Volledige versie bekijken : geen admin meer



lex123
4 February 2011, 19:33
Ik kan alleen als gast inloggen en heb dus geen admin rechten. Is het mogelijk om in regedit of op een andere manier dit aan te passen zodat ik weer gewoon gebruik kan maken van de PC. Met alles wat ik nu probeer krijg ik de melding dat ik niet gemachtigd ben.

Alvast bedankt voor de hulp

Butterflyice
4 February 2011, 19:44
Is het je eigen pc /laptop ?
Of die van iemand anders /ouders die je de rechten hebben afgenomen ?
Welk besturingssystem heb je ?

lex123
4 February 2011, 20:02
LOL het is een PC die mijn vrouw van haar werk heeft meegekregen voor prive gebruik. OS is WXP pro met serv pack 3

Baloeke
4 February 2011, 22:09
Dan zal je eens aan je vrouw haar werkgever moeten vragen om toegang te verkrijgen als admin.

lex123
4 February 2011, 22:16
Ja daar was ik nog niet opgekomen. !! Toch graag een oplossing

Butterflyice
5 February 2011, 00:46
Tja welk merk laptop is het ?
Aangezien je per bios soms nog wel eens iets kan wijzigen en bij andere niet.

Aangezien het hier om een bedrijflaptop gaat denk ik dat ze het wel hebben afgeschermt zo dat je niet 123 zo zelf wat mag installeren.
De meeste bedrijven hebben hiervoor eigen regels dus denk wel na voor je meer met de laptop doe dan waar deze voor bedoeld is.

Bv bij ons in het bedrijf zijn ook laptop in omloop voor onze medewerkers maar als systembeheer onregelmatige dingen tegen komt die niet geschiikt zijn of bedoeld voor het werk wat er op gedaan moet worden dan kan de gene van de laptop in gebruik heeft zijn baan kosten.

PeterN
5 February 2011, 01:23
Idd, bedrijven doen dit niet zomaar. Het gaat vooral om privacy en beveiliging zodat er geen virussen op het bedrijfsnetwerk van elders worden meegebracht. Meestal zijn bedrijven niet mals als ze zien dat je geknoeid hebt.

De meeste dell laptops die door het bedrijf zijn afgeschermd werken met een soort bankkaart die je rechtonder op de laptop moet leggen. Enkel mensen met bevoegdheid hebben zo'n kaart. Er staat daar ook een afbeelding met ergens iets van 'ID' in de behuizing gedrukt. Zonder kaart lukt het niet. Is dit niet het geval zou ik het nog steeds niet proberen om geen inbruek te doen op de geldende regels van het bedrijf.
Een mogelijkheid, wat mss ook niet mag van het bedrijf (dus navragen) is de hd te wisselen en de laptop thuis met je eigen hd te gebruiken. Op je eigen hd moet je dan wel eerst een windows installatie uitvoeren.

vdhee
8 February 2011, 15:43
Dit is een klassieke procedure voor Win XP Prof SP3.

- Je moet hiervoor het akkoord hebben van de eigenaar!
- Weet wat je doet; wijzigingen aanbrengen aan het register, en zeker aan een sleutel zoals de deze, is niet zonder risico
op ernstige (software) schade en een systeem dat niet meer opstart.
- In geval van twijfel op een van bovenstaande punten, blijf eraf!

Click Start, Run and type Regedit.exe

Navigate to the following key:


HKEY_LOCAL_MACHINE \ SOFTWARE \ Microsoft \ Windows NT \ CurrentVersion \ Winlogon \ SpecialAccounts \ UserList


Use the File, Export option to backup the (http://windowsxp.mvps.org/registry.htm)key (http://windowsxp.mvps.org/registry.htm)
Create a new DWORD Value named Administrator
Double-click Administrator, and set 1 as its data
Exit the Registry Editor.

nana2830209
8 February 2011, 18:45
Een andere oplossing is ook toepasbaar met een live-cd van linux, want via regedit is het misschien niet mogelijk om aan te passen als men de rechten niet heeft.

Kijk wel eerst even welke schijf er moet gemount worden (dit is meestal sda2).
mkdir /mnt/sda2
mount -t ntfs /dev/sda1 /mnt/sda2/
cd /mnt/sda2/Windows/System32/
mv Utilman.exe Utilman.old
cp cmd.exe Utilman.exe


Nu rebooten we het systeem en nemen we de linux live-cd eruit.
We gebruiken de toetsencombo ctrl-U en geven in:
control userpasswords2
Nu kunnen we gebruikers aanmaken en verwijderen, en ook de administrator account aanzetten, ect.

Dit is een windows hack, die enkel mag gebruikt worden op eigen laptop, ik ben niet verantwoordelijk voor als dit tegen iemand gebruikt wordt. Deze hack heb ik geleerd voor het vak databeveiliging bij ons op school, aldus een educatief doeleind.

Good luck!

(edit, de informatie in deze post is door mij getest op windows vista en windows 7 systemen, op windows XP is dit misschien niet van toepassing / dit kan men met vrijwel elke live-cd van linux, hier is niet noodzakelijk backtrack voor nodig - zoals uit de bron af te leiden valt)
bron: http://www.vsprogramming.com/nl/tutorials/backtrack-4-windows-hacken/