Volledige versie bekijken : Conflict tussen 2 -serial to usb- apparaten



jerrythealien
4 May 2011, 18:36
Ik gebruik een usb-GPS ontvanger op mijn laptop om te kunnen navigeren als ik op open zee ben. Dit apparaat krijgt automatisch een seriële poort toegewezen : de com3 poort, en ik moet, zo verteld men, ook altijd dezelfde usb poort gebruiken, anders geraakt het apparaat in de war.

Nu probeerde ik vandaag een 2de toestel aan te sluiten aan dezelfde laptop :
Een satelliet GSM verbonden aan de pc met een modem die nog een echte seriële poort stekker heeft. Ik gebruik een een adapter om de seriële poort om te zetten naar usb.

probleem : de 2 apparaten geraken hopeloos in gevecht om dezelfde COM poort en ik krijg ze niet tezamen aan de praat. Hoe gebeurt die artificiële omzetting van usb naar COM? Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit kan oplossen?

het Os is win7.

PeterN
4 May 2011, 23:06
Uw USB GPS ontvanger krijgt een com poort toegewezen. Hoogstwaarschijnlijk zit in het apparaat een seriële connectie en omdat dit niet veel meer te vinden is hebben ze reeds in het apparaat een serial to USB converter gebouwd.
Uw tweede apparaat, satteliet GSM, heeft het nog niet ingebouwd en daarom moet je zo'n losse Serial to USB converter gebruiken.

Nu beide converters moeten geïnstalleerd worden met een driver. Na de installatie ga je die ook in je hardware lijstje (configuratiescherm/apparaatbeheer) terug vinden. Nu moet je daar gaan kijken en normaal kan je daar iedere converter koppelen naar een seriële poort. Dus als de eerste op com 3 staat dan moet je zorgen dat de andere bv op com 2 staat. In je software vertel je dan dat de modem op com 2 hangt.
Je moet ook idd opletten dat je het juiste apparaat terug in identiek dezelfde poort steekt. Doe je dat niet, wordt het apparaat herkend, driver op die poort geïnstalleerd en een volgende com poort gesimuleerd. Als je dan in je hardware lijstje gaat kijken ben je, na een deel keer hersteken, al aan com24;) Natuurlijk herkent de modem com24 niet en deze is immers voorheen al vast geconfigureerd aan bv com 2.