Volledige versie bekijken : SSH - Desktop



Fck_
21 March 2011, 16:13
Hallo,

Ik heb bij mijn thuis een Linux server staan (Alleen command line..). Maar nu zit ik hier op kot, en heb ik een applicatie nodig waarvoor enkele poorten open moeten staan. Natuurlijk kan ik op kotnet geen poorten open zetten (-_-), dus ik dacht, ik doe het via mijn Linux server..

Het is geen probleem om hier een desktop op te installeren, maar natuurlijk als ik SSH naar mijn server, krijg ik ook alleen maar command line, en hier ben ik dan weer niets mee..

Daarom mijn vraag; Is het mogelijk om te SSH'en naar mijn Linuxserver die thuis staat, MET DESKTOP (Ik kan dus met 'mijn muis bewegen' enzo :p), zodat ik ook grafische applicaties van op afstand kan besturen?

Thx!


EDIT: Nu ik het toch aan het vragen ben; Is er een manier om mijn server toch gewoon te laten op starten in Command line only, totdat ik een commando geef om de desktop aan te zetten? (Pas als ik hem nodig heb..)

butskristof
21 March 2011, 20:21
Ik heb ooit ook zo eens iets gedaan met een Ubuntu sever, maar de juiste commando's weet ik wel niemeer ;s.
Ik dacht dat ik gnome gewoon had geïnstalleerd, maar niet automatisch opstartte met de server voor login ed. Via een bepaald commando kon ik dan de gnome desktop laten opstarten en werken.
Het lijkt dan alsof je gewoon een desktopversie van het besturingssysteem hebt, alleen dat er veel minder applicaties aanwezig zijn in het besturingssysteem. Die kan je natuurlijk nog altijd wel installeren via Synaptic of de Terminal.
Mss kan je eens proberen van te googelen naar bv. 'ubuntu server and gui'. Je vind wel voldoende fora en tuts om eruit te geraken denkik.

PS: ik ben hier nu wel uitgegaan van Ubuntu Server omdat ik niet juist wist welke distro jij juist hebt.

Mvg,
Kristof.

Fck_
26 March 2011, 17:25
Ja ik heb de server ja!

Maar als ik gnome installeer, en hij start niet op zodra ik mijn server boot (wat de bedoeling is), dan worden toch ook niet al een hoop services van die gnome ingeladen hé?

butskristof
26 March 2011, 17:40
Neen, dat denk ik niet. De services van Gnome worden slechts geladen wanneer je het handmatig opstart.

Fck_
26 March 2011, 17:46
Oké bedankt. Ga het direct proberen!
(Heb trouwens xubuntu geïnstalleerd als GUI, omdat deze blijkbaar lichter zijn..)

carl
27 March 2011, 15:05
SSH is sowieso een commandline interface, waar jij naar op zoek bent zijn remote desktop protocollen (VNC, teamviewer, ...)

Zeggen dat je met enkel een commandline niets bent op een linux systeem lijkt me vrij sterk :D Onthou ook dat de framerate van zulke remote desktop protocollen laag ligt, en je dus niet moet gaan denken aan games of films om nu maar een voorbeeld te geven.

Snakey
30 March 2011, 18:20
Om de gui niet automatisch te laten opstarten, kan je in /dtc/inittab het default runlevel aanpassen. Dan kan je via startx of /etc/init.d/gdm start je gui volledig opstarten (vervang door xdm/kdm als je een andere desktopomgeving wilt opstarten).
Je kan het zelfs zodanig instellen dat je de xserver op je pc zet en laat fungeren als de server voor je server, waarbij je server dan als client fungeert en alles doorstuurt naar je xserver zodat die alles lokaal rendert en je zo toch een degelijke framerate kan krijgenc. Je kan deze X11 verbinding normaalgezien tunnelen in een ssh verbinding.

Fck_
30 March 2011, 19:29
Heb het al gevonden ^^, ging gewoon blijkbaar met Remote Desktop van Linux =P, en dan via VNC via mijn Mac.
(Wel opletten dat poort 5900 dus standaard open moest staan!)

Hier mag een slotje op van mij!