Volledige versie bekijken : Internetverbinding op nieuwe computer



theo2602
15 September 2011, 18:17
Mijn computer is aan vernieuwing toe en dat zorgt voor wat problemen. Ik heb een ADSL verbinding en werk met een interne modem. De nieuwe computers hebben geen modem meer, maar allemaal WiFi. Wat moet ik nu doen om toch nog verbinding te maken? Graag duidelijke uitleg voor iemand die er niets van kent.

Edje
16 September 2011, 01:19
Dan heb je een draadloze router nodig voor ADSL en een WIFI adapter voor in je computer. Dit kan een USB variant zijn of een insteekkaart PCI. USB lijkt me de beste keuze. Voor wat betreft de ADSL router adviseer ik het merk Linksys. Good luck...

peenif
16 September 2011, 08:20
ADSL verbinding

Van welke provider? Zo het Belgacom is heb je met de bbox2 reeds een draadloze router en heb je dus enkel je nieuwe pc met WiFi vandoen.

butskristof
16 September 2011, 17:02
Als je een nieuwe computer koopt, zal er misschien al een draadloze adapter ingebouwd zitten. Dit is vooral bij laptops zo, maar de trend komt ook voor bij desktops.

Wat de router betreft: als je een ADSL-verbinding hebt bij Belgacom, eens in de winkel binnenstappen en gaan horen achter een "b-box 2". Hiermee zal je lijn (indien mogelijk) ook omgezet worden naar het VDSL2-profiel wat bovendien ook nog een flinke snelheidswinst oplevert. Ik heb een jaar geleden mijn router + omzetting naar VDSL2 gratis gekregen, ik weet niet hoe ze het nu doen.

Maar toch: als je zoekt om de computer (laptop of desktop) naast de router te zetten, zou ik geen draadloze verbinding adviseren. Indien mogelijk, altijd met een kabel werken. Maar dat is mijn persoonlijke voorkeur, vooral voor laptops neem ik aan dat je veel draadloos wil werken.

Hopelijk heb je er iets aan ;)
Kristof.

theo2602
17 September 2011, 10:13
Ik ben bij Scarlet en geef ook de voorkeur aan kabel. Kan ik die modem inpluggen in een telefoonstekker? ik heb nu voor mijn laptopJE een externe modem die ik op telefoonstekker aansluit en ga dan naar LAN.

butskristof
17 September 2011, 11:52
Ben je zeker dat het enkel een modem is en geen modem met ingebouwde router? Je zegt dat je de kabel op 'LAN' insteekt. Hoeveel van deze poorten zijn er beschikbaar op deze modem? Als het er meer dan een is (bv. vier) is de kans groot dat je al een router hebt.
Als je maar één LAN-poort hebt, moet je je enkel nog een router aanschaffen. Dat is een kastje dat eigenlijk niets meer doet dan de ene LAN-poort die je hebt opsplitsen in bv. vier poorten. Dit zorgt ervoor dat je met meerdere computers tegelijk kan surfen via één internetverbinding. Je kan ook routers kopen met draadloze functionaliteit.

Al wat je met deze router dan moet doen, is een kabel steken van de LAN-poort op je externe modem naar de 'WAN'-ingang op je nieuwe router. Vanaf je nieuwe router steek je dan opnieuw een kabel vanaf een LAN-uitgang (bv. LAN1) naar je computer. Als je met meerdere computers wil surfen, neem je gewoon nog een kabel en steek je deze op een andere LAN-poort (bv. LAN2). Je router zal automatisch een IP toewijzen en je kan met beide computers tegelijk surfen.

Wil je echter maar één computer tegelijk gebruiken, heb je eigenlijk geen router nodig. Dan kan je gewoon een kabel steken van de externe modem naar de LAN-poort van je computer.

theo2602
17 September 2011, 14:11
Ik heb, buiten mijn desktop, een kleine laptop en daarvoor kocht ik ooit een ADSL modem. Ik steek die in de telefoonstekker en kan als uitgang kiezen tussen LAN of USB. Daar ik maar één USB poort heb gebruik ik de LAN zodat ik op mijn USB een externe harde schijf, USB stift enz. kan steken. Allemaal bedankt, ik weet het nu wel (of niet?)

butskristof
17 September 2011, 17:37
Dan moet je inderdaad enkel nog een router kopen. De uitleg daaromtrent vind je in mijn vorige post. Als je naar je lokale pc-boer gaat zullen ze je daar wel kunnen verderhelpen met deze informatie. Let wel op dat je alleen een router koopt, geen modem-router. Je kan desgewenst ook een draadloze pakken, maar dat heeft natuurlijk enkel nut als je computer is uitgerust met draadloze functionaliteit. Je huidige pc kan je trouwens ook op dezelfde router aansluiten zodat je met alle pc's tegelijk het internet op kan en een lokaal netwerk kan uitbouwen.

Blij dat we je konden helpen ;).
Mvg,
Kristof.