Volledige versie bekijken : Is een NAS voor thuisgebruik echt zuiniger?



Alviarin
23 July 2011, 14:31
Hallo allen,Tegenwoordig lees je in artikelen dat een NAS een goede oplossing is om media te delen etc en het zou ook energiezuiniger zijn.Het aspect en het nut van het delen van media en gegevens over verschillende computers etc. is me duidelijk. Maar als je maar een pc en een mediaplayer hebt kan evengoed gedeeld worden over de pc.Rest dus het andere aspect: de energiezuinigheid. Zo een NAS staat toch ook 24/24 te draaien evt in sluimerstand. Terwijl mijn pc gewoon aan staat als ik thuis ben en af als ik er niet ben, pc geen taken doet of ik slaap. Als ik scherm niet nodig heb staat dat ook uit. Stel dat een recente pc (een hp van 2009) in weekend een 14h/dag (gebruik normaal en streamen media) aan staat en in de week een 6 uur per dag, is een NAS die aan blijft nog steeds zuiniger voor een doorgaans "consumentenverbruik"? Of is dit een verkoopspraatje?

bouwlamp
23 July 2011, 20:28
Een NAS is in 99% van de gevallen altijd zuiniger. Nieuwe NAS systemen hebben regelmatig een Intel Atom N550 of vergelijkbaar erin, wat dus een erg zuinige processor is, welke je normaal alleen in netbooks/ulv's (en zuinige pc's/NAS dus) vind. Daarnaast hebben vele (oudere) NAS systemen zelfs nog zuinigere processoren vergelijkbaar met die in mobieltjes. Dus ja op basis van de gemiddelde PC zal het een heel stuk zuiniger zijn ja.

PeterN
24 July 2011, 00:31
Je kan het ruw uitrekenen. Een NAS met Atom verbruikt ergens 35 Watt. Een moderne pc zit idle al rap aan een 140 watt of 4 keer zoveel. Tegenwoordig zijn de Atoms of de kleine AMD's nog zuiniger dan die 35 watt dus kwa verbruik is een As toch een heel stuk minder. Btw de Nas moet je ook niet 24/24 laten draaien hé. Die kan je ook uitzetten als je slaapt ;)

Merel
24 July 2011, 21:01
Hmm... IK heb zelf een NAS en toch deel ik niet dezelfde mening.

In het geval van de topicstarter die één enkele PC gebruikt en alles afzet wanneer hij er geen gebruik van heeft, dan zie ik echt het nut niet in van een NAS. Bovendien als men veel kostbare data bewaart op een NAS en indien men toevallig 'per ongeluk' een map of bestand verwijdert, zijn die gegevens voor goed gewist en niet recupereerbaar uit een prullemand te halen, die er niet is.

Men kan evnegoed en energieszuige externe hardeschijf gebuiken. Die prijzen liggen laag terwijl een NAS vermoedelijk wel een stuk duurder zal uitkomen ; vooral als men een Raid opstellings wenst, terwille van de veiligheid van behoud van uw data.
En waar is dan uw profijt ?

Een usb disk (klein formaat maar met veel grote capaciteit) kan je trouwens overal meenemen en op een andere PC aansluiten. Ook praktisch om eventueel op reis films en fotos van je camera's te halen. Met een NAS ben je niet erg veel, in uw geval toch niet.

PeterN
24 July 2011, 23:35
Als het enkel is om je data naar een mediaplayer te brengen die bij je tv staat kan je idd best een 16GB usb stick kopen in de aldi en hiermee werken. Zie je tegen de minuten kopieer tijd aan om alles eerst op de usb stick te zetten kan je een snellere flash stick kopen. Voor de mediaplayer is een gewone ordinaire usb stick al voldoende.

Alviarin
25 July 2011, 01:39
Bedankt allen,

Het is voor de mediaplayer, maar ook om mijn Itunes bibliotheek via Sonos of Airplay te laten afspelen via de apps op Iphone en Ipad, zodat ik mijn pc niet aan hoef te zetten. Nu heb ik wat zitten opzoeken en blijkt dat Airplay niet echt compatibel is met een NAS (Airplay zou Itunes sowiesoe nodig hebben te kunnen werken en dat staat niet op een NAS) en anderzijds meen ik begrepen te hebben dat een NAS niet onmiddellijk hetzelfde reageert als een gewone harde schijf qua indeling als Itunes bibliotheek. Dat vind ik spijtig indien dat zo is. Anders zou ik wel willen investeren in een NAS waarop ik de itunes bibliotheek kan overdragen en ook via Airplay en Sonos kan werken.

BITS
2 August 2011, 16:48
De NAS-servers van synology zijn compatibel met Airplay
http://www.synology.com/dsm/index.php?lang=nld
Andere mogelijkheid is om zelf een energiezuinige pc te bouwen. Zo heb ik een computer gebouwd op basis van een Asus AT3IONT-I Deluxe moederbord met ATOM processor. OS X Snow Leopard erop gezwierd en doet dienst als fileserver en media server. Speelt moeiteloos al mijn films af om op mijn tv maar ik kan tevens met de gratis remote app van apple de films en muziek moeiteloos streamen naar mijn apple tv of airport express. Daarenboven kan het alles wat een NAS kan maar nog veel meer, het is namelijk een volwaardige pc!