Volledige versie bekijken : nieuwe pc - partitie maken



atlantis
5 September 2011, 13:42
goeie dag

De nieuwe laptop (Sony)heeft een HD van 500GB, waarvan een 15Gb gereserveerd is als herstelpartitie en een 100 MB systemreserved.
Graag had ik zoals op mijn desktop een HD met verschillende partities: 1 voor windows, 1 voor alle documenten en media en 1 voor backup en image van C.

Kan en mag ik zomaar die C verkleinen om andere partities te maken, of riskeer ik opstartproblemen?
Ik heb reeds met vaio care herstelmedia gemaakt.

Baloeke
5 September 2011, 15:12
Normaal gezien ga je geen problemen hebben. Hou wel rekening met wat butskristof hier (http://www.minatica.be/threads/76585-Windows-7-installeren?p=560533&viewfull=1#post560533) zegt. Het gaat wel over de c-partitie. Dus de partitie waar je windows hebt opstaan.

atlantis
5 September 2011, 16:17
ik ging sowieso 100GB voorzien :)

merci

Krotec
5 September 2011, 20:16
Ga je de partitie 'live' verkleinen met een tool of alle partities terug van scratch opbouwen en een volledig nieuwe Windows installatie gebruiken?

In het eerste geval is het zeker aangewezen een backup te maken, want hiermee durft al eens iets mis gaan met corrupte partities als gevolg.

Veel succes!

atlantis
5 September 2011, 20:47
heb gewoon via my comp - beheren - c verkleinen - en nadien partitie aangemaakt met niet toebedeeldee ruimte.
heb wel eerst image met acronis gemaakt en gedefragmenteerd vooraleer dit te doen.