Volledige versie bekijken : Conflict modem en router



Visaversa
21 January 2011, 01:45
Even het probleem situeren:

Thuis heb ik een draadloze modem van telenet en een krachtige draadloze N router. Deze router is aangesloten op de modem en geïnstalleerd om overal goed ontvangst te verkrijgen. Enkel ontstaat er een conflict tussen de modem van telenet en de router ook als ik het draadloze signaal en de zichtbaarheid van de modem uitschakel met als gevolg dat het Internet op die manier zéér vaak uitvalt. Waarschijnlijk omdat de computer zoekt naar het krachtigste signaal en daarom even uitvalt.

Nu is mijn vraag hoe ik dit conflict kan oplossen en een goed signaal kan verkrijgen?

Dank bij voorbaat
Bart Goris

Fck_
21 January 2011, 14:58
Waarom gebruik je de N router en die van Telenet? Je kan perfect die van Telenet uit je circuit halen en alleen je N-router gebruiken ;).

Als je toch om één of andere reden beide modems wil gebruiken moet je zorgen dat ze allebei zeker op een kanaal zitten dat die elkaar niet overlappen. een vuistregel hierin is; 3 kanalen tussen laten.

Edit: Je computer gaat inderdaad op zoek naar het sterkste signaal (Windows toch, Mac OS X weet ik niet). Als je bij dat ander signaal dan afvinkt 'Automatisch verbinding maken', dan gaat hij dat niet meer doen ;).

Visaversa
21 January 2011, 19:27
Mijn modem van telenet heb ik toch nodig om mijn router van dlink op aan te sluiten, nee?

Met vriendelijke groet
Bart Goris

Fck_
21 January 2011, 22:10
Goh. Even denken.

Goh, even denken =D. Je hebt zo'n zwart kastje aan de muur, dit is volgens mij je modem (Ben er momenteel niet zeker van, ben niet thuis dus kan het niet nakijken.)

Dan heb je nog een D-link switch. Dit is een apparaatje met een oranje sticker op denk ik!

Daarboven op heb je nog je draadloze modem van D-link, die ziet er hetzelfde uit als die switch, maar dan met een blauwe sticker op en een antenne! Als ik mij goed herinner, waren die aan elkaar vast gemaakt bij mij, dus het lijkt één apparaat. Maar die draadloze kan je dus gewoon uittrekken zonder problemen.
(Denk ik, je moet eens nakijken als je die zwarte modem, die dlink switch en die dlink router hebt.)

EDIT: Denk inderdaad dat het zo is =D.

Hier zie je de 'D-link met de oranje sticker', de switch. Rechts daarvan zie je de modem (Waar je coax kabel dus ingaat). Deze zet je signaal van telenet om naar 'internet voor je pc (:p)', en gaat dan via die gele UTP kabel naar je switch. Aan deze switch zit wsl een kabeltje naar je D-link router (zie 2de foto). De router kan je dus gewoon uitrekken, en vervangen door de router die jij wil, je N-router in dit geval.

Klinkt eigenlijk onlogisch dat ze een switch, en dan nog eens een router gebruiken, maar zo was het bij mij toch :/.

EDIT: Nee toch niet! Ik herinner het me weer! Je krijgt van Telenet dus je router/switch, en bij mij hebben ze direct die router geïnstalleerd denk ik, die draadloze dus. Die D-link switch hebben ze niet geïnstalleerd, omdat dat dus niet meer nodig was! Vanaf die zwarte modem ging dus een kabeltje naar die Draadloze router. Maar deze kan je uittrekken, en dus naar je N-router laten gaan (Of via die switch als je die ook zou hebben).
Je modem is dus dat zwartje kastje, en niet die D-link.

(Kan zijn dat je alleen een switch of een router gekregen hebt ofzo, ligt wsl aan de actie die ze op dat moment deden)

http://content.astralon.be/userbase/Telenet_Modem_Switch_small.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e5/Dlink_wireless_router.jpg

Visaversa
22 January 2011, 20:54
Dank u wel voor de snelle reactie.

Ik ben voorlopig niet thuis maar ik weet wel dat ik geen switch heb. Ik heb denk ik een router met een geïntegreerde modem en daar hangt dan de dlink N router aan. En die aansluiting lokt het conflict uit.

Voorlopig ben ik wel niet thuis maar zodra ik terug thuis ben probeer ik nog een aantal zaken uit.

Alvast bedankt voor jou moeite en tot binnenkort.

Fck_
22 January 2011, 23:13
In die draadloze D-link zit sowieso je modem niet, dus die kan je gewoon wegdoen ^^.

Good luck !

PeterN
22 January 2011, 23:17
Je hebt waarschijnlijk één van die nieuwe modems van telenet. Via Mijn telenet kan je draadloze functie uitschakelen van die telenet modem/router en gewoon gelijk vroeger je draadloze dlink blijven gebruiken.

Visaversa
23 January 2011, 21:44
Ik heb het opgelost:

Ik heb eerst ingelogt op de ip van de router. Ik ben naar de netwerkinstellingen gegaan en daar heb ik het ip van de router verandert. Het conflict is nu helemaal van de baan.

Tweede probleem:

Nu het conflict weg is heb ik een tweede probleem. Ik heb met de computer op de zolderkamer een verbinding met een snelheid van 10 tot 50 mbps. Heeft iemand een idee hoe ik best deze draadloze verbinding kan versnellen.

Dank bij voorbaat

PeterN
23 January 2011, 23:21
Beste verbinding heb je met kabel dus best een kabel ergens achter door trekken. Lukt dat niet, zou ik een poweradapter zetten, ethernet over het electriciteits netwerk. Aan je router een poweradapter zetten en daar op in pluggen. Boven op zolder een tweede poweradapter en met een kort kabeltje naar je PC.

Visaversa
23 January 2011, 23:36
Alvast bedankt voor de reactie.

Bestaat er eigenlijk geen oplossing met minder bekabeling? Nu als ik boven met men macbook pro zit heb ik wel uitstekend bereik en op dezelfde plaats. Zou het misschien aan die adapter kunnen liggen en helpt een interne netwerkkaart beter?

PeterN
24 January 2011, 02:04
Met poweradapters heb je ook geen bekabeling. Ze gebruiken de bekabeling van de electriciteit in je huis.

Natuurlijk zal de ene draadloze ontvanger beter zijn dan de andere, maar ook oriëntatie ed. speelt een rol. Daarbij hebben oudere laptops nog een 54Mbps ontvanger. Je mag dan wel een draadloze router hebben van 300Mbps of sneller, als de laptop een 54Mbps ontvanger heeft zal het nooit sneller gaan hé ;)

Visaversa
24 January 2011, 21:10
Oke bedankt!

Netwerk draait voorlopig helemaal perfect zoals ik het graag wil.
Topic mag gesloten worden.