Op zich is dit geen ramp maar hierdoor worden de mails natuurlijk in verschillende mapjes opgeslagen als ik de webmail en Thunderbird door elkaar gebruik. Dit zorgt ervoor dat het iets moeilijker wordt om verzonden mails terug te vinden.

Is er nog iemand die hier problemen mee heeft? En welke mailprogramma gebruiken jullie?

Alvast bedankt!

Baloeke
15 January 2011, 23:55
Voor mails die ik ontvang van IMAP mailservers (hotmail en Gmail) gebruik ik Windows Live Mail.
De mails die ik daar ontvang staan wel mooi in de map hotmail of GMail.
Met Live Mail is niet mogelijk om een regel, - bv een mail van Minatica in de map Minatica te plaatsen als deze mail afkomstig is uit IMAP of HTTP-e-mail accounts, zoals hotmail en Gmail.
Mails die daar ontvangen worden van een POP3 (telenet, belgacom,...) kunnen daar wel gedefineerd worden in regels.

Het mail programma Thunderbird ken ik niet (weet wel dat het bestaat)

Butterflyice
16 January 2011, 10:20
Ter info.
Je kan wel regels maken voor gmail en livemail.
Voor gmail op deze manier Via instellingen filter.
Voor hotmail oop deze manier via opties meer opties en dan Regels voor het sorteren van nieuwe berichten.

suc6 er mee

Meerkater
17 January 2011, 22:21
Ik bedoelde eigenlijk geen regels (filters) op basis van afzenders maar echt de mappenstructuur op de IMAP-server. Deze wordt voor de standaardmappen zoals verzonden items blijkbaar genegeerd.

Wel al bedankt voor de feedback die jullie gegeven hebben :)

berger
17 January 2011, 23:54
Ik heb thunderbird en heb soms ook wel wat last van die rare mappenstructuur. Voor een account dat ik aangemaakt heb maakt thunderbird alle mappen aan zoals Postvak IN, verzonden, prullemand, concepten ...... en dan heeft die ook dezelfde mappen gemaakt als lokale mappen. En het was niet altijd duidelijk waar alles terecht kwam, vooral met de verzonden mails. Nu heb ik voor elke categorie mappen de favoriete map aangeduid (door rechts te klikken op de mappen die je favoriet wel maken) en dan kun je via Beeld - Mappen zeggen dat je enkel de favoriete mappen wil zien. Voor mij lijkt nu alles goed terecht te komen.

Meerkater
18 January 2011, 20:47
Hey, bedankt voor je reactie!
Hoe ziet de mappenstructuur op je imap-server er dan uit als je inlogt via webmail?

berger
18 January 2011, 20:52
Dat zal ik dan morgen eens proberen, vanavond is het voetbal op tv :evil:
Webmail gebruik ik niet al te veel, ook geen hotmail, gmail, .....
En eerst moet ik dan nog mijn paswoord terug vinden, maar dat komt wel goed.

berger
19 January 2011, 13:40
Als ik inlog via de webmail van mijn provider zie ik volgende mappen : Kladjes, Inbox, Verzonden Berichten, Prullemand. Meer moet dat niet zijn. Dit heeft ten andere ook niets met thunderbird te zien denk ik.

Meerkater
19 January 2011, 20:47
Inderdaad. Dit zou niks met Thunderbird te zien mogen hebben. Een gelijkaardige mappenstructuur was bij mij ook eerst zichtbaar.
Na het instellen van IMAP in Thunderbird maakt Thunderbird zelf zijn eigen mappen aan die nu bijgevolg ook op de server staan. Nu heb ik dus bijvoorbeeld verzonden en sent als mapjes. De webmail stopt zijn mails in de ene map en Thunderbird in de andere. Niet zo handig dus.

Toch bedankt dat je even gecheckt hebt :)

berger
21 January 2011, 16:39
Het lijkt mij wel logisch dat een webmail en een thunderbirdaccount alles in andere mappen steken. Bij webmail worden de berichten bekeken en eventueel beantwoord op de webserver van uw provider, en met thunderbird worden de mails op de server gedownload naar de harde schijf van uw PC. Maar misschien praten we niet over hetzelfde.

Meerkater
21 January 2011, 21:18
Via IMAP wordt er niet echt iets gedownload naar de harde schijf hé. Alle mails blijven in principe op de server staan. Op deze manier kan je op elke pc en om het even waar aan je mails. Dit is dan ook het grote verschil met POP :)

berger
21 January 2011, 21:35
Sorry, dat was ik weer vergeten!

Meerkater
21 January 2011, 21:54
Geen probleem hoor :) Is weekend hé ;)