Volledige versie bekijken : Dvds lezen en branden



fannytjeuuh
21 January 2011, 15:28
Allereerst ik ben nieuw op dit forum, dus ik weet niet 100% zeker waar ik met deze vraag moet blijven. Deze plaats leek mij echter het meest geschikt.

Ik heb eigenlijk 2 vraagjes, die op zich niet veel met elkaar te maken hebben. Alleen dat ze allebei over dvd's gaan.
- Vraag 1: Ik heb sinds een jaar ongeveer een nieuwe laptop (HP). Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, maar laatst wilde ik een nieuwe office installeren, maar mijn cd/dvd lezer kreeg deze schijf niet geopend. (Het is een officiele, dus niet gekopieerd ofzo) Dus heb ik nadien ook nog eens andere cd's en dvd's geprobeerd om te openen en wat blijkt. Ik krijg geen enkele dvd geopend. Met de cd's heb ik geen enkel probleem. En ook het branden lukt perfect, zowel dvd als cd. Iemand enig idee wat er zou kunnen schelen? Als het een hardware probleem is, kan ik nog naar de winkel met de garantie.
- Vraag 2: Ik heb laatst voor een project voor school heel wat filmpjes gemaakt. zo'n 8u eigenlijk. Als ik deze allemaal op dvd zou moeten zetten, moet ik wel 10 dvd's ofzo gebruiken. Is er een mogelijkheid om dit aantal te doen zakken? Ik weet dat je met een VCRspeler vroeger op halve snelheid kon opnemen. Zo kon er dubbel zoveel materiaal op je videoband als normaal. Bestaat er zo ook iets voor DVD's die met de computer worden gemaakt?

Tot slot ben ik iemand die niet veel van computers kent, al zeker niet van de hardware. Als je meer informatie nodig hebt, zou je dan zo eenvoudig mogelijk willen uitleggen wat ik moet doen?

Baloeke
21 January 2011, 23:25
Voor vraag 1 moet ik je het antwoord schuldig blijven.

Voor vraag 2 : Op een DVD past normaal gezien 120 minuten video. Als je 8 uur filmpjes hebt = 480 minuten = 4 DVD. Ook past er op een DVD 4,7 GB aan data.

Nu mijn vragen :
- Welke extensie hebben je filmpjes?
- Hoeveel GB aan filmmateriaal heb je voor deze filmpjes?
- Welk programma gebruik jij om de filmpjes te branden?

fannytjeuuh
21 January 2011, 23:34
Hallo Baloeke, bedankt voor de reactie. Maar ik denk dat ik een kleine rekenfout heb gemaakt (oeps). Ik heb 61 filmpjes van telkens 23-25 min (eindwerk). Dus ik kom op veel meer dan 8u uit. Geen idee waar ik toen heen geteld heb, is in de verste verte niet eens 8u.

Voor de vragen:
- Welke extensie hebben je filmpjes? Ze zijn allemaal .avi
- Hoeveel GB aan filmmateriaal heb je voor deze filmpjes? Alles samen bijna 11GB
- Welk programma gebruik jij om de filmpjes te branden? Op mijn computer staat het programma "Windows DVD branden". Ik heb hier al een dvd van gemaakt. Handig, want ik kan er zelfs een titelscherm e.d. bijzetten. spijtig genoeg geraken er telkens maar 6 filmpjes op. Dus dan klopt mijn berekening van 10dvd's toch.

Baloeke
21 January 2011, 23:47
Moeten je filmpjes op DVD formaat staan voor je eindwerk of mogen die gewoon als AVI bestanden blijven.
Er zijn freeware programma's die veel beter werken dan de ingebouwde "windows DVD branden". Ook wil je denkelijk gebruik maken van een titelscherm.
Als ik dat weet kan ik op zoek gaan naar een gratis programma.

fannytjeuuh
22 January 2011, 00:39
Ze moeten gewoon afspeelbaar zijn als je ze in een dvd-speler steekt. Extensie maakt niet zoveel uit. Titelscherm lijkt mij inderdaad wel handig als je zoveel materiaal hebt ;)

PeterN
22 January 2011, 01:08
Best kan je in het vervolg twee topics openen als je twee vragen hebt die totaal niks met elkaar te maken hebben. Zo is het altijd makkelijker om dingen terug te vinden ;)
Wat vraag 1 betreft: lezen en branden is verschillend dus daar kan je u niet op baseren. Je schrijft het lezen van geen enkele dvd lukt. Probeer met een paar originele DVD's die je aangekocht hebt en dus niet zelf gebrand. Zorg dat ze proper zijn en niet beschadigd. Als ze niet lukken moet je zeker terug gaan naar de winkel als je garantie hebt. Het is geen alleenstaand geval, laptops hebben slim-line (van die kleine cd/dvd toestellen) CD/DVD combo's en die hebben regelmatig hun kuren. Als je een winkel hebt met goede service is dit geen probleem: op 5 minuten kan je laten zien dat de lezer uw dvd's niet leest en op nog eens 5 minuten hebben ze kosteloos er een nieuwe cd/dvd combo ingeschoven.

fannytjeuuh
23 January 2011, 21:26
Bedankt Peter, ik dacht al wel dat ze niet echt iets met elkaar te maken hebben, want ook de originele, gekochte dvd's werken niet. Dan maar terug naar de winkel. Hopelijk kunnen ze het meteen maken, want die komt van de MediaMarkt.

J.W.
23 January 2011, 23:35
Hallo Baloeke, bedankt voor de reactie. Maar ik denk dat ik een kleine rekenfout heb gemaakt (oeps). Ik heb 61 filmpjes van telkens 23-25 min (eindwerk). Dus ik kom op veel meer dan 8u uit. Geen idee waar ik toen heen geteld heb, is in de verste verte niet eens 8u.

Voor de vragen:
- Welke extensie hebben je filmpjes? Ze zijn allemaal .avi
- Hoeveel GB aan filmmateriaal heb je voor deze filmpjes? Alles samen bijna 11GB
- Welk programma gebruik jij om de filmpjes te branden? Op mijn computer staat het programma "Windows DVD branden". Ik heb hier al een dvd van gemaakt. Handig, want ik kan er zelfs een titelscherm e.d. bijzetten. spijtig genoeg geraken er telkens maar 6 filmpjes op. Dus dan klopt mijn berekening van 10dvd's toch.

Een langspeelfilm (.avi) van pakweg 90 minuten is ongeveer 700 MB groot.
Op een DVD kan meer als 4 GB.
Alles bij elkaar hebt u 11 GB aan data.
De gemiddelde grootte van uw films is minder als 200 MB (11 GB/61)
Er zouden daarom meer als 20 films per DVD gebrand kunnen worden.
Ergens zou er iets fout moeten zijn met uw berekeningen.
Als u echter een DVD met .avi films wilt afspelen op een DVD-speler (niet deze van uw pc) gaat u bedrogen uitkomen.
Hiervoor moet u die .avi-films omzetten naar dvd (met bijvoorbeeld DVD Flick).
Maar een avi van 700 MB wordt dan wel 4,3 GB groot.
Het omzetten en branden duurt wel enkele uren per DVD.

fannytjeuuh
24 January 2011, 03:06
Ja idd daar was ik ook al achter gekomen. Ik heb nu een gemiddelde van 6 filmpjes op 1 dvd. En dat branden duurt toch zeker een dikke 2u per dvd. Het vreemde is dat ik deze films wel op onze dvdspeler kan afspelen, zonder dat ik er iets speciaal mee gedaan heb. Zou het kunnen dat dat programma van windows dat automatisch zelf doet? (Ik zou trouwens niet eens weten hoe ik .avi naar dvd moet opzetten ;))
Het programma dat ik gebruik, maakt gebruik van de speelduur, dus die telt de minuten die op een dvd gaan en niet de grootte van de bestanden. Daarom dat er ook maar zo weinig filmpjes opgeraken. 6 filmpjes zijn ongeveer 135-140 min samen of 1 GB. Ik krijg dus nooit de volledig 4,7GB opgebruikt. Eigenlijk wel spijtig dat ik zo 3GB verlies.

J.W.
24 January 2011, 12:55
Ja idd daar was ik ook al achter gekomen. Ik heb nu een gemiddelde van 6 filmpjes op 1 dvd. En dat branden duurt toch zeker een dikke 2u per dvd. Het vreemde is dat ik deze films wel op onze dvdspeler kan afspelen, zonder dat ik er iets speciaal mee gedaan heb. Zou het kunnen dat dat programma van windows dat automatisch zelf doet? (Ik zou trouwens niet eens weten hoe ik .avi naar dvd moet opzetten ;))
Het programma dat ik gebruik, maakt gebruik van de speelduur, dus die telt de minuten die op een dvd gaan en niet de grootte van de bestanden. Daarom dat er ook maar zo weinig filmpjes opgeraken. 6 filmpjes zijn ongeveer 135-140 min samen of 1 GB. Ik krijg dus nooit de volledig 4,7GB opgebruikt. Eigenlijk wel spijtig dat ik zo 3GB verlies.

Misschien worden die .avi bestanden ook omgezet naar DVD5. Dat kan de reden zijn dat er maar enkele op een DVD gaan en dat deze afspeelbaar is op een DVD-speler.

Kijk eens naar "eigenschappen" van die DVD.
Waarschijnlijk zal deze wel volledig gebruikt zijn en niet slechts 1 GB.