Volledige versie bekijken : Programma's instaleren



theo2602
3 June 2011, 09:30
Normaal worden nieuwe programma's op de C:\ schijf geinstalleerd. Nu heb ik twee (dos) programma's op mijn tweede schijf gezet en dat loopt even goed. Nu was ik aan het denken, telkens mijn een volledig systeemherstel doet, moet men daarna alle programma's die op C:\ schijf staan terug installeren. Als we nu alle programma's op de tweede, (of externe) schijf zouden instaleren, zouden die dan werken en wat is het nadeel?

J.W.
3 June 2011, 11:25
Normaal worden nieuwe programma's op de C:\ schijf geinstalleerd. Nu heb ik twee (dos) programma's op mijn tweede schijf gezet en dat loopt even goed. Nu was ik aan het denken, telkens mijn een volledig systeemherstel doet, moet men daarna alle programma's die op C:\ schijf staan terug installeren. Als we nu alle programma's op de tweede, (of externe) schijf zouden instaleren, zouden die dan werken en wat is het nadeel?

Sinds wanneer??????
Systeemherstel verwijderd toch maar enkel de programma's die na het vorige systeemherstel geïnstalleerd zijn.

peenif
3 June 2011, 11:56
Ik vermoed dat TS met systeemherstel niet het systeemherstel bedoelt van Windows maar een formatering vanaf een herstelschijf (zo noemt HP het ook met name).

theo2602
3 June 2011, 12:20
Inderdaad bedoel ik met formateren en zoverder

butskristof
3 June 2011, 13:15
Dan worden deze programma's niet opgenomen in je Windows-menu. Je hebt de programma's dan nog niet geïnstalleerd binnen de nieuwe installatie en er zijn nog geen wijzigingen hieromtrent opgenomen in het register. Als je naar de tweede schijf gaat via Windows Explorer zal je de mappen van de programma's uiteraard wel zien, maar er is een grote kans dat je de programma's niet (correct) kan uitvoeren.

Hopelijk brengt dit wat meer uitleg,
Kristof.

J.W.
3 June 2011, 18:40
Inderdaad bedoel ik met formateren en zoverder

Waarom steeds formateren?
Installeer op uw "C" uw Windows-versie met alle updates en maak op de "D" of "E" partitie een map met de naam "Program files".
Installeer hierin al uw programma's en maak daarna een "Ghost" of "Image" van uw C-partitie.
Iedere keer dat je een nieuw programma installeert of er een update voor uw Windows is, moet je een nieuwe "Ghost" of "Image" maken van uw "C". Als je dan problemen krijgt met uw C-partitie moet je niet formateren maar enkel de image (ghost) terugzetten en uw programma's op de "D" of "E" moeten niet terug geïnstalleerd worden.

Merel
3 June 2011, 22:14
Normaal worden nieuwe programma's op de C:\ schijf geinstalleerd. Nu heb ik twee (dos) programma's op mijn tweede schijf gezet en dat loopt even goed....

Uit persoonlijke interesse had ik graag vernomen onder welk OS deze 2 Dos programma's worden gedraaid...

- een originele MSDos (aparte partitie) ?
- een Dosvenster in een Windows versie (welke ?)
- een substituut Dos (emulator) en onder welke Windows versie ? Welke (2x)?
- een echte MSDOS OS, maar geïnstalleerd in een virtuele omgeving .

Anderderzijds, heb je nog een printer op parallel of seriële poort ?
Of print je op usb printer via bijkomende kunstgreep.

Bedankt iets te laten weten.

Wat betreft je vraag, zou ik de werkwijze van J.W. verkiezen.
Ikzelf heb mijn "geinstalleerde" programma's zowat gespreid op twee partities tegelijk C en D. Geen probleem.

Zelfstandig draaiende utilities (zonder Windows "installatie") zet ik liever niet op de C, want achteraf ga je mss. verkeerdelijk veronderstellen dat het een installatie via Windows nodig had.

Een Image "restore" heeft mij zeer onlangs nog gered uit een totale systeemcrash. In geen tijd was de C opnieuw operationeel. Maar het is natuurlijk belangrijk om zeer regelmatig (bv. wekelijks of meer) een differential backup te maken van de maandelijkse volledige Image. Ook bv.na een installatie maak je best een differential backup.

compuchrisje
3 June 2011, 22:53
Dus, wat hebben we vandaag geleerd? :D
Formatteren + herinstalleren vanaf CD: programma's op andere partitie waardeloos
Formatteren + terugzetten aangemaakt image: alles zal nog werken!

PeterN
3 June 2011, 23:36
Formatteren + terugzetten aangemaakt image: alles zal nog werken!
De vraag is dan wel waarom je eerst gaat formatteren. Als je erna je image overheen zet heeft dat niet veel zin meer hé ;)

Merel
4 June 2011, 14:54
ALLESZINS aangeraden : (veilig stellen voor systeem crash)

- De 'zogezegde map' Mijn documenten die in verkenner helemaal bovenaan staat (althans in XP is dat zo) en die in feite slechts maar een 'link' is naar een bepaalde locatie van Docs&Settings, laten verwijzen naar een andere map die in de data-partitie staat en die je eventueel dezelfde naam geeft 'Mijn Documenten' (en waar je eventueel ook de 'Favorieten' in kwijt kan).

-Hetzelfde voor de plaats van de bezorgingsmap waar Oulook (of andere mailserver) uw mail zal deponeren NOOIT op de systeempartitie laten staan. (Outlook sluiten > De verzendmap verplaatsen > Outlook opstarten ==> foutbericht 'niet gevonden' > de nieuwe locatie aan Outlook verklappen)

Zo doende heb je steeds de allerlaatste gegevens, ook al in geval van een restore van een oudere image van de systeempartitie.

butskristof
4 June 2011, 15:03
Ik zet ook alles op mijn externe HDD. Ik maak echter geen gebruik van Documenten ed. dus deze staan nog op hun originele plaats, maar mijn Outlook-mails staan wel op mijn externe HDD + een kopie om de 2 weken op een USB-stick.

theo2602
14 June 2011, 13:39
Merel, sorry voor de late reactie, maar door computerproblemen was ik even weg. Ik werk met Windows XP en de twee dos programma's DbaseIII en GWbasic lopen in een apart venster. Wat de printer betreft, ik werk inderdaad met een printer op parallele poort. Dat is nu echter niet meer nodig, want er zijn nu goede, gratis programma's om met een USB printer te werken. Voordeel hiervan is dat je zelf de keuze kan maken van lettertype en grootte.

Merel
14 June 2011, 16:09
Merel, sorry voor de late reactie, maar door computerproblemen was ik even weg. Ik werk met Windows XP en de twee dos programma's DbaseIII en GWbasic lopen in een apart venster. Wat de printer betreft, ik werk inderdaad met een printer op parallele poort. Dat is nu echter niet meer nodig, want er zijn nu goede, gratis programma's om met een USB printer te werken. Voordeel hiervan is dat je zelf de keuze kan maken van lettertype en grootte.
Bedank Theo !
Windows XP heeft inderdaad nog een ingebakken Dos-versie waar ikzelf ook geen enkel probleem mee ondervind.
Zodus de conclusie is : XP nog een 'uitstekende' Dos. Maar wat de latere Windows 7 er van bakt weet ik niet, omdat er weinig nog over wordt gemeld.

De soepelheid van zakelijke Dos programma's overtreft alleszins de weerzinwekkende moeilijkheidsgraad inzake formules van de latere databases en werkbladen, van zodra men iets in elkaar wil steken.