Volledige versie bekijken : probleem Ip adressen toekennen bij verschillende laptops



boom
20 April 2011, 13:32
Hallo

Ik heb een vraagje. We zitten hier met een Windows 2003 server waarop via een netwerk een 15-tal laptops (windows en mac) en een 5-tal vaste pc's toegang hebben.

Sinds een week krijgen de laptops en pc's geen verbinding meer met de server. Er is dus wel verbinding met het netwerk volgens de computers, maar internet enz... doen het niet.

Wanneer ik ipconfig /release en daarna ipconfig /renew op iedere computer afzonderlijk doe, dan werkt alles weer goed. Maar dat is maar voor een tijdje.

Kan dit een soort conflict zijn met hetzelfde toegekend ip-nummer of zo? Aangezien de release-renew niet bij alle computers terzelfdertijd gedaan werd? En hoe kan zo een probleem in het begin ontstaan?

Alvast bedankt voor de hulp. (en laat gerust weten als je details of zo nodig hebt.

PS. Morgen vertrek ik een kleine week naar Wales, dus het kan zijn dat ik niet direct antwoord vanaf morgen. Maar antwoord krijg je daarna zeker.

PeterN
21 April 2011, 13:49
Als je een conflict hebt met ip adressen meldt windows dit direct. Je krijgt dan een kadertje dat het ip al gebruikt wordt.
Normaal staat je server op DHCP zodat deze voor de ip's zorgt. Je aangesloten pc's staan niet op een vast ip maar moeten automatisch een ip krijgen van de server. In de server kan je ook nog de tijd instellen hoelang deze ip's geldig blijven, bv een week. Na een week zal de server dan automatisch een nieuw ip geven aan een gekoppelde pc.
Dus ergens lijkt je server ineens niet meer op dhcp te staan en de ip's uit te delen?

boom
26 April 2011, 13:37
Bedankt voor de reactie.

Enig idee waar ik dat kan aanpassen op de server?

boom
26 April 2011, 16:32
Want de DHCP console is blijkbaar verdwenen

boom
27 April 2011, 11:35
Nog wat meer informatie.

We zitten hier dus met een windows 2003 server waarop een vast ip adres is ingesteld: 192.168.254.39 (vraag me niet waarom, maar als ik dat door de pc laat kiezen kunnen andere mensen niet meer op de gedeelde directory's.)

Daarachter staat een Dell Powerconnect 2724 met zo goed als alle poorten volzet.

Van daaruit gaan de kabels naar enkele vaste pc's en verschillende routers die het draadloos netwerk aansturen.

Wat me opvalt is dat het internet op de server zelf het niet doet als ik daar op inlog. Op de rest van de laptops en pc's werkt dat wel. (Ten minste na ipconfig /release /renew als hij het na 1 of 2 dagen weer niet doet)

butskristof
27 April 2011, 13:59
Wat bedoel je met 'het internet doet het niet'? De serverversies van Widows hebben automatisch een soort van beveiliging waardoor je niet zomaar kan surfen. Kan je bv ook niet pingen naar de andere pc's of naar het internet?

Verder zeg je ook dat de DHCP console verdwenen is, misschien is de 'role' op een of andere manier verwijderd? Als je op de server inlogt krijg je normaal het venster 'Manage Your Server'. Hier staan alle roles in, staat DHCP Server nog steeds daarbij? Ik ben geen expert met servers, maar heb wel Server 2003 onder VM gedraaid om een beetje bij te leren. Veel verder dan dit gaat mijn kennis dus niet.

EDIT: Misschien kan je ook eens proberen om in een console het commando 'net view' in te geven? Normaal komen dan alle computers in de werkgroep/domein tevoorschijn, zo kan je misschien zien of de server de computers herkent?

Snakey
27 April 2011, 19:25
Je moet inderdaad eens kijken of de dhcp role niet verwijderd is van de server.
Kijk ook eens welke instellingen je clients eigenlijk krijgen als je kijkt naar ipconfig.
Heb je ook een Active Directory op staan?

boom
29 April 2011, 09:23
De DHCP role op de server is inderdaad uitgeschakeld. Maar doet de switch die er achter hangt dat normaal niet? Of lost het zichzelf op als ik die role aan zet?

Bij ipconfig op mijn laptop:

Microsoft Windows XP [versie 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

C:\Documents and Settings\Davy>ipconfig

Windows IP-configuratie


Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Status van medium . . . . . . . . : medium ontkoppeld

Ethernet-adapter Bluetooth Network:

Status van medium . . . . . . . . : medium ontkoppeld

Ethernet-adapter Draadloze netwerkverbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.254.248
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.254.254

C:\Documents and Settings\Davy>

Waar zie ik of active directory op staat?

PeterN
30 April 2011, 00:46
De switch er achter verdeelt uw ethernet aansluiting enkel over verschillende aansluitingen. Een switch deelt geen IP adressen uit. Dat doet de DHCP in een server.

butskristof
1 May 2011, 21:20
Idd, een switch deelt geen IP's uit, een router wel. Ook mss eens kijken naar de DNS-servers van de clients?

boom
2 May 2011, 10:52
Ik heb de DHCP server geinstalleerd. Ben eens benieuwd hoe dit nu gaat lopen. Kan ik iets mis doen met een ip-range van 192.168.254.10 tem 192.168.254.240, behalve 192.168.254.39 (is de server)?

Snakey
6 May 2011, 07:30
Je moet dan een exclusion op de 192.168.254.39 zetten. Je kan aan de server roles zien of je een active directory hebt of niet. Indien je dit wel hebt, is het aangeraden bij de dhcp options het ip van de active directory server te gebruiken als dns server. Zorg er dan ook voor dat de dns server op de active directory alle onbekende requests forward naar een externe dns, zoals bv van je internetprovider/opendns/google. Bij een active directory moet je ook je dhcp server authorizen.

boom
6 May 2011, 09:16
Exclusion is in orde.
Er is dus een active directory. Maar daar lijkt me alles in orde.

Nadat ik de dhcp server geinstalleerd heb lijken alle computers die hier regelmatig staan wel in orde, maar als iemand hier voor de eerste keer komt, dan krijgen we zonder ipconfig /release-renew geen verbinding. Toch vreemd

butskristof
6 May 2011, 21:00
Als je een computer voor de eerste keer aansluit, doe je dit dan bekabeld of via WiFi? Indien wireless, waarmee connecteer je? Is dit een Access Point op de PowerConnect of via een router? Bij een router moet je ook daar de DHCP uitschakelen.

Verder zou ik op de clients ook de DNS-servers wijzigen zoals Snakey zei. Als primaire server zet je dan de IP van de server (192.168.254.39 dacht ik?) en als secundaire server dat van je externe DNS-server (meestal te vinden in je router).
Nogmaals, ik ben geen expert met servers dus iemand verbeter me alstublief als ik fout ben ;s.

Mvg,
Kristof.

boom
7 May 2011, 16:22
Bedankt om mee te denken Kristof.

Als we aansluiten is dit via wifi. En de dhcp bij de routers is uitgeschakeld. Ik kan toch niet op iedereen zijn laptop de dns-servers gaan aanpassen.

Echt vreemd. Dit probleem is echt plots ontstaan.

boom
9 May 2011, 10:51
Hallo allemaal

Ik heb toch een router gevonden waar DHCP niet af stond. Dat heb ik nu aangepast. Hopelijk is het probleem dan van de baan.

butskristof
9 May 2011, 16:54
Hopelijk werkt het nu wel zoals het moet, veel succes ;).

Mvg,

Snakey
12 May 2011, 23:50
Bedankt om mee te denken Kristof.

Als we aansluiten is dit via wifi. En de dhcp bij de routers is uitgeschakeld. Ik kan toch niet op iedereen zijn laptop de dns-servers gaan aanpassen.

Echt vreemd. Dit probleem is echt plots ontstaan.Je hoeft de dns instellingen niet op de laptops aan te passen, je kan deze instellingen aanpassen in de dhcp server, zet daar gewoon bij je dhcp opties je dns instellingen.
Gebruik best enkel dns servers binnen het domein als je een active directory hebt, indien er maar 1 server is, dan moet je maar de secondary leeglaten. Anders kunnen er problemen ontstaan met het vinden van de server en andere resources via de interne naam.

boom
26 May 2011, 12:14
Het probleem is dus van de baan. Die ene router was de boosdoener.

Bedankt allemaal

butskristof
26 May 2011, 16:50
Fijn dat het is opgelost ;).

Baloeke
26 May 2011, 23:15
Het probleem is dus van de baan. Die ene router was de boosdoener.

Bedankt allemaal
Dan gaat deze op slot