Volledige versie bekijken : Seagate NAS 220 6T speed-review



Amathanio
13 May 2011, 19:46
Ik heb een NAS aangekocht. De Seagate NAS 220 met 2x3TB. Ik dacht om hem vluchtig eens te reviewen. :)

De installatie en configuratie gaat zeer gemakkelijk. De eerste opstart verloopt wat trager want dan zoekt de software tamelijk lang naar de NAS in het netwerk. Eénmaal gevonden wijst alles zichzelf uit. Een Share aanmaken is in een seconde gebeurd en kan direct met een driveletter voorzien worden. Bij intens gebruik is het lawaai van de NAS wel zeer luid. Je zou haast denken dat er iets mis mee is. Maar bij gewoon gebruik is het net als een gewone externe HDD. De volume's zijn in 123 ingesteld en je kan kiezen tussen RAID0, RAID1 of JBOD. Ik zet hem in RAID1 omdat beveiliging van m'n bestanden één van de belangrijkste redenen waren dat ik hem aangekocht heb. En dan komen we bij de snelheid. Deze is verschrikkelijk. Wanneer er via het netwerk gegaan wordt schommelt de snelheid van zowel lezen als schrijven rond de 10MB/s. Dit was voor een bestand van 11GB. Hoe groter, hoe trager. Zo probeerde ik 133GB, en dit ging aan 3,4MB/s. Ik heb getest met een D-Link DIR-615 (gewoon netwerk) en met een D-Link DIR-652 (gigabitnetwerk). Echter, dit maakt geen verschil. met de DIR-615 gaat het zelf iets rapper dan met de DIR-652. De NAS rechtstreeks aan de pc koppelen gaat wel beter. De schrijfsnelheid is ook laag maar de leessneheid is hoog. Tegen de 50MB/s. Dus ongeveer hetzelfde als een externe HDD op USB2.0. Maar wat ben je met een NAS als deze rechtstreeks aan je computer hangt. Teleurstellend is dat de specificaties van de fabrikant aangeven dat snelheden van 70MB/s gehaald kunnen worden in RAID1. Hieronder even een overzicht:

http://amathanio.be/SeagateNAS2206T.jpg

PeterN
13 May 2011, 22:56
Kan je even uw specificaties van je PC vermelden want die zijn ook wel belangrijk als je de snelheidstest doet:good: Ik veronderstel dat deze ook een gigabit netwerkaansluiting had.

bouwlamp
13 May 2011, 23:52
Dat het kopiëren trager gaat van 133GB kan kloppen. Dit zullen denk ik meerdere (kleinere) bestanden zijn, waar een hardeschijf moeilijker mee om kan gaan en daarmee trager is/wordt met kopiëren. Voor zover ik aan de afbeelding kan zien lijkt het of je NAS opereert op 100Mbit en niet op gigabit, gezien je maar 10MB/s of lager lijkt te halen. Weet je zeker dat de verbinding op gigabit staat? En zo ja, controleer dan de bekabeling. Er zijn een bepaald type netwerkkabel nodig voor gigabit netwerken (van het type ''cat5e'' of ''cat6'', dit staat meestal op de kabel).

Amathanio
16 May 2011, 19:07
De pc is een Asus P6T SE met Core i7 930 en 6GB 1600MHZ RAM. De bekabeling is inderdaad met cat6. Ik vermoedde ook al dat de 133GB trager ging door de verschillende bestanden maar 3.4MB/s vond ik toch zeer laag. Ik ga me eerst verder verdiepen in de instellingen. Misschien dat ik daar in iets vind. Als ik het toestel echt niet rapper krijg ga ik toch Seagate contacteren en dan laat ik weten wat het probleem was :)

Amathanio
17 May 2011, 21:51
Als ik het toestel echt niet rapper krijg ga ik toch Seagate contacteren ...
Seagate Support is gecontacteerd :) totaal geen instellingen te vinden :(

Amathanio
21 May 2011, 16:50
De firmware is handmatig upgedate. Blijkbaar werkt de automatische update niet volgens Seagate-Support en dat was het eerste wat ik moest doen. Jammergenoeg heeft dit niets uitgehaald. Nu vragen ze natuurlijk om de router er van tussen te halen. Hij is dan wel iets rapper dus ze zullen waarschijnlijk de schuld op de router steken. Ik heb in de instellingen gekeken (D-Link DIR-652) maar daar vind ik niets terug die de snelheid zou kunnen tegenhouden.

Amathanio
29 May 2011, 17:36
Het antwoord van SeagateSupport na heel wat mails over de verbinding, de router, enz:

Dear,
Thank you for the information. We are sorry about the issue you're having. The average speed you're getting with the device is about right. However, we agree with you that the information on the data sheet seem to be misleading. We will let the upper management know about it and will be corrected.
Once again, sorry about the inconvenience.
Best Regards,

Ongeveer 10min na deze mail kwam nog een mailtje om te vragen hoeveel computers er aangesloten zijn op het netwerk. Deze mail heb ik beantwoord en sindsdien heb ik na een week niets meer gehoord. Met andere woorden. De datasheet is een drukfout, zeer jammer dus als je je daarop baseert om een toestel aan te kopen.

Amathanio
18 July 2011, 17:11
Toch nog even telefonisch met SeagateSupport gebeld en ik wou jullie dit ook nog even mededelen:
De snelheden (zelfs de 10Mb/s) zijn correct, dit komt door de kleine processor. Dit is om de prijs te drukken. Indien ik echt niet tevreden ben raadde ze me aan het toestel te vervangen door een duurder toestel (van een ander merk).

Nu ben ik ook nog het volgende te weten gekomen (interresant voor telenet-klanten)
De DIR-615 die ik eerst had is meegekomen met mijn telenet-abonnement (wireless voor 1€). Blijkbaar zijn dit aangepaste routers en zijn ze wel degelijk verschillend met de DIR-615's die je gewoon kan kopen. En deze heb ik nu vervangen door een DIR-655 (niet aangepast voor telenet). Dit zou ervoor kunnen zorgen dat de digirecorder niet naar behoren werkt, en inderdaad, bv verder dan 2 dagen kijken in de TV-gids geeft de melding "Netwerk Probleem". Ik weet dit van iemand van D-Link zelf en hij wist me te vertellen dat er door een andere router te gebruiken heel wat dataverkeer gebeurt tussen de digirecorder en de router, ook als deze niet aanstaat. Dit zou resulteren in een overbelasting van het ganse netwerk en zou ook de vertraging van de NAS kunnen teweegbrengen. Een oplossing zou zijn om het netwerk als volgt op te stellen zodat de PC en router via gigabitnetwerk werken en de digirecorder via de DIR-615. Bij nieuwe installaties van fibernet krijg je er nu wel een nieuwe router bij met draadloos netwerk en 4 gigabitpoorten.
http://amathanio.be/schematelenet.gif

PeterN
18 July 2011, 23:11
Bij nieuwe installaties van fibernet krijg je er nu wel een nieuwe router bij met draadloos netwerk en 4 gigabitpoorten.[/IMG]
Bij Fibernet krijg je een nieuwe modem/router. Dus je oude modem en de dlink switch die je normaal nodig had voor de digirecorder gaan weg en er komt 1 toestel in de plaats. Hieraan wordt zowel vaste telefoon (als je dat hebt) aangesloten en bezit ook 4 ethernet poorten. Eén ervan is voorzien voor je digirecorder, de andere drie kan je voor PC's gebruiken of verbinden naar een tweede router in huis. De modem/router is ook draadloos maar dat kan je eventueel uitschakelen via 'Mijn Telenet'.

Amathanio
26 July 2011, 19:04
Laat ons hopen dat dat beter is want met beide routers werken lost wel het probleem met de digicorder op, maar niet met de NAS. Ik verhuis binnenkort en ga dan overgaan naar het fibernet :)