Volledige versie bekijken : Welke Macro lens?



PeterN
25 July 2011, 20:48
De dochter heeft een Nikon D90 fotoapparaat met een basis lens 18-105mm.
Nu maakt ze regelmatig macro opnames of dichtbij opnames, maar met de huidige basis lens gaat dit niet zo goed. Met geheel uitgezoomde lens (lens lengte kort) krijg je de kleine dingen bijna niet scherp. Met geheel ingezoomde lens (lens lengte lang) kan je vanaf statief op een meter afstand wel foto's maken maar met bijna geen scherptediepte.
De vraag is nu welke macro lens moet zij aanschaffen? De bedoeling is niet om hier de hoogste kwaliteit lens aan te schaffen, dus hou de prijs in het oog;) De te fotograferen onderwerpen zijn tot soms maar 5 cm groot. Voorbeeldjes kan je hier (http://animemerchandisereviews.blogspot.com/2011/07/yu-gi-oh-duel-masters-trading-figures.html) vinden. Je kan zien dat de scherptediepte quasi nihil is.

Bedankt.

Vincent
26 July 2011, 08:08
Ik werk met de Tamron SP DI AF 90mm 1:2,8 Macro 1:1 en de Tamron AF 70-300mm 1:4-5,6 Tele-macro (1:2) en Canon Eos 450D. De eerste voor niet moeilijke onderwerpen, (niet bewegend) de tweede voor bewegende onderwerpen vanaf 70cm tot 3meter.

peenif
26 July 2011, 09:36
Zowel de Sigma AF 105mm f/2.8 EX DG macro (€ 440), de Tamron AF 90mm f/2.8 Di SP macro (€ 390) als de Tokina AF 100mm f/2.8 AT-X Pro D macro (€ 390) zijn excellente lenzen. De Micro-Nikkor AF-S 105mm f/2.8G IF-ED VR (€ 800) is het paradepaardje voor Nikon toestellen maar veel duurder dan de voorgaande 'derde partij'-lenzen. Gezien de uitstekende kwaliteit van de alternatieve lenzen is het moeilijk om daaruit de beste kiezen.

Het doel echter waarvoor jou dochter deze lens nodig heeft gaat deze lenzen voorbij, zelfs de kortere Micro-Nikkor AF 60mm f/2.8 D (€ 420).

Als begrijpende vader ;) zou ik dan ook de haarscherpe Nikkor 50mm/1.8D (€120) aanraden, eventueel de Nikkor 50mm/1.4G (€280), ruim voldoende om voorwerpen van 5cm perfect in beeld te brengen (het overtollige wegcroppen), met voldoende scherptediepte > diafragma min F/11 desnoods met statief werken. Daarmee heeft ze dan ook reeds een lichtsterkobjectief die als portretobjectief kan dienen.
Wanneer ze echter naar de echte macro-fotografie wenst te gaan...cfr. paragraaf één.

PeterN
26 July 2011, 12:54
Bedankt voor de uitgebreide uitleg (y)
Voor haar doeleinde gaan we nu geen hopen geld uitgeven en kijken voor een Nikkor 50mm/1.8D of Nikkor 50mm/1.4G. Is hierin veel verschil?
Een bijkomende vraag, waar haal jij die lenzen aan die prijzen? Ik had eens bij Konijnenberg gekeken maar daar zijn ze duurder. Ofwel kijk ik naar de verkeerde lens want dat trekt allemaal zo op elkaar die afkortingen :p

peenif
26 July 2011, 14:57
Vergelijk.nl en daar de voordeligste kiezen en de betrouwbaarste online-winkel.
Het grootste verschil tussen de 50mm/1.8D en de 50mm/1.4G ligt in de lichtsterkte, die laatste is iets duurder, niet scherper maar lichtsterker, dwz. zelfs zonder flits kan je uit de hand in schemerlicht nog fotograferen.

PeterN
27 July 2011, 17:25
De begrijpende vader laat zich steeds ompraten door zijn dochter :p
We hebben de Micro-Nikkor AF 60mm f/2.8 D besteld.
Ik ben benieuwd naar de resultaten eens ze is aangekomen.

Bedankt voor begeleiding :good:

compuchrisje
27 July 2011, 23:48
Je zet er twee om te kiezen en ze neemt dan nog een andere!!! :rolleyes:

Baloeke
28 July 2011, 00:16
De doorslag zal gelegen hebben met de goede uitleg van onze kenner :cool:

PeterN
28 July 2011, 11:40
Je zet er twee om te kiezen en ze neemt dan nog een andere!!! :rolleyes:
We hadden eerst de Nikkor 50mm/1.4G voor ogen van 280 euro maar deze kost bij Konijnenberg 329 euro.
De Micro-Nikkor AF 60mm f/2.8 D, dewelke 419 euro kost bij Konijnenberg, is maar 90 euro duurder. Met de uitleg van Peenif die ik nog kreeg;) zou dit verschil in prijs te rechtvaardigen zijn als je de inzetbaarheid bekijkt. Dus hebben we voor de iets duurdere versie gekozen maar ook wijder inzetbare lens.

peenif
28 July 2011, 14:50
Met de uitleg van Peenif die ik nog kreeg

Helaas stond die uitleg niet hier maar in PM het is geen geheim dus hier kopij/plakken:


Maar Peter, wanneer je dan toch kiest voor de AF-D 50mm/1.4 voor €329 overweeg dan ook eens om de amper €80 meeer kostende Nikkor AF-D 60mm f/2.8 Micro te kiezen http://turnhout.digicity.be/OnlineWi...3696789id.html (http://turnhout.digicity.be/OnlineWinkels/Foto_Konijnenberg-723696789id.html) Minder lichtsterk, dat wel maar wordt ook nog tot de snelle objectieven gerekend, heel goed en een echte macro-lens (verwarrend door Nikon Micro genoemd) en bovendien als echte portretlens te gebruiken want deze brandpuntsafstand laat toe voldoende ver van je model te blijven, je moet als het ware niet op je model te gaan zitten wat meer comfortabel werkt.
De 50mm/1.4 daarentegen is geen macro-lens !!! maar voor het doel waarvoor je dochter die wil gebruiken zou die moeten die volstaan.

PeterN
29 July 2011, 21:45
Lens is net aangekomen :)
Sara heeft eens even geprobeerd en werkt toch. Het haalt het onderwerp een stuk dichter bij. Maakt wel behoorlijk wat lawaai dat motertje:p
Ze zal nu eerst even het documentje moeten lezen om te weten hoe alles werkt want er staan wat knopjes op de lens.

Baloeke
29 July 2011, 21:53
De dochter is gelukkig en de papa is een wat armer ;)

peenif
30 July 2011, 15:32
Dit zijn 775 voorbeelden (http://www.pixel-peeper.com/lenses/?lens=165) van wat je met deze lens mag/moet verwachten, onderaan elke foto staat telkens de link naar de full-size afbeelding.
Laat je dochter vooral kijken (en leren) naar de EXIF gegevens onder de foto's, daar kan je zien dat sommige macro's met veel scherptediepte genomen zijn met F/18.

eplerra
30 July 2011, 20:36
@PeterN: Ik heb een paar jaar terug deze lens ook gekocht en ik kan enkel zegen dt het een uitstekend obectief is, zowel inzetbaar voor portretfotografie als voor macro-fotografie.