Volledige versie bekijken : Telenet Fibernet in specifieke omstandigheden



Alviarin
21 April 2011, 18:46
Hallo,

Ik kom in de verleiding om over te schakelen naar Telenet Fibernet 40 gezien het feit dat je daar 100 GB per maand downloadvolume hebt. Ik had dat in mijn huidig abonnement via ADSL ook, maar nu is dat naar onbeperkt veranderd, maar ik hoef echt niet zoveel te downloaden of te uploaden. De voor de Fibernet 40 shake is goedkoper dan mijn huidig internet en telefoonabonnement + digitale TV. Vandaar dus de verleiding.

Maar dan stelde ik me de volgende vragen:
* Als je digitale TV kijkt, verbruik je dan ook downloadvolume. En zo ja, wat is zowat het gemiddelde per uur? Kwestie te vermijden dat ik niet ineens zonder TV en internet val....
* De kabelaansluiting komt bij mij in de gang binnen. Heb nu digitale TV via powerline adapters om in de living TV te kijken.
Mijn internet dat op dit moment via ADSL binnen komt, komt in de living binnen. Daar staat de internet modem / router met verbinding naar de telefoon en de Playstation 3 die ook aangesloten is op de router om internetverbinding te hebben. De PC staat boven en via draadloze verbindiing is er internet. Hoe zit dat dan met Telenet Fibernet. Kan ik evengoed nog vast bellen in de living? En vooral kan ik via de Playstation 3 nog online en mijn PS3 als media server gebruiken om media te streamen van mijn PC?
* Kan ik desgewenst nog een router aansluiten voor extra verbindingen / uitbreiding netwerk?

Alvast bedankt voor het onafhankelijk advies :bow::bow::bow::bow:

JonasR
21 April 2011, 20:08
* Kan ik desgewenst nog een router aansluiten voor extra verbindingen / uitbreiding netwerk?

Daar kan ik op antwoorden :D.
Je kan inderdaad nog een extra router installeren als je je netwerk wil uitbreiding.

Maar ik geloof dat in de fibernet 40 modem die jij besteld hebt, ook al een router zit.
Wil je er alsnog een router bijplaatsen kan je bij die router een ander subnet instellen & kan je dus ook met 2 routers werken om het netwerk uit te breiden.

Keystroke
21 April 2011, 20:50
* Als je digitale TV kijkt, verbruik je dan ook downloadvolume. En zo ja, wat is zowat het gemiddelde per uur? Kwestie te vermijden dat ik niet ineens zonder TV en internet val....


De TV zenders zitten op een andere frequentie en hebben geen invloed op je internet. Het verbruikt geen downloadvolume en vertraagd je internet ook niet.



De kabelaansluiting komt bij mij in de gang binnen. Heb nu digitale TV via powerline adapters om in de living TV te kijken.
Mijn internet dat op dit moment via ADSL binnen komt, komt in de living binnen. Daar staat de internet modem / router met verbinding naar de telefoon en de Playstation 3 die ook aangesloten is op de router om internetverbinding te hebben. De PC staat boven en via draadloze verbindiing is er internet. Hoe zit dat dan met Telenet Fibernet. Kan ik evengoed nog vast bellen in de living? En vooral kan ik via de Playstation 3 nog online en mijn PS3 als media server gebruiken om media te streamen van mijn PC?

* Kan ik desgewenst nog een router aansluiten voor extra verbindingen / uitbreiding netwerk?


Hoe de telefoon werkt met telenet weet ik niet dat laat ik aan anderen over, maar het zal wel geen probleem zijn om een telefoon in je living te plaatsen anders zouden ze niet veel klanten hebben denk ik.
De playstation kan je met een netwerkkabel net als nu met je modem/router verbinden.
Ik weet niet waar ze je telenet modem gaan plaatsen maar je kan altijd een kabel naar je living leggen en daar een switch plaatsen om meerdere apparaten van internet te voorzien. Zoals JonasR zegt, als het een modem en router(met ook draadloze wifi functionaliteit) ineen is hoef je geen extra router meer te plaatsen, dan kan je beter een switch gebruiken om je netwerk uit te breiden. Een switch is goedkoper en heeft minder functies dan een router (kan geen ip adressen uitdelen bv).

PeterN
22 April 2011, 00:09
Ik zal even praktisch uitleggen he de installatie is. Hoe je dat kan implementeren bij jou daar heb jij beter zicht op.

De kabel van telenet komt binnen bij jou. Hierop komt meestal een klein kastje dat het signaal versterkt en splitst. Eén coax kabel vetrekt naar je tv installatie. Hierop zit het gewone tv signaal (geen HD) zoals bij een gewone installatie. Op die signaal versterker kan je nog twee coax kabels aansluiten voor gewone tv elders in je huis (geen HD). Dit gedeelte is dus een gewone TV aansluiting.
Op de splitter komt nog een coax kabeltje om naar je internet modem te gaan.

Voor internet krijg je een modem/draadloze router in één. Er wordt dus een coax kabeltje van die splitter in de modem/router gestokken. Veelal staat dus de splitter en die router vlak bijeen. Op de modem/draadloze router heb je 4 bekabelde poorten zoals bij eender welke andere router. Van daaruit kan je een netwerk gelijk je nu al hebt opbouwen. Je kan ook nog steeds een tweede router na de telenet modem/router zetten om je netwerk uit te breiden.

Voor je HD Tv krijg je een digibox. Hieraan kan je de TV aansluiten, best via HDMI kabel voor goede beeld kwaliteit. De digibox staat dus bij je TV. Hierop komt een coax kabel van de splitter (zoals hierboven al vermeld) Voor digitaal heb je ook een ethernet aansluiting hierop nodig. Dus een ethernet verbinding van de telenet modem/draadloze router naar de digibox. Je kan dit doen via powerline (niet meegeleverd standaard).

Op de modem/draadloze router van telenet zit ook een gewone telefoon aansluiting. Vanaf daar kan je dus nog een traditionele telefoon gebruiken.

Wat je ook kan doen is wat ik heb gedaan:
Mijn kabel komt minnen voor aan het huis op de splitter. Vlak ernaast staat de modem/draadloze router. Nu vertrekt van hieruit alle coax naar mijn tv's in huis, dus dat was al geen probleem. Ik heb ook een ethernet kabel liggen naar mijn computerruimte waar ik een aparte router heb staan en het netwerk bekabeld en draadloos wordt verdeeld. De draadloze verbinding in de telenet modem/draadloze router heb ik uitgeschakeld daar ik draadloze verbinding in die aparte router gebruik.
Voor mijn digibox had ik ook het probleem dat ik aan de tv geen ethernet had. Ik heb toen de coax kabel losgemaakt en een trekkabel aan vast gemaakt. Daarna heb ik de coax uit de buis getrokken zodat de trekkabel in de buis kwam. Daar de buizen voor een coax kabel wat dikker zijn krijg je vrij gemakkelijk er ook nog een ethernet kabel bij. Dus met de trekkabel heb ik de coax samen met ethernet kabel terug in de buis getrokken. De ethernet komt aan één kant aan de digibox, aan de andere kant in de telenet modem/draadloze router. Deze oplossing om ethernet langs je coax te trekken wordt veelal afgeraden omwille van storingen die op je kabels zouden komen. Hier liggen ze 15 meter in 1 buis zonder probleem;)

Hopelijk heb je nu al wat meer zicht op de zaak. Ahja, zoals gezegd wordt het verbruik van digitale tv niet aangerekend als up- of download en vertraagt het de rest niet;)

Alviarin
22 April 2011, 01:21
Bedankt alvast voor de tips. Maar ik heb wel wat schrik om kabels te leggen. Ik zie het niet zitten om kabels zichtbaar te leggen over de vloer of over het behangpapier. Een optie is kabels dan te trekken in de buizen, waar inderdaad al de kabels liggen. Maar moet je daar niet eerst voor beginnen kappen in je muur? Toen Telenet vorig jaar digitale TV installeerde ontdekte men dat de vorige eigenaar twee coax kabels in de leiding had getrokken om zo nog een extra kabelaansluiting in een andere kamer te hebben. Dat was ook de reden van mijn slecht analoog TV signaal. Men heeft de zaak dan ontkoppeld en men zei dat er geen kabels mogen worden bijgetrokken. Dus ik veronderstel dat Telenet geen ethernetkabels gaat trekken in de buizen?

Of is alles op te lossen met extra powerline adapters: boven die voor de TV, een in de modem/ router voor internet met verbinding een naar de Playstation, en evt. nog een naar de PC?

PeterN
22 April 2011, 13:31
Aangezien alles bij u vertrekt vanuit de living moet je eens kijken als je niet tot daar geraakt met de telenet kabel. Als je tot in de living geraakt, waar nu je adsl aansluiting is, laat je daar de aansluiting van telenet (slitter en modem/router van telenet) maken. Je kan dan uw bestaande telefoon gewoon inpluggen. Ook uw Playstation op de router pluggen en je bent vlak bij jouw TV voor coax en ethernet aansluiting naar digibox. Voor de pc boven gebruik je de ingebouwde draadloze verbinding.
Je moet altijd rekening houden dat als je via powerline of draadloos werkt je niet de volledige snelheid zal behalen. Voor Tv is dat niet erg maar als je volle snelheid op je PC wil kan je die best bekabelen.

Btw met powerline kan je met de juiste modules (http://www.devoloshop.nl/products/thuisgebruik/500-mbps-powerline/devolo-dlan-d1638-500-av-homeplug-avplus-500mbps-networking-kit-set-van-drie-stuks.htm) ook een netwerkje maken.

Alviarin
23 April 2011, 00:41
Peter, Bedankt voor de aanvullende info. Toen ik destijds gewoon digitale TV liet installeren, wou men niet verder dan de gang gaan. Daar kwam de kabel het huis binnen en daar werd het kastje voor de TV met powerline adapters geplaatst. Ook al had ik liever gehad dat ze dat kastje in de living plaatsten. Doen ze dat nu wel?

PeterN
23 April 2011, 01:07
Aangezien ze het toen niet wilde doen, waarschijnlijk nu nog niet :s Ik zou dat eens specifiek aan telenet zelf vragen als ze dit doen en hoeveel dit zou kosten want die doen niks voor niks :p Mss daarom dat ze het toen niet wilde doen, dat je het extra moet aanvragen en betalen?

Een andere oplossing is enkel met powerlines dan:
- De modem/router in de gang slaatsen en de coax naar de tv ligt nu al. Via de powerline ga je nu ook al naar de digibox.
- De telefoon aansluiting is dan in de gang bij de modem/router. Met aparte kabel naar living brengen of een draadloze telefoon waarbij basisstation in de gang blijft staan.
- Een tweede powerline van gang naar living en daar je tweede router zetten waar je alles van internet op kan pluggen.
Zoals je ziet, niet echt ideaal.

JonasR
28 April 2011, 16:15
Powerlines zoveel mogelijk proberen vermijden denk ik..
Hier waren de powerlines van telenet na een goed jaar kapot :rolleyes:. En aangezien telenet een zeer hoog tarief hanteert voor nieuwe powerlines, dan maar geen interactieve digibox tot ik besluit er eens een kabel te leggen :D.
Bij een installatie van Telenet krijgt je automatisch minderwaardige Powerline trouwens...

PeterN
28 April 2011, 21:35
Ja, de powerlines kan je beter zelf ergens kopen, goedkoper maar let idd ook op de kwaliteit. Het beste, eenvoudigste en goedkoopste is natuurlijk een kabel verbinding. Dat blijft goed en je behaald de max. snelheid. Maar je moet dan ook een kabel kunnen leggen.