Volledige versie bekijken : Afbeelding bewerkt met PSP



Phil O'Sophe
11 February 2011, 19:06
Wanneer ik een JPEG-afbeelding (foto) bewerk (doezelen) met PSP en die dan kopieer-plak als "nieuwe afbeelding", dan kan ik die niet (meer) openen met Windows Viewer (of met Paint ...); wel nog met PSP.
Die andere progs "herkennen" het (nieuwe) bestand niet.
Op welke manier kan die bewerkte afbeelding tóch met andere progs geopend worden ?

Dank voor elke reactie.

Koshke
11 February 2011, 19:48
Misschien saven als "png" en niet als PSP Image ?

peenif
11 February 2011, 21:03
Of jpg, het meest gangbare.

Phil O'Sophe
11 February 2011, 22:32
Misschien saven als "png" en niet als PSP Image ?


Of jpg, het meest gangbare.


Blijft de bewerking dan bewaard ?

Adnilleke
11 February 2011, 23:09
Ik heb jou even voor jou een test gedaan.

Origineel
http://i55.tinypic.com/2mf0vpw.jpg




Bewerkt doezelen en heb : bestand exporteren JPG optimalisatie gedaan
http://i56.tinypic.com/33w2yhl.jpg

Zoals je ziet krijg je dan een witte achtergrond.




En dit is PNG
http://i54.tinypic.com/wuexq1.png
Ook deze krijgt een witte achtergrond bij het opslaan.

compuchrisje
12 February 2011, 00:29
Dat komt waarschijnlijk omdat je de bestandstoewijzingen niet hebt aangepast van die 'andere' programma's. PaintShopPro kan nogal hebberig zijn (maar dat is Picasa ook) en elke afbeelding dat binnen zijn grenzen is bewerkt, wordt als 'eigendom' beschouwd.
Instellingen bijwerken dus, oftewel programma-voorkeuren.
@Adnilleke: die witte achtergrond is bij een png niet altijd aanwezig, png geeft je wel de mogelijkheid om transparantie toe te passen zodat eigenlijk een deel van het plaatje niet zichtbaar is.
@Philo: wil je transparantie in je afbeelding, dan moet je eerst de laag van de foto omzetten tot rasterlaag. En natuurlijk, altijd kiezen voor Opslaan als... en een andere naam geven dan de originele foto. Zo ben je nooit wat kwijt.

peenif
12 February 2011, 10:17
Blijft de bewerking dan bewaard ?

Over het algemeen wel, tenzij je een bewerking in lagen als jpg wil opslaan, dan worden de lagen samengevoegd en ben je de lagen kwijt maar niet de bewerking.
Trouwens indien je uw bewerking 'opslaat als' met een andere naam, zoals CC'je suggereert, kan je die afbeelding, voor het sluiten van je bewerkte afbeelding in je programma (PSP of Photoshop bv.) eens bekijken en controleren of uw bewerking bewaard werd.

Phil O'Sophe
12 February 2011, 12:26
Bedankt voor de keurige uitleg en hulp maatjes ! :bow: :good:

Edit:

Heb weer wat studiewerk en experimenteren voor de boeg nu, maar met plezier hoor ! :lol:

Koshke
12 February 2011, 14:08
ik wou toch even melden, zoals CCtje al zei, dat ik bij PNG geen witte achtergrond heb bij het opslaan als ik een beeld doezel.

peenif
12 February 2011, 18:25
Hangt af van je ingestelde achtergrondkleur Koshke.

Koshke
12 February 2011, 19:39
Hangt af van je ingestelde achtergrondkleur Koshke.

klopt, maar ben vergeten te zeggen, dat als ik een laag maak van de achtergrondafbeelding en die dan doezel, dan is de achtergrond transparant als ik het dan nadien opsla als PNG.