Volledige versie bekijken : foto's als bureaubladachtergrond te groot



mamsie754
10 April 2011, 19:34
hallo
ik neem foto's met een digitaal fototoestel .
als ik die op mijn xp zet als bureaublad achtergrond zijn ze te groot en staat er maar een stuk van de foto op.
als ik ze centreerstaat er nog minder op.
hoe kan ik dit verhelpen,zodat ik mijn foto's toch kan gebruiken als achtergrond

berger
10 April 2011, 20:07
Eerst kijken op hoeveel de resolutie staat van uw beeldscherm (daarvoor moet je kijken naar de instellingen van uw beeldscherm).
Vervolgens met een fotoprogramma uw foto zo goed mogelijk op dezelfde resolutie brengen en opslaan onder een andere naam (zo bewaart u ook de originele foto). De aangepaste foto kun je dan als bureaubladachtergrond instellen.

peenif
10 April 2011, 20:25
Ik crop die met exact dezelfde verhouding als de resolutieverhouding. De resolutie van mijn beeldscherm is 1280 breed en 1024 hoog. Dan kies ik in mijn rechthoekig selectiegereedschap voor vaste ratio en vul voor breedte > 1280 en voor hoogte > 1024. Selecteer met die instelling in de originele foto en crop. Zo is de verhouding exact in orde. Verder zoals hierboven.

mamsie754
11 April 2011, 10:07
ik ga het zeker proberen

Fakke_Berto
11 April 2011, 20:10
Ik vind het een beetje eigenaardig. Als ik een foto met een te hoge resolutie heb, en ik rechtsklik op de foto, kies "als bureaubladachtergrond gebruiken", dan past windows die foto automatisch aan en staat ze volledig op mijn bureaublad.

peenif
11 April 2011, 20:20
Kan zijn Fakke maar als die foto niet de juiste verhouding heeft tot je beeldscherm, past Windows die inderdaad aan maar krijg je een vervormde foto.