Volledige versie bekijken : Reservatieprogramma in Visual Studio 2008



Xpert
15 February 2011, 11:29
Beste Minatica'ers,

Voor mijn eindwerk moet ik een programma schrijven voor een evenementenhal (evenementen hal is fictief).

In ons programma zouden we moeten kunnen instellen dat personeel van ons evenementenhal een zaal kunnen kiezen + de mogelijkheid geven dat de stoelen in de prijs bij zitten of niet.

Bij een zelf organiserend evenement in ons gebouw moet er een ticket gecreƫerd worden waar de naam, voornaam, adres en postcode van klant staat + aantal zit plaatsen die hij kocht en de prijs + evenenent omschrijving en zitplaats (welke rij, in welke blok op zitplaats nr....)

Iemand een idee hoe ik zit zou kunnen maken? Ik weet dat er hier een paar mensen zijn die mij zeker kunnen helpen bij deze opdracht!

Alles moet uiteraard gekoppeld zijn met een database omdat ik ook een website moet maken waar je ook kan reserveren.

Groetjes,

Xpert

ultddave
15 February 2011, 14:28
Welke programmeertaal? (Ik vermoed visual basic) ;) Want in Visual Studios kan je programmeren in veel talen. =)

Zit er ook een datum bij die evenementen btw? Of kan men in principe meerdere zaken organiseren in dezelfde zaal? ;P

Dat ticket zal waarschijnlijk gewoon een file moeten zijn, neem ik aan? Indien ge werkt via een Object Oriented structuur zou ik een Ticket klasse maken met klasse variabelen voor de naam, voornaam, adres, postcode, aantal zitplaatsen, prijs, omschrijving, rij, blok, nr, ...

En dan gewoon een soort 'print' of 'writeToFile' functie toevoegen in de klasse. Daarin opent ge gewoon een file in write mode, en schrijft ge alles uit in bijvoorbeeld deze vorm:

Naam:<naam>
Voornaam:<voornaam>
Adres:<adres>
...

Aangezien ge meerdere evenementen kunt hebben waarvan ge tickets moet maken, kunt ge geen vaste filename zoals "ticket.txt" nemen, want dan gaan die elkaar in principe overschrijven (tenzij ge append mode gebruikt). Ma ik denk dat het dan best is dat ge de naam van het evenement toevoegt in de filename, of eventueel de datum ofzoiets, iets uniek alleszins.

ticket-evenement1.txt
ticket-evenement2.txt
...

Bij het gebruik van meerdere vensters, kunt ge best eens de window modality checken en instellen. Want er zijn veel mensen die geen rekening houden met het feit dat gebruikers dan soms meerdere keren hetzelfde venster kunnen openen.

Bij het reserveren zelf kunt ge gewoon alle keuzes van de gebruiker opslaan in een klasse variabele en dan bij het bevestigen van de reservatie gewoon inserten in de database. Indien ge moet checken of de zaal vrij is etc, kunt ge ook op eerst een query uitvoeren om te checken of het wel allemaal mogelijk is, en indien dat het geval is -> inserten.

Best kan je in het begin ook een keuze maken of je al dan niet gaat werken via een Model-View structuur, waarbij je dus je GUI klassen gaat scheiden van je effectieve programma. Zodat je bij het veranderen van de GUI, enkel je GUI klassen moet veranderen en niet het hele programma. Is een veel gebruikte structuur die je later ook zal moeten gebruiken normaal gezien. ;)

Mvg,
Dave

Xpert
15 February 2011, 15:43
Hmm nog een heel pak waar ik eens moet over nadenken!

De taal is inderdaad Visual Studio. En het het ticket die te voorschijn komt moet een worddoc worden. Maar dat is geen probleem...
Je kan maar 1 evenement in een zaal organiseren, je kan natuurlijk wel meer dan 1 zaal te gelijke tijd huren als natuurlijk op die datum en uur de zaal nog niet verhuurd is...

Xpert