Volledige versie bekijken : Windows XP Wachtwoord en username werken nietmeer



Noempsy
22 August 2011, 19:32
Geachte,

Gisteren kreeg ik het lumineuze idee om mijn extra harde schijf van mijn vaste pc te delen met mijn laptop voor het werk, effe internet checken en je hoor je moet beide pc’s dezelfde workgroup naam geven. Omdat mijn vaste pc als in een werkgroep zat leek het me handiger om laptop werk dat ook die naam te geven, ik ga hier van een domein-naam naar een werkgroep.

Laptop zei gewoon geen probleem effe rebooten en je kan verder, ik reboot dus dat spul en nu werkt mijn wachtwoord niet meer. Omdat ik nu vakantie heb en op die laptop best wel belangrijke documenten / login met server werk en andere servers klanten staat wil ik deze info absoluut niet kwijt. Al eens links en rechts gekeken en met een recovery tool moet het lukken, artikel waar ik deze info van haal is van 2005 en ik vind deze persoon zijn email adres nergens…:wall:

Iemand van jullie bollebozen een oplossing?
Alvast bedankt voor de feedback

swake
22 August 2011, 20:21
Hoi noempsy
Is dat een bedrijfslaptop?

Groetjes
swaken

Noempsy
22 August 2011, 21:32
hee Swaken, ja inderdaad een bedrijfslaptop. prive had geen probleem geweest daar staat niets op wat niet weg mag, deze van de zaak echter...
ondertussen ben ik al aangelogd als administrator maar moet ik nu opnieuw een username voor mezelf aanmaken en alle instellingen opnieuw aanmaken? (outlook, VPN, etc.)

swake
22 August 2011, 21:57
Daar het om een bedrijfslaptop gaat, kan ik je spijtig genoeg niet verderhelpen, en zul je de netwerkbeheerder moeten contacteren. Je laptop stond voorheen in een domein en niet in een thuisnetwerk.

Merel
22 August 2011, 22:03
Met de 4 zoektermen (zoals in de titel hierboven) zijn er onderwerpen zat bij GoogleSearch
Het zou me verwonderen dat U niet tamelijk snel het gepaste antwoord zou vinden.

butskristof
22 August 2011, 22:23
Voorheen logde je in op het Active Directory omein van je werk. Wat je dan eigenlijk doet is jezelf aanmelden op de server van het werk ipv lokaal op de laptop. Als je geen verbinding hebt met de server, maakt je laptop wel een lokaal account aan op de laptop. Hij gaat dus eerst langs de server om je username en password te checken, indien dit niet mogelijk blijkt neemt hij het laatste wachtwoord. Daar je nu dit domein verwijderd hebt zal hij niet meer langs de server proberen te gaan en enkel lokaal zal aanmelden. Echter bestaat je account eigenlijk niet lokaal dus kan je jezelf daar niet mee aanmelden.

Als je jezelf wel lokaal als Administrator kan aanmelden, kan je wel het domein terugzetten naar de originele instelling. Je hebt daarvoor echter wel een connectie met de server nodig want vooraleer dat je jezelf kan aansluiten bij een domein moet je de username en het password van iemand opgeven die daar de machtiging voor heeft (meestal de Administrator van de server/vraag bij je netwerkbeheerder). Als je jezelf hebt aangesloten bij het domein kan je jezelf terug aanmelden met je echte username/password. Hierna kan je normaal gezien terug gebruik maken van de netwerkservices zoals Outlook ed.

Hoe je dan bestanden kan delen op je eigen netwerk, kan ik zo direct niet zeggen. Ik denk dat je óf bij een domein óf bij een werkgroep moet zitten, maar dit met beide niet mogelijk is.

PS: als je toch Administrator bent, kan misschien al eens zoeken naar gegevens die je lokaal opgeslagen had en deze kopiëren op een USB-stick oid voor de zekerheid. Je weet maar nooit.

EDIT: @Merel: Dit is niet het soort probleem waarvoor je met Google met die woorden het juiste antwoord vindt. Het zou me ook verwonderen als er al een topic is waarin een soortgelijk probleem staat. In mijn ogen is dit wel meer een netwerkvraag, maar bij Windows staat het zeker niet verkeerd.

swake
22 August 2011, 22:26
Hier vind je er ook meer van terug.

http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows-vista/How-is-a-network-at-home-different-from-one-at-work

E (http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows-vista/How-is-a-network-at-home-different-from-one-at-work)n zoals je hier kan lezen.
Onder Instellingen voor computernaam, domein en werkgroep ziet u ofwel 'Werkgroep' ofwel 'Domein', gevolgd door de naam.

Is het de netwerkbeheerder die je laptop terug in het domein moet plaatsen. Deze beschikt over de nodige machtigingen.

Merel
22 August 2011, 23:14
Beste Butskristof
Toch viel ik (met deze 4 zoektermen) meteen op een forumtopic waar hetzelfde probleem werd voorgelegd (trouwens bij een van de bovenste zoekresultaten !) Ik kan hier echter zelf geen raad geven omdat ik er te weing van weet. Ervaring met opzoeken leerde mij dat ieder probleem dat wij tegenkomen, sowieso ook eerder werd ervaren door andere lotgenoten. En die stellen uiteraard gelijksoortige vragen. Meestal is er een bruikbare oplossing of uitleg te vinden, maar ik geef toe dat die niet altijd 'meteen' wordt gevonden.

Ik zou Noempsy dus niet willen ontmoedigen om deze mogelijkheid van informatie zoektocht zomaar te negeren.

butskristof
23 August 2011, 01:42
Dat zeg ik ook niet, maar het is nu eenmaal niet een probleem dat veel voorkomt. Ik ben ook zeker een voorstander van eerst zelf het probleem proberen op te lossen (via google oid), en ik ben er zeker van dat de TS dit ook gedaan heeft, maar er zijn al topics gemaakt die meer nutteloos zijn. In mijn ogen is dit een zeer goede vraag die zeker niet overbodig is.s.

swake
23 August 2011, 02:02
Beste merel
Ik wil ook niemand ontmoedigen en je in het ongelijke stellen. Had het om geen bedrijfslaptop gegaan had ik hier onmiddelijk de oplossing geplaatst. Ook jij kan thuis je computer in een domein plaatsen en die daar terug uithalen. In dit geval moet de netwerkbeheerder het doen.

compuchrisje
23 August 2011, 21:33
Een toolset die mogelijk iets in zijn mars heeft om je te helpen: Sysinternals (http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb842062) van Microsoft

Noempsy
23 August 2011, 22:16
iedereen al vast bedankt voor de nodige input, misschien dat ik donderdag avond tijd heb om me verder te verdiepen in deze materie.
ik kom hier zeker nog op terug. eerst toch compuchrisje zijn tool proberen

butskristof
24 August 2011, 00:09
@Swaken: voor thuisgebruik zijn domeinen wel wat 'overdone', tenzij je een server ter beschikking hebt + meer dan 10 computers waarover je rechten moet beheren. Dat zie ik in thuissituaties nog niet echt voorkomen :D. Maar je hebt volledig gelijk, in principe kan het zeker.

@Noempsy: het is misschien een dom idee, maar kan een systeemherstel je helpen. Ik weet echter niet of deze ook domeininstellingen terugzet.a

Noempsy
26 August 2011, 13:32
butskristof,
als ik aangemeld ben als admin kan ik wel systeemherstel starten een datum kiezen en zegt dan ook dat hij terug naar domein gaat, maar na opstart zegt hij dat het toch niet gelukt is, ondertussen al 10 verschillende herstelpunten genomen maar die werken dus niet.

goeie tip maar werkt niet, spijtig want het zag er eerst wel zo naar uit...

Mrjraider
26 August 2011, 15:21
Misschien wil dit helpen, het is oorspronkelijk bedoeld voor Windows 7. En even een domme vraag maar heb je toevallig Automatisch aanmelden aan staan. Als dit het geval is moet je dus andere gebruiker selecteren en dan username en wachtwoord in tikken. Dit moet dan het probleem doen verhelpen en dan kan je windows in en die optie uitzetten.

Maak een opstartbare CD/DVD of memory-stick van Hiren's Boot CD (http://www.hirensbootcd.net/)
Belangrijk: Gebruik de laatste versie.

Start de pc vanaf die CD op. Kies Mini Windows XP. Zodra die Mini Windows XP is opgestart, verken de Computer op het bureaublad en kijk of je harde schijf daar te zien is.

Is dat het geval, het HBCD menu starten (=snelkoppeling op het bureaublad dubbelklikken), daarin kiezen voor Menu -> Startup -> Autoruns
File -> Analyze -> Analyze offline system -> Vul de mappen in naar resp. C:\Windows en de gebruikersmap die je wilt beoordelen, dus bijv. C:\Documents and Settings\[gebruikersnaam] of (indien Vista/W7) C:\Users\[gebruikersnaam]

Waar het dan over gaat is dat je op zoek gaat (bijv. in tabblad Everything) naar bestanden die danwel níet door Microsoft zijn ondertekend maar dat wel hadden moeten zijn (kan dus spyware etc. zijn) en bestanden die niet gevonden worden terwijl ze voor de werking van Windows / inloggen van belang zijn.

Hopelijk helpt dit wat verder.

Klein praktijkvoorbeeldje hierbij: Ik had vorige week hier een XP-laptop waar van allerlei bestanden weg waren. Ik heb toen m.b.v. AutoRuns een (voor XP) essentieel bestand gezien als ontbrekend op de C: schijf ("Winlogon.exe"), waardoor ik altijd (normaal opstarten van de laptop) bij inloggen direct weer werd uitgelogd. Dat bestand gekopieerd van een werkende XP en inloggen was weer mogelijk.


(bron: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/560146-Kan-niet-meer-inloggen-in-Windows-7)

Edit: Er staan misschien nog meer opties voor je die je kan proberen

butskristof
26 August 2011, 16:29
Ik denk niet dat dit de oplossing is mjraider. Als hij op het Admin-account geraakt heeft het hoogstwaarschijnlijk niets met zijn Windows-systeembestanden te maken maar gewoon met het feit dat hij niet meer in het domein zit.
Ik zou eerst proberen het domein terug te joinen vooraleer de systeembestanden in te duiken. Als je daar een fout maakt kan je de hele installatie naar de vaantjes helpen en dan ben je nog verder van huis weg.

De persoon in het topic heeft ook helemaal een ander probleem. Zijn pc geeft een BSOD als hij wil aanmelden, bij de TS hier krijgt hij gewoon de melding dat zijn account niet bestaat omdat het inderdaad lokaal niet bestaat. Hij kan echter wel lokaal op als Administrator aanmelden, dus volgens mij is met zijn installatie niets mis.

Ik wil je nu niet afbreken he ;), het kan wel degelijk nuttig zijn! Ik denk gewoon niet dat dit de oplossing. En ik ben ook maar een mens en kan ook fouten maken...