Volledige versie bekijken : temperatuur vraagje...



mighty mouse
1 April 2011, 21:08
een vraagje....in idle staat mijn cpu op 50graden en men gpu op 40 graden.
als ik hem belast met een game gaat de cpu naar een 70,75 graden en de gpu naar een 60 graden.
zijn deze waarde normaal??
het gaat trouwens over een toshiba satellite a665 12m laptop
dank bij voorbaat voor de reacties

PeterN
1 April 2011, 22:05
Temperaturen zijn aan de hoge kant maar ik denk, want bij laptops ligt dat wat anders, dat het niet echt abnormaal is onder load.
Ik zou de temps graag wat lager zien, zeker 50 idle voor cpu is vrij hoog en onder load 75 is ook vrij hoog, maar het is ook geen lichtgewicht. Btw temps gemeten met? Je kan hem eens schoonblazen als hij veel gebruikt wordt en je hem al even hebt?
Het is een zware laptop (i7) en kan veel load aan waardoor hij warm wordt. Langs de andere kant blijft het een laptop en dus inefficiënt om warmte af te voeren. Zeker bij gaming op een laptop kan je dan zo'n temps krijgen.

mighty mouse
1 April 2011, 22:39
de temperaturen zijn gemeten met "speccy" van piriform.
hij is een half jaartje oud en stof heb ik vorige keer al eens weggedaan maar dat was eigenlijk verwaarloosbaar.
die temperaturen zijn ook wel gemeten met een cooling pad erbij...anders gaat hij nog warmer onder load!
vorige keer is hij op 95 graden afgeslagen,daarom dat ik nu die cooling pad gebruik want anders is het echt niet te doen.
dus ik heb echt geen idee hoe ik de temperatuur nog naar beneden zou kunnen krijgen

PeterN
2 April 2011, 21:54
Ik denk dat speccy de Tjunction laat zien en die is voor de i7 740QM 100°C max. Dus goed mogelijk dat hij uit veiligheid uitschakelt op 95°C. Ik vind het te warm om gezond te zijn. Als de laptop al uitschakelt zonder koelpad is feitelijk ook al niet goed.
Maar zoals gezegd, ze steken daar dikke processoren in en gpu's om toch maar games te kunnen spelen terwijl die dingen er niet voor gemaakt zijn. Ik heb ook zo'n asus gehad, die kon ook alles aan wat prestaties betreft, maar viel dan na een tijd uit door te veel warmte. Op die manier heb je er ook niet veel aan.

Ik zou toch eens terug gaan naar waar je hem hebt gekocht en daar eens vragen als deze temperaturen normaal zijn en als het normaal is bij gamen dat hij naar 95°C gaat en dan uitvalt. Ik vind die Idle temperatuur al te hoog van die CPU.
Volgens mij, zonder koelpad, zou ik het inschatten dat gewoon Idle die ergens rond de 40°C moeten zijn. Volledig belast met prime95 ergens rond de 60 °C. De GPU zou ik Idle lager inschatten, ergens rond 35°C en full loaded hoger tot 70 °C. Mss dat iemand met een zware laptop eens wat cijfers kan posten?

mighty mouse
2 April 2011, 21:59
tja,het spijge is dat ik hem online heb gekocht....
je hebt inderdaad gelijk,op papier kan hij alles maar in praktijk is het probleem inderdaad de hitte