Volledige versie bekijken : De all-in-one identiteitskaart



Baloeke
23 March 2011, 15:17
Naar aanleiding van de lumineuze inval van onze Minister van Ondernemen (http://www.minatica.be/content/2125-GSM-als-paspoorthouder), Van Quickenborne, peilen we naar uw mening omtrent het samenbrengen van alle persoonsdata in één item. De all-in-one identiteitskaart, SIS-kaart, reispaspoort, enz, zij het in je GSM of een ander mobiel handapparaat.
Vermits de meeste mensen geen kaartlezer hebben om te zien wat er op de elektronische identiteitskaart staat geschreven, is een apparaat waarmee je dat wél zou kunnen het ideale ding, volgens onze minister.
Wij stellen deze keer geen reeks vragen om aan te vinken, wel een goedkeuring of afwijzing en een 'met voorbehoud'. Vooral interessant zouden we jullie reacties met eventuele bedenkingen vinden.

Phil O'Sophe
23 March 2011, 23:00
"Ze" weten al genoeg over ons.
En de eventuele misbruiken ? De criminelen zijn ook geen dommeriken hé !
Er zijn wel enkelen voordelen aan verbonden, bvb. voor noodsituaties en dergelijke.

compuchrisje
27 March 2011, 01:57
Niemand weet op voorhand of hij/zij al of niet in een noodsituatie komt, dus zou je dat all-in-one ding altijd bij je moeten hebben, net als nu je paspoort.
Het was al zo simpel voor mensen met minder legale intenties om gewoon ergens in een gemeentehuis in te breken en er wat blanco paspoorten in te pikken. Maar dan met het nadeel dat ze er iets degelijks van moeten maken dat geloofwaardig is. Met dit alles in één apparaat hoeft dat zelfs niet meer, gewoon een beetje zakkenrollen hier en daar.
En zoals Philo hierboven al meldt, indien je je machientje kwijt bent, wàt gebeurt er dan mee? Wat als iemand er misbruik van maakt? Om nog maar te zwijgen over het geloop en gedoe zoals het nu is als je je identiteitskaart kwijt bent.
Zeker geen duimke omhoog hier!

PeterN
2 April 2011, 23:24
We mogen vooruit gaan in dit digitale tijdperk maar ik denk dat Mr Van Quickenborne mss beter eens eerst doet wat hij zou moeten ipv te twitteren en zulke lumineuze ideeën te lanceren. De rompslomp die er nog steeds is bij iedere keer dat je met 'de staat' in aanraking komt zie ik niet afnemen. 'Vereenvoudiging' was het toverwoord, en dat is niet je id in een gsm steken!
Ten andere welke gsm? Niet iedereen heeft er eentje.

salmax
3 April 2011, 02:28
ik vindt het geen goed idee.
vele redenen zijn al opgenoemd hierboven
wat gsm wordt gepikt?
wat nu je met gsm smartfoon op internet kunt waar ooit wel virussen zullen voor opduiken ?
hoe ga je kunnen bewijzen het uw gsm is enz....
zouden ze niet eerst zoals PeterN de rommel op staatinstanties goed organiseren en opruimen.
+ ze hebben ook nog werk met een regering dus werk in overvloed zonder dit.

Vincent
3 April 2011, 07:54
Gewoon zoals bij de hond,een chip in het oor, (kan je niet verliezen of vergeten) :lol:

fryum
3 April 2011, 08:23
Gewoon zoals bij de hond,een chip in het oor, (kan je niet verliezen of vergeten) :lol:
Soms heb ik wel de indruk dat mijn dochter haar oren vergeten is ...

Breskuz
3 April 2011, 08:38
in ee gsm zou ik het ni stejken .... er zijn mensen die niet altijd een gsm op zak hebben . En als je die dan kwijt speelt ben je ineens alles kwijt .....


Grtz Dieter

Koshke
3 April 2011, 13:33
gewoon intuïtief : neen !

Breskuz
3 April 2011, 14:04
als het aan minatica ligt ( zie poll ) zou het idee er zoprecies ni doorgeraken

eventure
3 April 2011, 20:20
De vorm waarin dit idee zou uitgewerkt worden is momenteel nog een beetje te vaag en het is ook een beetje een vreemde redenering om de GSM als ideale middel te bekijken.

Wel vind ik dat het idee interessant kan zijn maar dat we het huidige idee van de elektronische identiteitskaart verder moeten uitwerken.

Ik hou er niet van dat ik van heel wat winkels een klantenkaart heb, dat ik bovendien rondloop met een abonnement van m'n ondergrondse parkeergarage waar ik dagelijks kom, dat ik met verschillende bankkaarten in m'n portefeuille rondloop en dat daar ook nog eens een SIS-kaart, een European assistance card en weet ik veel wat nog bijkomen.

Zou het niet handig zijn om dit allemaal in 1 kaartje te hebben?
Ik ga er natuurlijk volledig mee akkoord dat je dit gemakkelijk kan verliezen, maar hetzelfde geldt helaas ook volledig voor je portefeuille die bomvol kaarten zit.

Een andere tegenkanting is het privacy-gebeuren. Voor de mensen die hier tegen zijn stel ik me dan de vraag, wat is het verschil met het feit dat je een kaartje van Delhaize hebt dat je hebt moeten aanvragen en waarvoor je alle gegevens hebt moeten opgeven (zelfs je rijksregisternummer en dergelijke meer) of een kaartje dat je van de overheid krijgt waaraan deze gegevens al gekoppeld zijn?

Je kan perfect een technologie hanteren waarbij je kan instellen wat wel en niet door bepaalde personen kan uitgelezen worden. Maar draai of keer het zoals je wil, de politie weet evenveel als ze je portefeuille opentrekken en al je verschillende kaarten zien zitten tegenover het feit dat ze je id zouden uitlezen waarop staat dat je klant bent bij Delhaize...

We hebben een zeer mooie krachtige technologie in handen waarvan we helaas veel te weinig gebruik maken; Ik ben eens benieuwd naar de resultaten van dergelijk onderzoek maar ik ben hoe dan ook voorstander

chira
3 April 2011, 21:29
:shy: neen dat wil ik niet ,, je zouw dan altijd verplicht zijn je gsm mee te nemen gelijk waar je gaat ,, mag er niet aan denken ,, ik heb wel een gsm maar naar de bakker gaan met je gsm is voor mij wel te veel aan :lol:

Baloeke
3 April 2011, 21:55
Ik vindt dit ook geen goed idee. Eigenlijk weten ze al genoeg over ons. De belastingsbrief via tax-on-web is voor een groot deel ingevuld (inkomsten). Men weet wanneer we met onze GSM bellen, SMSke versturen, ...naar wie en hoelang. Gaan ze dan elke Belg ook gaan verplichten om in het bezit te zijn van een GSM? De overheid weet meer over ons dan wat wij zelf denken. Maar ze zouden moe kunnen worden om iets te gaan opzoeken. Waarom hebben ze eigenlijk een elektronische identiteitskaart (EID)? Hiermee zouden ze toch ook alles kunnen zien.

Vincent
3 April 2011, 23:33
@ eventure

Wat als er geen elektriciteit meer is (stroompanne), geen identiteitskaart net als geen bankkaart (mooie technologie).

Quazie
4 April 2011, 17:58
Een Id kaart in uw GSM. Welke? Heb er meerdere. Deze morgen nr1, vanavond nr 2 en voor morgen weet nog niet welke das ik zal aandoen. Of krijg (betaal) ik 2 Id Kaarten.

compuchrisje
4 April 2011, 23:49
En zoals al gezegd, zonder electriciteit, allemaal hulpeloos...

Ozzeva
7 April 2011, 10:03
Gewoon zoals bij de hond,een chip in het oor, (kan je niet verliezen of vergeten) :lol:
Uw oor eraf als het interessant genoeg is! Die criminelen dijnzen daar niet voor terug hoor.

KarlMarx
7 April 2011, 11:09
en wat als iemand geen GSM heeft, hoe gaan ze dat dan oplossen. Quicky denkt weer het warm water te hebben uitgevonden.

Arathorn
7 April 2011, 18:24
Complete nonsens vind ik, alweer 'een dwaze' intuïviteit van den Quick...Zolang ze maar Amerika niet te veel nadoen met die soort 'onzinnige' trinkets. Een gsm dient om te bellen, teksten en ja eventueel foto's en sporadisch online te zijn, en dan nog enkel met de 'duurdere' mobiele 'telefoontje' voor zaken lui enz... en dan nog! Je heb nog altijd je 'notebook/pad' waar je alles mooi op ziet!
Er zijn andere zaken die men beter 'verbeteren' kan...

Mrjraider
7 April 2011, 18:29
In Nederland is er nog niks over bekent gemaakt of zelfs over gespeculeerd. Het kan zijn dat Nederland in het "geheim" er mee bezig is. Maar er is nog niks echt vernomen (of loop ik achter xD)

Ironblood
7 April 2011, 18:37
Quicki loopt te hard vanstapel, en isniet goed in zijn bovenkamer.

scorpio2011
7 April 2011, 23:10
Ik moet er niet aan denken ! Alle privegegevens van de mensen toevertrouwen aan een chip of wat dan ook.
Wij staan al genoeg gekatalogeerd en om door onze gsm kunnen ook al achterhalen waar we zitten.
Ik vind dus die vermeldingen over een "privacy politiek" die je overal vind een lachertje.
Hier in Portugal hebben ze het intussen klaargespeeld en fabriceren ze de idkaarten naar dit model.
De mening van de burger werd natuurlijk niet gevraagd. Gelukkig vallen de buitenlandse residenten buiten dit systeem, vermits we geen Portugees zijn.
Conclusie : hebben ze niets dringender om handen?

Oh ja , was ik bijna vergeten. Even voorstellen : Scorpio2011 is geboren onder het teken van de schorpioen. Nogal tegendraads, niet altijd maar soms is dat nodig. Ben inmiddels 72 en heb in diverse jobs meer geleerd dan op school.
Ik hou van het leven samen met mijn eega. En dan zijn er de hobbys : computeren, het volgen van de evolutie van de wetenschappen en technologie met een uitgesproken zwak voor astronomie.
Heb een hekel aan facebook waar zovelen hun leven te grabbel gooien. Niet modern ? Nou ja, tot daar dan maar.
Ik vind Minatica wel een reuzesite.
Groetjes
Scorpio2011

Quazie
8 April 2011, 19:40
@scorpio2011,
Men heeft helemaal geen GSM nodig om iemand te profileren.
U bent nu één week actief op Minatica, voor mij een totaal vreemde en niet zinnens uw handel en wandel na te gaan.
Nochtans weet ik al heel wat over U. U bent een gehuwd man, 72 jaar en verblijvend in Portugal. Aan de hand van uw sterrenbeeld is uw geboortedag binnen de 30 dagen terug te brengen. Dit allemaal gewoon door naar uw reactie van hierboven te kijken.
Iemand die echt wil weten wie u bent kan al op andere site's gaan zoeken naar eenzelfde gebruikersnaam. Hier en elders zal die persoon elementen verzamelen, elementen zoals uw hobby's bv. Uw politieke en of religieuze ideeën kunnen zo soms afgeleid worden uit uw commentaren of reacties op fora. Of aan de hand van uw woordkeuze en zinsbouw bepalen of U belg versus nederlander bent.
Conclusie: Welkom op Minatica. En tot zolang U een "low profile" aanhoud hebt U pech dat men juist U bent uitgekozen uit de miljoenen internet gebruikers.
Laat het niet aan uw hart komen, U hebt nog minstens 30 jaar te gaan.

EdGi
9 April 2011, 00:18
Waarom de zaken niet nuanceren en vereenvoudigen: Laat de overheid een eId kaart verstrekken waar gsm, sis-, delhaize-, touring-, en andere- kaart in verwerkt zitten:-)) .
Als ze toch geen regering (willen) kunnen maken, kunnen ze zich daar nog jaren mee "verpozen" (totdat de bedrogen kiezer het uiteindelijk beu wordt??).

Merel
21 April 2011, 21:09
http://img853.imageshack.us/img853/114/ikvang.th.jpg (http://img853.imageshack.us/i/ikvang.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

EdGi
22 April 2011, 00:58
God ziet alles , zelfs uw diepste gedachten.


http://img853.imageshack.us/img853/114/ikvang.th.jpg (http://img853.imageshack.us/i/ikvang.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Nadere verklaring van deze uitspraak zal zeer welkom zijn vooral voor "anders-gelovigen" en diegenen die niet "zeer religieus" ingesteld zijn:-)

zwarten
25 April 2011, 09:18
gsm is te persoonlijk om te combineren met id

Baloeke
9 May 2011, 23:53
Bedankt voor het invullen van deze enquête. Als besluit kunnen we vaststellen dat de meerderheid dit geen goed voorstel vonden.