Volledige versie bekijken : Externe verbinding met NAS



DriesCORE
21 September 2011, 20:38
Beste lezer,

Ik heb een probleem en dat is als volgt: Ik wil mijn NAS extern bereikbaar maken (vanuit een ander netwerk), omdat wij dit jaar voor het GIP, Geïntegreerde Proef, een programmeer opdracht moeten maken. Ik wil deze dan ook opslaan op mijn NAS.

In mijn eigen netwerk, kan ik ermee verbinden zonder enige problemen, maar wil één van de leden van mijn groep hiermee verbinden, gaat dit niet. Waarschijnlijk omdat we niet weten hoe we ermee kunnen verbinden. Ik heb al enkele verbindingen geprobeerd zoals:

In een webbrowser:


ftp://externNetwerk-ip/NAS-IP
ftp://externNetwerk-ip/192.168.0.1/NAS-IP

Netwerkdrive mappen (in Windows):

\\externNetwerk-ip\NAS-IP

En nog een paar andere die ik momenteel niet kan herinneren.

Ik heb de NAS: LaCie Network Space 2 1Tb editie.

Alvast bedankt,
Dries

butskristof
21 September 2011, 21:29
Ten eerste moet je zorgen dat je in de NAS deze ook daadwerkelijk via het internet bereikbaar is. Kijk ook na op je router of provider bepaalde poorten niet blokkeren. Uit ervaring weet ik dat Belgacom bv. poort 80 voor inkomende verbindingen blokkeert.

Meestal zal je NAS wel een browser-interface hebben waarmee je bepaalde instellingen kan doen? Vervolgens zal je vermoedelijk op verschillende manieren toegang kunnen krijgen tot de bestanden, bv. via FTP. Kan je binnen je lokaal netwerk via je browser of FTP-programma de bestanden op de NAS bereiken.

Let wel altijd op met de beveiliging van de bestanden op de NAS. Versleutel zeker het geheel met een wachtwoord, eens hij op het internet staat kan iedereen er in principe aan. Probeer ook eens uit te zoeken of je niet enkel bepaalde delen van je NAS kan delen.

DriesCORE
21 September 2011, 21:41
Bedankt voor de snelle reactie.

Mijn ISP is Telenet en ik weet eigenlijk niet zeker welke poort mijn NAS gebruikt.

Met de instellingen heb ik al wat gespeeld, en heb bijvoorbeeld mijn NAS een vast IP-adres gegeven binnen het netwerk.

Het échte probleem zit hem dus eigenlijk: ik weet niet goed welk adres ik moet intikken in mijn webbrowser, om dus wel degelijk verbinding te maken met de NAS.
Ik heb bijvoorbeeld dit al geprobeerd:
ftp://externIP/NAS-IP

Alvast bedankt,
Dries