Volledige versie bekijken : linux drivers



robkeke junior
26 August 2011, 14:54
Laatst heb ik van een vriend een oude laptop gekregen, als OS had de laptop windows xp maar omdat zeer traag ging wou ik er een snelle distro van linux opzetten. Na een cleane install van xubuntu had ik een probleem: rond het scherm zijn nu grote zwarte boorden van ongeveer 2-3 cm. Dit had ik niet voordat ik linux erop had gezet dus dacht ik dat het waarschijnlijk aan de drivers ligt. Het probleem is dat ik nergens een linux driver voor de monitor vind. Misschien weten jullie een site met linux drivers, een universele simpele monitor driver of een manier om windows drivers op linux te draaien.

Hier zijn de specificaties van de laptop:

http://nl.computers.toshiba-europe.com/innovation/jsp/SUPPORTSECTION/discontinuedProductPage.do?service=NL&BV_UseBVCookie=yes&PRODUCT_ID=18118

Mrjraider
26 August 2011, 15:25
Je kan niet die van de "Onboard kaart" vinden? Deze zijn soms ook in Windows en Linux distributie te verkrijgen? Als je de naam enzo van de card eens geeft kan ik helpen Googlelen. ;)

robkeke junior
26 August 2011, 15:53
Je kan niet die van de "Onboard kaart" vinden? Deze zijn soms ook in Windows en Linux distributie te verkrijgen? Als je de naam enzo van de card eens geeft kan ik helpen Googlelen. ;)

Trident CyberALADDiN-T™ (UMA). 128bit BLT Engine. 3D and 2D accelerator. AGP bus. Simultaneous Display Capable. Open GL Support.

Dit is de naam waar ik bij op kom als ik het laptop type opzoek, maar op internet heb ik ook iets gevonden over dat als je resolutie verandert wordt je beeldscherm niet automatisch aangepast. Maar ik kan mijn resolutie niet hoger zetten dan 800x600 terwijl het beeldscherm 1024x768 ondersteunt. Weten jullie misschien hoe ik het toch kan aanpassen via de terminal of iets dergelijks?

Mrjraider
26 August 2011, 16:55
Trident CyberALADDiN-T™ (UMA). 128bit BLT Engine. 3D and 2D accelerator. AGP bus. Simultaneous Display Capable. Open GL Support.

Dit is de naam waar ik bij op kom als ik het laptop type opzoek, maar op internet heb ik ook iets gevonden over dat als je resolutie verandert wordt je beeldscherm niet automatisch aangepast. Maar ik kan mijn resolutie niet hoger zetten dan 800x600 terwijl het beeldscherm 1024x768 ondersteunt. Weten jullie misschien hoe ik het toch kan aanpassen via de terminal of iets dergelijks?


Probeer gewoon eerst de Windows setup want deze driver (Heb je waarschijnlijk nodig) moet gewoon werken zo niet dan help ik verder. Als ik namelijk google kom ik vooral uit op Trident CyberALADDiN-T + Windows en niet met Linux.

robkeke junior
26 August 2011, 17:30
bedoel je dat ik de windows driver hiervan gewoon moet installeren op de laptop, indien je dit bedoelt gaat dit niet omdat alle bestanden hierin .exe bestanden zijn en xubuntu deze niet kan uit voeren (voor zover ik weet)

Snakey
28 August 2011, 12:26
Er is nog een oude driverpackage voor xorg: xserver-xorg-video-trident , maar normaalgezien zal die wel automatisch geïnstalleerd staan. Om die zwarte beelden weg te krijgen, kan het ook zijn dat je resolutie niet juist staat voor uw scherm, verander eens de resolutie.

robkeke junior
28 August 2011, 16:03
Ik heb al geprobeerd de resolutie te veranderen, maar ik kan de resolutie niet hoger zetten dan 800x600, maar als ik de resolutie lager zetten (640x480) dan merk ik dat het beeld nog kleiner wordt, dus als iemand een manier weet om de resolutie hoger kunnen te zetten (1024x768), dan lost dit het probleem op gok ik, maar ik heb geen idee hoe

zariash
28 August 2011, 19:35
probeer eens een andere versie van linux die je vanaf cd kan draaien bv damn small linux of puppy linux.
grtjs

robkeke junior
30 August 2011, 15:47
probeer eens een andere versie van linux die je vanaf cd kan draaien bv damn small linux of puppy linux.
grtjs
Dit heb ik al geprobeerd maar ik heb nog steeds een zeer klein schermpje. Maar ik heb op het internet gelezen dat je via xrandr je resolutie kunt hoger kunt zetten maar ik heb geen idee hoe.

Snakey
31 August 2011, 10:23
Je driver moet eerst die resolutie aankunnen, heb je al gecontroleerd dat je xserver-xorg-video-trident hebt staan?

robkeke junior
6 November 2011, 17:21
Je driver moet eerst die resolutie aankunnen, heb je al gecontroleerd dat je xserver-xorg-video-trident hebt staan?
Sorry voor het late antwoord, ik had geen tijd meer om met de laptop te prullen, maar ik heb deze driver geinstalleerd, maar de resolutie gaat nog steeds niet hoger.