Volledige versie bekijken : Fire Wire werkt niet meer



theo2602
7 March 2011, 14:44
Na een tijdje niet meer gebruikt te hebben, krijg ik plots geen verbinding meer tussen mijn video camera en mijn fire wire. Ik heb dat enkele maanden geleden nog eens gehad en haalde een nieuwe kabel. Dit werkte ook niet, maar na een paar dagen plots weer wel. Als ik nu de computer start verbonden met de camera in stand 'afspelen' geeft hij wel TWEE (ipv één) klopjes als ik de camera afzet. Bij terug opzetten, kabels in en uithalen enz werkt het niet meer. Nu mijn vraag vind men de fire wire ook in de 'hardware' en zo ja onder welke benaming. Als dat zo is kan ik misschien het stuurprogramma updaten. Met dank voor antwoord,

PeterN
7 March 2011, 16:54
Eerst en vooral moet je in de bios kijken. Daar kan je meestal ook je firewire 'enable' of 'disable' zetten. De aanduiding voor firewire is 'IEEE-1394'. Ook in je hardware lijstje in windows moet al geen geel vraagteken staan of rood uitroepteken, anders mist windows een driver van iets (kan firewire zijn). In het windows hardware lijstje staat firewire meestal onder 'netwerk' samen met je ethernet en eventueel draadloos wifi aansluting. Ook hier kijken naar 'IEEE-1394'

Nu je zegt dat het werkt en dan daarna niet meer. Of wel heb je een driver of wel niet. Zonder driver werkt het niet dus als het al heeft gewerkt lijkt het mij straf dat je geen driver zou geïnstalleerd hebben? Tenzij je de software van de camera terug hebt gewist?
Nog een vraag, als je de camera hebt aangesloten, staat deze dan tussen je hardware lijstje? Want het kan zijn dat deze niet kan afspelen doordat het een bepaald programma mist, maar in het hardware lijstje zou hij moeten komen of een melding maken 'nieuwe hardware gevonden, kan het apparaat niet juist installeren' of zoiets.
Waar je ook eens kan naar kijken is dat nergens je windows firewall, of die van je virusscanner, de verbinding tegenhoud. Het is een externe verbinding, daarom staat hij ook bij uw netwerk, en kan door je virusscanner firewall (of andere) tegengehouden worden. Ook hier weet je als je dat hebt verandert sinds de laatste keer dat het nog werkte?

theo2602
8 March 2011, 16:24
Ik werk al jaren met dezelfde computer en camera. deze stond NOOIT bij hardware. Ook mijn virusscanner (norton) is altijd dezelfde geweest en heb ik ook mee gewerkt. In hardware staat IEEE 1394 wel ingescxhakeld

PeterN
9 March 2011, 00:48
Dan lijkt mij iets anders loos hoor. De connectortjes van pc of camera niet los door veelvuldig insteken? Instelling camera?
Best zou zijn als je één van de twee zou kunnen vervangen. Een andere pc eens op de camera met kabel aansluiten of een fototoestel of ander apparaat met firewire (externe hd) aansluiten aan je huidige laptop. Zo zou je al één van de twee kunnen uitsluiten.

theo2602
12 March 2011, 13:42
Ik denk het ook, vervelende is dat de camera zijn video in vind en hardware zegt dat de fire wire poort werkt. In elk geval bedankt

theo2602
16 March 2011, 10:47
Ik heb ergens gelezen dat de firewall van windows Firewire zou kunnen blokeren, maar die is uitgeschakeld en in het BIOS hoe vindt men dat?

PeterN
16 March 2011, 14:24
Iedere bios is anders dus een pas klaar antwoord ga je niet krijgen. Je zal moeten zoeken in de bios, er gaat dan ofwel 'firewire' staan of 'IEE1394'. Het is ook niet zeker dat die melding in de bios staat hoewel meestal wel.
Maar als, zoals bij jou, de firewire in je hardware lijstje staat, staat dit goed, anders had windows het niet gevonden. Je kan hem daar eens in je hardware lijstje verwijderen, terug opstarten en terug alles ervan installeren.

theo2602
16 March 2011, 15:05
Gewoon schrappen in hardware? Welke IEEE1394? er zijn er twee een als Bust Host controller en één onder netwerkadapters. Deze laatste staat overigens uit en hem opzetten geeft geen verschil. Nu heb ik iets gelezen over firewall van windows die firewire zou kunnen blokkeren, maar die staat uit. Kan Norton Internet Security ook die firewire blokkeren? en hoe verwijder ik dat dan?

theo2602
24 March 2011, 14:25
Nu heb ik weer gelezen dat je de firewire kan opblazen door de draden in te steken terwijl de computer op staat. Windows geeft nochtans aan dat zowel voor USB als voor Firewire aansluitingen men de computer niet moet afzetten.

PeterN
24 March 2011, 17:29
De standaard van firewire zegt dat firewire hot pluggable is. Je mag dus een firewire insteken of uittrekken terwijl het apparaat op staat. Nu moet je wel opletten wanneer je dat doet. Daarom dat je schijven en bv usb sticks altijd via 'windows veilig verwijderen' moet doenHet kan immers zijn dat net data verkeer aan de gang is wanneer je uittrekt en hierdoor het geheel corrupt maakt.
Nu zijn er ook meldingen die zeggen dat ze iets effectief stuk doen hiermee. Volgens de standaard zou het niet mogen en waarschijnlijk zal het eerder door statische ontlading of zo zijn, maar het probleem begint als je iets stuk hebt. Je kan dan verwijten dat de standaard niet geheel is gevolgd maar daarmee zijn je problemen niet weg;)

theo2602
26 March 2011, 13:49
Ik stelde hier de vraag wat er gebeurt als ik mijn 1394 bus uit hardware verwijder. Wordt die automatisch terug gevonden? Of moet daarvoor iets installeren? Ik ken echt weinig van hardware.

PeterN
26 March 2011, 14:30
Als je die gewoon uit je hardware lijstje verwijdert en je herstart wordt die automatisch terug gevonden. Je krijgt dan melding onderaan het scherm 'nieuwe hardware gevonden', 'installeren van nieuwe hardware' en als laatste ' hardware is gereed voor gebruik'.

theo2602
27 March 2011, 11:56
Ik heb dat gedaan! Tot mijn onrust kwamen de opmerkingen er niet, maar toen hoorde ik het geluid van 'nieuwe software' en hij stond inderdaad in hardware. Mijn probleem was niet opgelost en morgen ga ik mijn camera bij iemand anders testen. Wat wel raar is op mijn camera komt zoals gewoonlijk 'video in', maar dat knippert heel de tijd. Dus nogmaals mijn vraag kan Norton de werking van FireWire hinderen en hoe kan ik dat testen?

peenif
27 March 2011, 13:01
Ik zou zeggen dat het eenvoudigste je Norton even uitschakelen is theo2602 .

theo2602
30 March 2011, 16:42
Sorry voor allen die hun best deden, het is de camera die geen verbinding meer gaf (bus uitgesleten?)

theo2602
25 May 2011, 10:23
Ook met een andere camera werkt het niet. Dan werdt er een nieuwe fire wire kaart geplaatst, en die werkt ook niet! Straf hé, wie weet hier nog een oplossing voor?

theo2602
26 May 2011, 08:42
Uiteindelijk was de uitleg simpel maar desastreus. In mijn fire wire zat een kortsluiting die de beide camera's opblies en natuurlijk werken die dan ook niet in de nieuwe kaart. heeft en zal me dus veel geld kosten

peenif
26 May 2011, 09:00
Spijtig dat je dit moest vaststellen theo2602, hulp hier zal dus niet veel meer baten, ik zet er dus een slotje op.