Volledige versie bekijken : Tweede computer aansluiten op een modem-router



verbertus
18 May 2011, 23:33
Hallo,

Het lukt mij niet om een tweede computer aan te sluiten op de ADSL router.Het gaat om bedrade verbindingen. Computer 1 heeft Internet verbinding zonder problemen, maar computer 2 lukt niet. Beide computers draaien Puppy Linux (computer 1 ook (L)Ubuntu).
De provider is Skynet/Belgacom.

Een beetje wanhopig dacht ik dat het aan mijn oude modem lag en heb ik en nieuwe gekocht. Geen verbetering..integendeel, comp 1 en 2 werken er niet op.

Ik ben een beetje ten einde raad.
Wie kan hierbij helpen?

Ik ben ook bereid iemand te betalen om het eventueel ter plaatse te helpen oplossen. Ik woon in Drongen/Gent.

Alvast dank,
Bert
.

bouwlamp
18 May 2011, 23:53
Dit kunnen een aantal dingen zijn (welke mij zo direct te binnen schieten);
- Modem/Provider bied maar toegang voor 1 PC tegelijk (probeer eens alleen PC2 eraan te koppelen)
- Bekabeling probleem? Toevallig andere bekabeling geprobeerd? Of de kabel van PC1 waarvan je weet dat die werkt.

En dat nieuwe modem zal waarschijnlijk nog wel wat configuratiewerk vereisen. Dan zul je even in je oude modem moeten inloggen en kijken of daar specifieke instellingen gemaakt zijn en deze vervolgens toepassen op het ''nieuwe'' modem. Zoals IP adres range etc.

Baloeke
18 May 2011, 23:56
Bijkomde vraag welke router heb je oude en nieuwe?

verbertus
19 May 2011, 00:17
Dit kunnen een aantal dingen zijn (welke mij zo direct te binnen schieten);
- Modem/Provider bied maar toegang voor 1 PC tegelijk (probeer eens alleen PC2 eraan te koppelen)
- Bekabeling probleem? Toevallig andere bekabeling geprobeerd? Of de kabel van PC1 waarvan je weet dat die werkt.

En dat nieuwe modem zal waarschijnlijk nog wel wat configuratiewerk vereisen. Dan zul je even in je oude modem moeten inloggen en kijken of daar specifieke instellingen gemaakt zijn en deze vervolgens toepassen op het ''nieuwe'' modem. Zoals IP adres range etc.

Bedankt voor je snelle antwoord, bouwlamp.

De provider is niet het probleem. Het abonnement laat meerdere pc's toe.
De modem heeft vier poorten. Dus dat lijkt me ok.
De bekabeling naar pc 2 is splinternieuw, is zo'n 7-8 meter lang, gaat door een dikke muur. Heb die kabel bij Amazon.de gekocht door de goede recencies. Het zou een kwaliteitskabel moeten zijn..

Ik vraag me af of de interne firewall, in de router, niet de oorzaak is. Misschien moet ik proberen die uit te schakelen?
( Heb ook software firewall in beide pc's actief.)

Bedtijd hier, morgen verder.
Nogmaals dank.

verbertus
19 May 2011, 00:22
Bijkomde vraag welke router heb je oude en nieuwe?

Baloeke,

De oude is een SMC ADSL Barricade, SMC 7904BRA
De nieuwe is een Sitecom ADSL2+ Modem Router 4port (DC-228v1.001

bouwlamp
19 May 2011, 18:39
Firewall zou je internet PC niet blokkeren standaard. Dus dat zal het probleem niet zijn. Krijgt je PC wel een IP adres? Probeer eens wat simpele netwerk testjes als pingen of tracert.

verbertus
20 May 2011, 18:13
Firewall zou je internet PC niet blokkeren standaard. Dus dat zal het probleem niet zijn. Krijgt je PC wel een IP adres? Probeer eens wat simpele netwerk testjes als pingen of tracert.
Als bewis dat dit netwerkgedoe mijn petje te boven gaat: gisteravond had ik je antwoord gelezen en ben gaan knutselen...het gevolg was dat ik helemaal geen internet-toegang meer had. Na lang proberen was er plotseling weer internet op pc1..
Ik kan redelijk goed overweg met Linux e.d.
, maar mijn geduld voor modem-routers is bijna op :wall:

"Ping" en '"tracert" heb ik moeten opzoeken...

Het probleem met de tweede pc is dat hij het netwerk niet ziet (eth0). Normaal gezien ontdekt Puppy dat automatisch of na "test eth0", vervolgens "auto DHCP" en klaar.

Bedankt voor het meedenken!
Bert

verbertus
23 May 2011, 00:13
Ik hoop dat ik met mijn onsamenhangende beschrijvingen van mijn probleem niet te veel mensen grijs haar heb bezorgd..

Als het een gasleiding was, zou ik een loodgieter bellen, maar dit gaat over een internet-verbinding...Bij Belgacom krijg ik geen hulp, omdat de modem niet bij hen gekocht is.

Als ik deze vraag op het verkeerde forum stel, kan iemand me dan zeggen waar ik wel geholpen kan worden?

Dank aan de mensen die hebben geantwoord.
Bert

Snakey
23 May 2011, 12:42
Wat krijg je als je ifconfig ingeeft?

verbertus
23 May 2011, 18:14
Wat krijg je als je ifconfig ingeeft?

Hallo Snakey,

Hierbij de schermafdruk voor de twee computers:

PC1:

http://i56.tinypic.com/2v2y2yt.png

PC2:

http://i55.tinypic.com/20qfic1.png

Bedankt!
Bert

Snakey
23 May 2011, 22:06
Uw netwerkadapter is niet geïnstalleerd op de 2de, welke heb je in je pc zitten?

verbertus
23 May 2011, 22:22
Uw netwerkadapter is niet geïnstalleerd op de 2de, welke heb je in je pc zitten?

Hoi Snakey,

Het is een Intel moederbord D510MO, een atom bordje met alles er op geintegreerd.
Uit de handleiding:

http://i55.tinypic.com/125nngm.png

Snakey
23 May 2011, 22:50
Probeer dit eens:

cd /usr/src
wget http://djlab.com/stuff/r8168-8.019.00.tar.bz2
tar jxvf r8168-8.019.00.tar.bz2
cd r8168-8.019.00
make clean modules
make install
depmod -a
echo "blacklist r8169" >> /etc/modprobe.d/blacklist-network
update-initramfs -u

En herstart de pc

verbertus
23 May 2011, 23:13
Probeer dit eens:


En herstart de pc

Dit is het resultaat...

http://i51.tinypic.com/15f23kh.png

Snakey
24 May 2011, 07:17
Je zal http://djlab.com/stuff/r8168-8.019.00.tar.bz2 apart moeten downloaden vanaf een andere pc en kopiëren. Ook make en headerbestanden specifiek voor je linuxdistributie moet je installeren op je computer voor je het kan compileren.

verbertus
28 May 2011, 15:28
Je zal http://djlab.com/stuff/r8168-8.019.00.tar.bz2 apart moeten downloaden vanaf een andere pc en kopiëren. Ook make en headerbestanden specifiek voor je linuxdistributie moet je installeren op je computer voor je het kan compileren.
Sorry voor dit late antwoord Snakey. Ik had niet eerder tijd om hier mee bezig te zijn.
Dankzij je antwoord was ik in staat om de netwerk driver handmatig te installeren. ( de driver was beschikbaar in "network modules" in Puppy Linux, een optie die ik nog niet eerder nodig heb gehad, normaal wordt dit automatisch herkend)

Dus ik sta nu heel dicht bij de oplossing!
Ik kan vanaf pc2 naar de modem surfen, maar nog niet verder het Internet op.
Ifconfig geeft nu voor beide computers hetzelfde: eth0 en lo.

Het enige wat nu nog ontbreekt op PC2 is een "external IP" en onder "DNS" staat ook niets, daar zou ook een IP adres moeten staan.

Hartelijk dank om zo ver -en grondig!- mee te denken.

Prettig weekend.

Snakey
28 May 2011, 15:43
Kijk eens in /etc/network/interfaces
Normaal zou eth0 voor dhcp moeten geconfigureerd staan:

auto eth0
iface eth0 inet dhcp

Herstart dan eens de netwerkadapters:

/etc/init.d/networking restart
of via

ifdown eth0
ifup eth0

verbertus
28 May 2011, 20:50
Yes, yes yes!

Het is gelukt!

Uiteindelijk heb ik in pc2 de submask manueel aangepast van 0.0.0.0 naar hetzelfde als in pc1 en daar was het www in al zijn glorie :)

Nogmaals dank aan bouwlamp, Baloeke en in het bijzonder Snakey. Zonder de hulp in deze thread was ik er denk ik nooit uitgeraakt!

Bert