Volledige versie bekijken : Aankoop nieuwe SSD



De Koene
1 February 2011, 17:30
Ik zou een SSD willen kopen voor in mijn huidige pc.
Maar ik zit te twijfelen tussen
SATA-SSD (Intel® SSDSA2MH120G2K5)
of eventueel een
PCI-SSD (OCZ OCZSSDPX-1RVD0120)
De PCI-SSD is niet zo heel veel duurder dan de SATA-SSD, maar na wat Googelen blijken er soms toch wat problemen met PCI-SSD en WIN7.
Iemand ervaring mee?
De PCI-SSD zou wel nog stukken sneller zijn dan de SATA-SSD, maar is daar in de praktijk veel van te merken?

strikerfox
1 February 2011, 19:10
Ik gebruik INTEL SSDA2M080G2GN ATA DIVICE voor mijn windows op te plaatsen dus de C:// en heb een harde schijf van 2terra D:// die ik gebruikt voor opslag.
zou niet anders meer willen dan SSD. in verband met De PCI-SSD weet ik niet of dat een verschil maakt, ik denk niet dat je het zal merken, enkel in je portemonéé;)

PeterN
2 February 2011, 00:09
Die PCI zou ik niet nemen. De hoge snelheid wordt bekomen daar er feitelijk 2 ssd's opstaan die in raid staan. Zoals je zegt heb ik ook al een paar artikels gelezen waar men toch wat problemen soms heeft met installatie. Een aparte SSD is zo wie zo handiger vind ik, want wat brengt je volgende moederbord?
Ik weet niet als je al een moederbord hebt met SATA 6Gbps maar dan zou ik je de Crucial C300 (http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task=view&id=454&Itemid=60&limit=1&limitstart=6)aanraden op het moment. Met de Sata III poort haal je mooie snelheden en de SSD is niet abnormaal duur. Installatie was hier niet nodig, enkel insteken :)

De Koene
2 February 2011, 01:23
Ja ik had ook al meer de voorkeur naar een SATA, maar de PCI zag er wel leuk uit op het eerste zicht.
Goedkoop zijn beide systemen nog steeds niet, maar wel leuk als je er gebruik kan van maken.
Het is misschien een domme vraag, maar zouden komen er in de nabije toekomst niet gewoon mobo's met ingebouwde SSD's op de markt komen?
Of is zoiets nog niet mogelijk (niet comercieel genoeg)?

PeterN
2 February 2011, 13:51
SSD op het moederbord bestaat al voor Apple (zie hier (http://www.minatica.be/content/1229-Vernieuwde-dunne-MacBook-Air-notebooks)) Voor laptops/netbooks zou het kunnen dat het algemener wordt. Voor desktops denk ik dat je de grote van opslag gaat kunnen blijven kiezen en het apart gaat blijven. Veelal zijn SSD fabrikanten geen moederbord fabrikanten en omgekeerd.
De prijzen beginnen betaalbaar te worden vind ik. Voor +- 230 euro heb je bv die curcial C300 in 120GB versie. Groot zijn ze nog niet maar als je bv de Raptors van WD ernaast zet die ook maar een beperkte opslag hebben en toch wel serieus lager scoren kwa snelheid, is zo'n SSD niet zo duur.

De Koene
2 February 2011, 18:01
Ik heb jammer genoeg geen SATA 6Gbps, dus denk ik dat ik voor volgende ga.
OCZ OCZSSD3-2VTX120G
Deze heeft goede reviews en de goedkoopste in zijn soort, in de maandconfiguratie word Intel aangeprezen, maar deze zijn dan weer een stukje duurder.

carl
7 February 2011, 10:23
Ik heb mezelf net een OCZ Vertex 2 van 80 GB gekocht voor mijn nieuwe pc (OCZ OCZSSD2-2VTX80G) en ik moet zeggen dat ik niet mag klagen. PCI-E leek me geen goede optie omdat het toch weeral een speciaal geval is, en ik weet niet in hoeverre er extra drivers nodig zijn.

De Koene
7 February 2011, 18:48
Ik heb toevallig deze ochtend de 120Gb besteld, ik was gisteren nog eens gaan kijken bij de Mediamarkt in Oostende, maar daar kreeg ik te horen dat ze er geen verkochten.
Een verkoper zei wel nog, "koop een MACbook air, haal de ssd er uit en geef de rest weg":D:lol::D:lol:

Peter.B
7 February 2011, 19:18
ik heb enkele maanden een OCZ Vertex 2 maar 90 gb.
je zal wel enkele aanpassingen in windows moeten uitvoeren voor de levensduur van de ssd.
ik heb ook de bios moeten updaten daar 'k regelmatig bsod's had.

De Koene
7 February 2011, 20:53
De laatste BIOS is reeds geinstalleerd.
Nog een vraagje.
Op de pc is nu een OEM versie van WIN7 geinstalleerd, (destijds gewoon met de pc-onderdelen samen gekocht).
Kan ik de dvd met de OEM versie van WIN7 gewoon nogmaals installeren op de ssd?
Ik zou gewoon een "clean install" willen doen, maar zal ik deze dan ook kunnen activeren?

Peter.B
7 February 2011, 20:59
als 'k het goed voor heb wel,zou geen probleem mogen geven.

De Koene
8 February 2011, 10:15
Nu heb ik nog een probleem.
Nu zitten er twee hdd's in de pc, C en D, en nog een optisch station E.
Op de C staat win7 en de D is voor backup.
Ik ben van plan die twee los te koppelen voor de installatie van de SSD en de SSD als C te benoemen.
Maar wat gebeurd er dan precies met mijn huidige C-schijf en met de bestanden die er op staan als ik deze terug aankoppel.
Word dit dan automatisch D, E en F?
Of ben ik beter de SSD als F te benoemen (doe ik liever niet)?
Kan ik programma's nog openen van op de huidige C (HDD) of moet ik deze eerst opnieuw installeren op de SSD?
De SSD (C) zal zowiezo als eerste staan om te booten.

PeterN
8 February 2011, 17:44
Je zal al uw programma's opnieuw moeten installeren. Bij de installatie wordt veelal het register aangepast en dll bestanden bij geschreven in de windows. Daar je windows herinstalleerd op je SSd moeten het register en die bestanden dan ook daar te vinden zijn. Je moet dus alles terug installeren. Niet slecht om eens met een verse lei te beginnen;)
Ik zou dan ook je huidige schijf nadat alles goed is geïnstalleerd gewoon terug formateren en als D schijf bijhangen. Let wel goed op dat je alle data hebt gebackuped voor je formateerd. De windows installatie die momenteel op die schijf staat ga je toch niet meer gebruiken en met gewoon wissen krijg je die er niet altijd geheel van af wegens rechten. Daarom best formateren en dan gebruiken voor je data bv.

De Koene
8 February 2011, 22:40
Ik heb nu de installatie voltooid.
Maar in de bios staat bij de On-Chip ATA Devices de RAID mode nog op IDE.
Als ik deze op AHCI zet krijg ik een BSOD bij opstart en moet deze terug naar IDE, dan werkt het wel.
Maar volgens alles wat ik reeds gehoord en gezien heb moet deze best op AHCI staan.
Hoe kan ik dit oplossen?
Mobo is een MSI X58 pro met laatste bios.

De Koene
8 February 2011, 23:59
Ik ben er al uit.
EERST de AHCI aanzetten en daarna de installatie uitvoeren:).
Loopt als een trein nu, voor wat het waard is, Windows score van 7,6.

PeterN
9 February 2011, 02:12
Vergeet ook uw geplande defragmentatie niet af te zetten;)
Rechtsklik op je schijf, eigenschappen, extra, nu defragmenteren. Daar bovenaan schema uitschakelen (y)

De Koene
9 February 2011, 02:45
Dit was blijkbaar reeds automatisch uitgeschakeld.
Het staat voor alle schijven uitgeschakeld, en er is ook geen mogelijkheid om de D en de E automatisch te laten defragmenteren, maar aangezien deze enkel als opslag dienen is dit ook niet echt nodig volgens mij, en ik controleerde dit zelf ook geregeld.
Als alle programma's terug geinstalleerd zijn heb ik nog een 40 Gb over, dus zit ik nog goed tot de ssd meer standaard word (goedkoper) hoop ik.

Peter.B
9 February 2011, 06:51
Vergeet ook uw geplande defragmentatie niet af te zetten
als 'k het goed voor heb wordt deze automatisch uitgeschakeld met windows 7 en de trim functie wordt ook automatisch uitgevoerd.
programma om uw ssd te tweaken:http://nl.hardware.info/reviews/1635/workshop-tune-je-ssd!

De Koene
11 February 2011, 14:18
Ik liet gisteren de prestatie-index nog eens lopen, en toen stond er bij primaire schijf terug 5.9 en heeft de pc automatisch iets veranderd en de index ook automatisch opnieuw opgestart (reden onbekend) , het cijfer voor de schijf was toen en is ook nu nog 6.9.
Terwijl dit bij installatie van win7, 7.6 was.
Is dit normaal, er zijn nadien wel een aantal programma's bij geinstalleerd, ik weet niet of deze daar iets mee te maken hebben.
Er is nog ongeveer 40Gb vrije ruimte op de ssd.
Ik heb HD-tune eens laten lopen en dit ziet er volgens mij wel ok uit (zie http://img191.imageshack.us/content_round.php?page=done&l=img191/6914/naamloosqs.png&via=mupload)
Wat zou de juiste reden zijn dat het van 7.6 naar 6.9 gegaan is?
Is voor mij persoonlijk niet zo heel erg, maar ik zou toch willen weten of er eventueel iets mis is of als dit normaal is.
Heb al een firmware update geprobeerd maar dat lukt blijkbaar niet op de ssd waar het os op geinstalleerd is.

PeterN
11 February 2011, 17:39
Als je de test doet moet je wel zorgen dat geen indexering, virusscan of update bezig is. Ook dingen als defragmentatie, automatische backups etc mogen niet lopen. Vroeger hoorde je direct als er nog iets bezig was op je schijf, maar nu niet :p
Als niets bezig is op je schijf en je doet de test zou dit gelijk moeten zijn. Hoe vol de schijf staat maakt niet uit. Natuurlijk wel de belasting van je pc moet gelijk blijven.

De Koene
12 February 2011, 01:50
Heb net alles uitgeschakeld wat kon en opnieuw de index laten berekenen en nu staat deze alweer op 5.9 dus hetzelfde als mijn gewone hdd's.

'Rainman'
12 February 2011, 16:49
Bij mij gaf het problemen toen ik dezelfde WIN7 installeerde op mijn systeem waar ik een SSD geïnstalleerd had...
Dus: Alles wat ik nodig had kopiëren naar een andere schijf, de originele OS-schijf formatteren, alles behalve de SSD loskoppelen en opnieuws WIN7 installeren...
Enkel op deze manier lukte het bij mij...
Toen ik installeerde zonder de originele OS-schijf los te koppelen, startte de windows op dat zich op de originele schijf bevond, en niet de nieuwe install...
Ik kreeg ook verschillende keren mijn SSD niet te zien in de lijst waar je je schijf kiest om te installen,
Ik weet nog altijd niet waarom...

De Koene
12 February 2011, 17:52
Wel nu werkt alles perfect.
Ik heb de pc uitgeschakeld, alle sata aansluitingen losgekoppeld.
Dan heb ik de ssd op SATA1, HHD1 op SATA2, HHD2 op SATA3 en DVD op SATA4 aangesloten.
Daarna pc terug opgestart en direct naar de bios gegaan en deze gereset en enkel IDE naar AHCI veranderd, de boot volgorde en de slaapstand instelling.
Pc terug laten opstarten, eenmaal in Windows werden er automatisch enkele drivers geinstalleerd en nu is het perfect.
Een prestatie-index alles samen van 7.6, dus dat is in orde(y).