Volledige versie bekijken : Poll van de maand: Back-up of Image



Baloeke
25 August 2011, 00:25
Een back-up of image maken van je computer kan veel zorgen voorkomen. Bij grote problemen kan dit veel ellende besparen. Om je PC volledig terug opnieuw te installeren ben je even zoet. Dit kan wel enige uren duren.
Met een image ben je binnen het half uur weer gerust. Wij vragen ons af of jullie ook een back-up of image van jullie geliefde speelgoed maken.

Een bijkomende reactie is altijd welkom! (y)

In de poll zijn meerdere keuzes mogelijk.

salmax
25 August 2011, 02:23
ik heb nog nooit een back up gemaakt.

herstelpunten maak ik wel maar das iets anders zeker

bij mooie installatie zit ik er niet mee in de volledige installatietijd te moeten doorlopen soms uren vooral bij xp systeem
ik vertrouw voor welke reden het meest op.

Vincent
25 August 2011, 08:19
Ik maak regelmatig een back-up van de Asus X72F en een image van de desktop, (Foto's worden dagelijks op een ExHD geplaatst). ;)

Obsessed
25 August 2011, 19:32
Na mijn installatie van Windows 7 heb ik een image gemaakt.
Dit vooral om te vermijden dat ik na de zoveelste herinstallatie problemen zou krijgen met de activering.

Op zich zit ik er niet zo veel mee in om Windows opnieuw te installeren.
Bij Win 7 duurt dit echt niet lang.
Het zijn vooral de updates en het installeren van de recentste drivers dat veel tijd opslorpt.

Verder heb ik hier het freewaretooltje Synkron waarmee ik elke dag, voor het afsluiten van de PC, mijn belangrijkste mappen synchroniseer op een tweede interne harddisk.

compuchrisje
25 August 2011, 23:53
Na installatie van Win 7 en Office een back-up op schijf gebrand, maar ik probeer maandelijks een image op de externe weg te schrijven. Deze wordt enkel hiervoor via USB aangesloten.

slicky
26 August 2011, 20:32
ik heb gekozen voor "nog nooit" maar is eigenljk niet waar.
ik maak een backup van mijn outlook en favo's voordat ik een format doe.
anders maak ik eigenlijk nooit een back-up

Baloeke
26 August 2011, 21:33
Ik heb nadat Windows was geïnstalleerd en de meest gebruikte programma's en alle update's een image gemaakt. Verder maak ik voor elke grote update's van Microsoft een image.

Wekelijks, en dat gaat automatisch, maak ik een backup van bepaalde onderdelen uit de gebruikers (mails, bureaublad, ...)

Dexter
29 August 2011, 23:05
Ik heb ook "nog nooit" gekozen want van mijn Macbook Pro heb ik nog niet echt een back-up gemaakt. Ik gebruik wel Dropbox voor het opslaan van schoolgegevens dus het belangrijkste is in enige zin toch geback-upped. In september ga ik waarschijnlijk een 2Tb externe harde schijf kopen samen met een SSD en dan zal ik wel back-uppen door middel van Time Machine. :) SSD's willen soms wel wat lastig doen (denk maar aan 8Mb bug, de wispelturige Sandfore controller, etc. )


Van mijn vaste windows pc, maak ik soms eens een manuele backup door documenten, emails en dergelijke op een externe te zetten.



Dexter

monne
30 August 2011, 03:03
Een backup van mijn systeem , pf als je windows moet terug installeren moet ge toch al je programma's terug installeren ook,

Ik synchroniseer wel al mijn persoonlijke documenten, muziek en afbeeldingen op een externe schijf, op mijn laptop, op mijn werkcomputer en thuiscomputer, kan dus eigenlijk niks kwijt geraken.

Tot op heden zie ik voor mij het nut niet in van een image of zo te maken ?

peenif
30 August 2011, 08:45
pf als je windows moet terug installeren moet ge toch al je programma's terug installeren ook,


Wanneer je een image maakt van je schijf met je besturingssysteem is dit niet zo hoor Monne. Al je geïnstalleerde software zit daarin ingebakken, inclusief alle updates. Kunt U zich voorstellen wat een werk het zou zijn wanneer ik nu mijn herstelschijf zou moeten gebruiken van een pc met XP aangekocht in 2004? Wanneer ik nu iets zou voorhebben met een virus of zo zet Acronis mijn image op mijn C partitie terug in een twintigtal minuutjes, anders kost het me minstens twee dagen.

Phil O'Sophe
30 August 2011, 22:03
Af en toe (maar meer af dan toe :shy:) een back-up met Acronis True Image.

Heb "maandelijks" ingevuld op de lijst, maar in feite is het niet zo dikwijls.

Mrjraider
14 September 2011, 20:26
Ik maak alleen een back up van mijn data dat vind ik verreweg het belangrijkste, als ik windows opnieuw moet installeren dan doe ik dat.

ludo48
14 September 2011, 20:36
Acronis True Image na een propere Windows installatie en vaste programma's en dan zo om de 2 à 3 maand op een externe schijf

WaWaKe
14 September 2011, 22:34
Ik maak wekelijks een Image van mijn C:-drive, waarop alléén het OS, de programma’s en het mailprogramma, staan [omdat mijn provider de mails in back-up laat staan voor een bepaalde tijd (die zelf in te stellen is)]. Aangezien ik alléén mijn C: back-up’t, laat ik mijn mails ook één week op de server staan. Mijn data blijft gescheiden van het OS door ze op een externe D:-drive te laten terecht komen.
In het geval van trouble is het terug plaatsen van de Image in een handomdraai gefikst en werkt de PC weer als nieuw.
m.v.g.,
WWk

philip
15 September 2011, 07:41
Ben in het bezit van een desktop, een laptop en een netbook. Bij de eerste in gebruikneming maak ik een image van de PC. Daar al mijn gegevens op een netwerk harde schijf staan, wordt er wekelijks van deze netwerk HD een backup gemaakt op een externe HD. Voornamelijk dus voor multimedia. Alle office toepassingen staan alsook op m'n mobiele PC's en die worden automatish gesynchroniseerd met het SyncBack. In totaal dus 3 backups voor m'n data beschikbaar.

Grandad
15 September 2011, 08:36
ik maak na een nieuwe instalatie met alle programma`s die ik heb geinstaleerd updates en drivers en eerst nog alles gedefragmenreert eerst een image . na enkele maanden zet ik deze terug instaleer alle nieuwe updates eventueel ook de nieuwere software/Drivers en maak dan weer een nieuwe image (met Acronis true image)
ook maak ik bijna 2 of 3 maal per weer een backup met Bart Backup op een externe schijf deze backup wordt daarna ook weer met Bart nog een keer op een andere externe HD gezet ik ben een keer door een crachs veel kwijt geraakt dit gebeurd me geen tweede keer

Silverwing
15 September 2011, 17:24
Ik maak op zijn minst na updates of voor het installeren van iets nieuws een image met de windows 7 back- up functie.Ik heb ook altijd 2 back-ups telkens ik een nieuwe maak verwijder ik de oudste,soms blijkt pas veel later dat een programma of applicatie niet echt deugt of mijn systeem doet crashen,en dan zit je daar met een back-up waar dezelfde fout inzit.

Eddymo
18 September 2011, 14:28
Eenmaal werd mijn computer geblokkeerd door erg smerige malware, waarbij de opstart steeds in een loop verviel, zodat ik niets meer kon doen. Wanneer ik eindelijk het probleem opgelost kreeg met AdAware 9 ( aan iedereen aan te bevelen) was ik zeer blij dat ik een backup staan had op een externe harde schijf. Sindsdien neem ik wekelijks (automatisch) een backup, zodat slechts bij ontij de gegevens van één week kunnen verdwenen zijn. Sinds de installatie van Ad Aware 9 (2 jar geleden) heb ik geen enkel
probleem meer gehad.

goodpitcher
9 October 2011, 20:32
ik maak er wekelijk 1 is zo ingesteld via windows om heel mijn c schijf op een externe harde schijf te kopieren
lekker gemakkelijk
goodpitcher

WaWaKe
11 October 2011, 00:52
Goodpitcher; Eddymo; Philip; en meer,
Ik ben zéér blij dat er nog zijn die er zo over denken. (bericht #14). Wil je de hele procedure kennen en bovendien nog wat opsteken i.v.m. Digitale Internet TV en intergatie met je PC? Wel dan vind je dat met te googelen naar »digitale televisie handleiding«. Daar vind je wel mijn document die begint met: Nadat ik door omstandigheden "ervaringsdeskundig" geworden ben... etc. Je kan het gratis downloaden, natuurlijk. Registreren mag, maar hoeft niet.
Ik zou dat tof vinden en jullie gaan er geen spijt van hebben. Je reactie kan je zeker hier kwijt.
m.v.g., ||||| WWk

Nijntje666
13 October 2011, 17:13
Nog nooit, wel als opdracht op school :p
Ik zet alles extern weg wat voor mij belangrijk is.

WaWaKe
13 October 2011, 20:30
Nijntje,
Oeioeioei, Begin je te werken met een systeem met slechts één partitie, dan worden je persoonlijke bestanden opgeslagen in de Windows partitie, tussen de systeembestanden van het besturingssysteem. Een klein probleempje wordt zo een kanjer van een probleem, die zeer moeilijk op te lossen is. Dat is Digital Harakiri!
MVG
WWk

peenif
13 October 2011, 20:37
Ik zet alles extern weg wat voor mij belangrijk is.

Wat is het probleem dan WaWaKe?

compuchrisje
13 October 2011, 21:25
Ieder die met zijn systeem om kan, zal dat zoveel mogelijk op de voor hem/haar handigste manier doen. Bij Nijntje staat alles extern, dus geen sprake van dat het tussen de systeembestanden zou worden opgeslagen. Dat gebeurt trouwens anders ook niet. Systeembestanden van Windows 7 staan zelfs volledig buiten andere bestanden om in een eigen locatie die Windows 7 zelf aanmaakt, net zoals Linux'en dit ook doen. Hiervoor is niet eens een tweede partitie nodig.
Mensen die vaak te maken hebben met herinstallatie omdat ze bv software testen, of hardware, gaan dus zeker niet hun documenten op dat werksysteem laten staan, zoals Nijntje dus.

WaWaKe
13 October 2011, 23:40
Peenif,
Compuchrisje,
Is alles, werkelijk àlles? Ben je daar zeker van? Ik zou het niet vertrouwen. Hoe kan je dan een Image maken die niet groter is dan je OS+PROGS+Mails = max. 50 GB. Maak maar eens een Image van een C: van 1.5 TB, zoals er nu wordt verkocht!
Ik vermeld dat met de beste intenties. Schiet de boodschapper niet overhoop. Het blijft Digitale harakiri.
Mijn systeem, waarbij àlles op D: gaat, behalve OS+PR+Ml, is even 'handig'. Dit gaat vanzelf en vraagt geen enkele speciale handeling. Je moet weten hoe je het doet, dat is alles: Een persoonlijke map op D: maken en dan gaat alles er heen. Vanzelf. Zonder moeite. En een Image terug zetten duurt 20 min. voor 50 GB. Ik mag er niet aan denken dat mijn C: groter zou zijn.
MVG
WWk
MVG

Baloeke
18 October 2011, 23:01
Deze poll wordt gesloten. Bedankt voor iedereen die hier zijn keuze heeft kenbaar gemaakt.
Een nipte meerderheid zegt ons dat er maandelijks een bakcup of image wordt gemaakt.