Volledige versie bekijken : recentste datum opmaken



Averell
18 January 2011, 21:26
Ne goeie,

ik heb een excel werkblad met 367 rijen en 3 kolommen, 1 kolom met nr van 1 t/m 367, 2de kolom met datum dat een nummer geproduceerd is , 3de kolom met een bonnr. Nu zou ik graag hebben dat de rijen met de recentste produktiedatum (en dat zich per wijziging aanpast) een kleurtje krijgen, deze datums bevinden zich willekeurig in de lijst , de produktie is niet in volgorde. Heb me al suf gezocht op het net maar geraak er niet uit, een helpende hand aub.

Baloeke
18 January 2011, 23:12
Met voorwaardelijke opmaak moet dit kunnen.
Trouwens welke versie van Excel gebruik je?

J.W.
19 January 2011, 01:04
Met voorwaardelijke opmaak moet dit kunnen.
Trouwens welke versie van Excel gebruik je?

Als enkel de cel met de datum die opmaak moet krijgen is er geen probleem.
Maar hoe ga je die naastliggende cellen uit kolom A en C mee opmaken?

Averell
19 January 2011, 08:35
Ik heb excel 2007, de naastliggende cellen is desnoods nog niet zo erg maar ik weet niet met welke voorwaarde/formule ik de meest recente datum moet zoeken.

odulleke
19 January 2011, 13:49
Met voorwaardelijke opmaak rechtstreeks vind ik geen oplossing.
Je kan wel ergens in een cel invullen (bijvoorbeeld cel Z1) =GROOTSTE(A1:A367;1). Dan komt in die cel de recentste datum te staan. (celeigenschap van die cel op datum zetten).
Dan kan je uw cellen reeks selecteren (van A1 tot A367) en voorwaardelijke opmaak instellen celwaarde - is gelijk aan - =Z1 en met opmaak een kleur selecteren.
De formule =GROOTSTE(A1:A10;1) werkt blijkbaar niet als je ze rechtstreeks in voorwaardelijke opmaak invult.

J.W.
19 January 2011, 16:04
Ik heb excel 2007, de naastliggende cellen is desnoods nog niet zo erg maar ik weet niet met welke voorwaarde/formule ik de meest recente datum moet zoeken.

Selecteer al uw cellen met een datum in.
Voorwaardelijke opmaak - regels voor bovenste/onderste - bovenste 10 items - van die 10 een 1 maken - opmaak instellen - OK

Baloeke
19 January 2011, 22:56
Ik vind in Excel 2007 iets makkelijker om dit te doen
Selecteer alle datums
Klik op voorwaardelijke opmaak en selecteer nieuwe regel
Klik op cellen opmaken met - in het vak onderaan "alleen cellen opmaken met" kies je voor Datum op of in
in het vak daarnaast kan je kiezen uit
http://i28.photobucket.com/albums/c222/baloeke/voorwaardelijkeopmaak.jpg
Selecteer daar de gewenste optie
Klik nu op opmaak en in het tabblad opvulling kan je een kleur kiezen.

J.W.
19 January 2011, 23:02
Ik vind in Excel 2007 iets makkelijker om dit te doen
Selecteer alle datums
Klik op voorwaardelijke opmaak en selecteer nieuwe regel
Klik op cellen opmaken met - in het vak onderaan "alleen cellen opmaken met" kies je voor Datum op of in
in het vak daarnaast kan je kiezen uit
http://i28.photobucket.com/albums/c222/baloeke/voorwaardelijkeopmaak.jpg
Selecteer daar de gewenste optie
Klik nu op opmaak en in het tabblad opvulling kan je een kleur kiezen.

En hoe ga je dan "recentste" invullen?
Dat kan 3 dagen geleden zijn, maar ook vijf dagen of tien dagen of één dag.

Baloeke
19 January 2011, 23:07
Deze week bv of in de laatste 7 dagen

J.W.
20 January 2011, 00:14
Deze week bv of in de laatste 7 dagen

Dan worden al de cellen met een datum van deze week opgemaakt, niet enkel de recentste.

Averell
20 January 2011, 06:37
Mensen bedankt voor de goede tips ik ga ze vanavond eens uitproberen.

Baloeke
20 January 2011, 16:40
Dan worden al de cellen met een datum van deze week opgemaakt, niet enkel de recentste.
Weeral iets bijgeleerd. Thx J.W.

Averell
21 January 2011, 21:24
iedereen bedankt voor de reacties, de oplossing van odulleke werkt en is een goede basis om mee verder te werken , merci.

Baloeke
21 January 2011, 22:57
iedereen bedankt voor de reacties, de oplossing van odulleke werkt en is een goede basis om mee verder te werken , merci.

Weer wat stof om te onthouden, ben ook weer wat slimmer geworden met deze vraag, en zulke dingen is altijd meegenomen.
Als de oplossing werkt, gaat deze op slot.