Volledige versie bekijken : Windows Vista PC terugzetten naar fabrieksinstellingen hoe doe ik dat?



_Ewout
26 July 2011, 13:11
Beste forumleden,

Ik heb al 3 jaar een eigen PC maar na deze 3 jaar staat hij nogal vol en gaat ook trager (in het opstarten en het gewone gangetje) Ik spreek hier over een Acer Aspire M3640
(desktop). Ik zou hem graag terug krijgen zoals ik hem 3 jaar geleden aangekocht heb. Ik heb een Blank recovery DVD van Acer maar geen installatie cd van windows vista. Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt,:bow:

Ewout

salmax
26 July 2011, 13:44
Ben niet 100 % zeker maar ik dacht dat de recovery dvd is om een nieuwe installatie te maken zoals pc was als je hem kocht.
Haal wel eerst al je documenten ,afbeeldingen, muziek, film , van pc.
Ik weet ook niet of op die recovery dvd al al de drivers van alle apparaten ook staan .
Ik heb nog nooit met zo'n cd pc geformateerd.
Dus misschien bevestiging van iemand anders afwachten.

_Ewout
26 July 2011, 15:10
Inderdaad, beter nog even afwachten.. Maar toch alvast bedankt voor je info :)

_Ewout
26 July 2011, 17:54
Is er iemand anders die me kan helpen ??

wdv
26 July 2011, 18:23
probeer eens met ccleaner effe laten lopen kan ook al een beetje helpen

Phil O'Sophe
26 July 2011, 20:28
Ook misschien eens defragmenteren (maar dat duurt nogal lang !)

_Ewout
26 July 2011, 22:26
Ik wil vooral dat alles er af is :)

Baloeke
26 July 2011, 23:37
Heb een tijdje geleden ook een recovery gedaan van een Packard Bell laptop. Normaal gezien staan alle drivers mee in de recovery. Wat salmax meld in post 2 klopt dus.
Maak eerst een backup van je balangrijke gegevens. In de tutorial over de (her)installatie van XP http://www.minatica.be/content/74-(Her)installatie-van-XP lees je er meer over.

salmax
26 July 2011, 23:47
thx voor de bevestiging baloeke

_Ewout
27 July 2011, 00:40
Zijn jullie zeker dat er iets staat op die recovery disc ? Want er staat weldegelijk op BLANK recoverey disc ..

salmax
27 July 2011, 00:55
dat kun je toch zien je cd in deze computer opent
maar normaal als er niets mis mee gedaan hebt en deze was bij aankoop bij pc zou ales wat er moet opstaan moeten opstaan.

ik las dat je vista had hier een handleiding wel eerst in bios vanop cd opstarten instellen de handleiding voor recovery zal denk bijna niets schelen.


http://www.computerfeeling.nl/pages/installwinvista.asp

EdGi
27 July 2011, 00:56
Als je deze disc inbrengt, kun je dan niet met rechtermuisklik "verkennen" zien of en wat er op die disc staat zonder iets te activeren?
Succes

_Ewout
27 July 2011, 01:15
Oké bedankt jongens :)!!

WaWaKe
27 July 2011, 02:25
_Ewout,
Acer heeft toch (normaal, als je het niet gewist hebt) een verborgen Recovery? Of eRecovery? Of one-buttom Recovery? Ik heb een Acer Veriton en heb de drie mogelijkheden al altijd gehad. Bekijk dat eens.
m.v.g.,
WW

_Ewout
27 July 2011, 09:30
Inderdaad WW, op mijn pc staat er zo een groen balkje met een e van erecovery . Maar ik weet niet wat dat nu net doet ? Weet jij dat wel?

_Ewout
27 July 2011, 10:50
Hallo jongens, ik heb net mijn recovery dvd in mijn pc gestoken en er staat helaas niets op ;( wat moet ik nu doen? Volgens mij zit ik ook met virussen want al mijn gegevens op externe harde schijf kan ik niet meer openen en hij doet dingen die ik niet wil!
(een vriend van mij heeft een vista cd-rom van medion, kan ik deze misschien gebruiken? Ik zelf heb ook nog een cd-rom van windows xp maar ik weet niet wat het beste is : vista of xp?)
Help aub!!

WaWaKe
27 July 2011, 11:56
_Ewout,
Ik heb het ooit eens opgestart en dan kreeg ik inderdaad een Acer venster te zien waarbij ik twee optie's had: [1] Naar fabrieksinstellingen voor Stuursysteem alleen (Windows 7 - van 2010, dus er zullen véél updates te installeren zijn, o.a. SP 1, etc.). Al de rest gewist. [2] met recovery van al de rest in een aparte file (zonder garantie dat het alles recupereert).
Als je in het Start venster »eRecovery« (zonder aanhalingstekens) typt, kom je er normaal ook op je Acer machine. Dàt zal allicht doen wat je verlangt. | WWK

_Ewout
27 July 2011, 12:20
Inderdaad, er staat een knop alsvolgt : "Systeem herstellen naar standaardinstellingen" .
Heb jij deze al gebruikt?

Mvg Ewout.

EdGi
27 July 2011, 21:35
Volgens mij zit ik ook met virussen want al mijn gegevens op externe harde schijf kan ik niet meer openen en hij doet dingen die ik niet wil!

Als er rare dingen gebeuren en verdenkingen van "besmetting" bestaan, is het dan niet aangewezen een "hijack this" oefening te doen en in het juiste forum te laten evalueren? Heb je goede Anti Virus protectie geinstalleerd?

WaWaKe
27 July 2011, 22:31
_Ewout,
Gelukkig heb ik nog nooit moeten terug gaan naar fabrieksinstellingen. Alleen uit nieuwsgierigheid de »Acer eRecovery« dialoog bekeken, maar niet uitgevoerd. Als je dat wilt moet je dat dan toch maar doen, als je zoveel andere problemen hebt.
m.v.g., | WWK

compuchrisje
27 July 2011, 23:38
Die blanco CD (denk eerder DVD) heb je erbij gekregen om die herstelschijf aan te maken. Maar dat heb je toen duidelijk over het hoofd gezien.
Bij het starten van een Acer, nog voordat er wat wordt opgeladen van Windows, moet je op de toetsencombinatie Alt + F10 drukken. Dit zou de recovery-console moeten oproepen, maar ... er zal een wachtwoord worden gevraagd. Als je dat niet kan vinden, is er meer werk aan.

Zorg er in elk geval voor dat foto's, filmpjes, documenten, instellingen voor mail en andere zaken die je wil behouden ergens veilig apart staan, dus NIET op die laptop!

Voordat je aan die recovery begint, moet je ook in je BIOS wat instellen. Recovery-optie moet op Enabled staan.
Het nadeel van deze procedure is, dat die recovery ineens met een stuk van je harde schijf aan de haal gaat in een eveneens verborgen partitie (kan zelfs 15 GB zijn!).

Je hebt het beestje al even en er zullen onderweg al dingen aangepast zijn naar jouw wensen. Maar voordat je zou overgaan naar wat hierboven staat, kijk eens even in je startmenu of je dit vindt: Acer Empowering Technology - Acer Empowering Technology. Hierbij zal je ook een wachtwoord moeten invoeren om het systeem te herstellen naar de standaardinstellingen (eerste optie).

Ook Acer helpt, op deze pagina (http://www.acer.be/ac/nl/BE/content/online-support). Er staan alvast enkele vragen met een antwoord erbij ;)

_Ewout
28 July 2011, 00:35
Oke bedankt jongens :) ik heb trouwens Norton dus ik denk dat het niet aan men anti virus ligt