Volledige versie bekijken : Floppy Drive



theo2602
15 October 2011, 15:56
De floppy drive van mijn orgel is stuk en de vervanger bestaat niet meer, nu mijn vraag:
Als men een DVD schrijver/lezer in een computer wil plaatsen schijnen daar geen voorwaarden voor de computer aan verbonden. maw, men gaat naar de winkel, koopt eender welke DVD schrijver/lezer en zet die er in.
Is dat ook zo voor een 'floppy drive'? Of kan men dan alleen maar een voor die (merk) computer geschikte floppy insteken?

PeterN
15 October 2011, 21:42
Een floppy drive is algemeen. Toch moet men opletten: net zoals bij DVD drives heb je er verschillende. Bij een DVD bijvoorbeeld de aansluiting (Sata, parallel, USB, ...) en verschillende uitvoeringen (x.. snelheid, cd, dvd, lezen, schrijven etc)

Voor een floppy moet je dus kijken wel type er nu gebruikt wordt qua opslag: waarschijnlijk een 1,44MB floppy drive als het niet om een museumstuk gaat en welke aansluiting hij heeft. Waarschijnlijk nog parallel.

compuchrisje
15 October 2011, 21:45
Als er USB-mogelijkheden zijn, kan een externe floppy ook dienen. Ik gebruik het trouwens ook nog. Goedkoop zijn ze ook, het zal niet eens 10 euro zijn. Zelfs als bootmedium kan het nog dienen in geval van nood, mits aanpassing in BIOS.

theo2602
17 October 2011, 11:43
Chrisje, ik denk niet dat er orgels zijn met USB mogelijkheid, hoewel, nu is alles mogelijk. Heeft dus een platte kabel met x pin aansluiting. Nogmaals OPGEPAST: het gaat over een orgel!

PeterN
17 October 2011, 20:55
Chrisje, ik denk niet dat er orgels zijn met USB mogelijkheid, hoewel, nu is alles mogelijk. Heeft dus een platte kabel met x pin aansluiting. Nogmaals OPGEPAST: het gaat over een orgel!
Als het met een platte kabel, of beter bandkabel, is aangesloten is het een gewoon parallele aansluiting. Het zouden normaal 2 rijen van 17 pinnetjes (34 pin totaal) moeten zijn. Dan moet je nog eens kijken welke diskettes je gebruikt, waarschijnlijk 1,44MB.
Ga naar je plaatselijke PC boer en vraag een gewone floppydrive met parallel aansluiting of je kan ze ook nog bestellen zoals hier : http://www.alternate.be/html/product/Floppy-drives/Teac/Floppydrive/8704/?

compuchrisje
17 October 2011, 22:59
Oké ben dan gebuisd als adviseur hier, maar hoop toch es mee te mogen luisteren als het terug werkt :lol:
En zeggen dat ik zo lang diskette drives heb bijgehouden, tot de hoop 'oud ijzer' hier toch teveel werd. :wall:

theo2602
18 October 2011, 11:36
Chrisje, je kan niet in alles erg hebben, je bent dus zeker niet gebuisd. Wat jou hoop Floppy Drivers betreft, ik ken iemand die er ook nog enkele heeft liggen en die ik zo kan krijgen. Ik wilde echter eerst horen of er 'andere soorten' flopyy drivers bestaan, die op dezelfde wijze werken, maar toch mijn orgel zouden kunnen beschadigen. Nu ga ik het dus doen!
Als het werkt zal het enige probleem zijn hem in te bouwen, maar daar vind ik wel iets op.

theo2602
19 October 2011, 09:57
Ondertussen heb ik nu weer gehoord dat floppy drive's voor de computer een aparte voeding hebben en geen flatkabel, wie weet daar iets van?

PeterN
19 October 2011, 20:56
Hieronder een afbeelding van een floppy aansluiting:
http://www.rhyshaden.com/images/flpy_ide.jpg

De foto laat de achterkant van de floppy zien. De onderste aansluiting is de 34 polige waaraan je de flatcable connecteert. Bij deze floppy zit de voedingsaansluiting er net boven: de 4 polige aansluiting. Bij andere modellen kan deze aansluiting langs de 34 polige connector zich bevinden. De aansluiting is de standaard voedingsaansluiting zoals in een PC
+5v (Rood)
GND (Zwart)
GND (Zwart)
+12V (Geel)
Daar het een vervanging is van een andere floppy zal in het orgeltje deze aansluiting nu ook vast zitten aan de huidige floppy. Voor een PC zijn er verloop stekkertjes naar een gewone molex.

http://atechfabrication.com/images/htpc/products/PS_Adapter%20145-640.jpg

theo2602
20 October 2011, 09:44
PeterN, bedankt, maar bij het orgel is er geen opening (of aansluiting) boven de flatkabel en het kabeltje op foto 2 zit er dus helemaal niet in. Dus ook de voeding zou langs de flatkabel komen, want er is geen enkele andere verbinding tussen de floppy en de rest van het orgel. Van iemand kreeg ik volgend bericht: Ik heb in Internet site gevonden die dat ding probeerde te vervangen door een moderne floppy. Maar zonder veel succes. Buiten het fysieke verschil is er nog een probleem dat de gegevensoverdracht ook van “djezeke’s tijd” is…

theo2602
20 October 2011, 15:36
PeterN, nu zie ik pas naar jouw url voor 'Alternate' ik lees die specificaties daar en men spreekt niet van een extra voedingsaansluiting. Zou dat zijn wat ik moet hebben?

PeterN
20 October 2011, 20:18
Neen. De aparte aansluiting van de voeding is er steeds, daarom wordt deze niet vermeld.
Volgens mijn weten is op de 34 polige aansluiting geen voeding aanwezig. Het zijn enkel signaallijnen en GND, dus geen 5V of 12V. Die zijn steeds apart. Ik spreek dan over een standaard PC floppy drive.
Blijkbaar moet in het orgeltje dan toch iets speciaals zitten maar ik heb het nooit gezien of tegengekomen;)

theo2602
23 October 2011, 09:39
Ondertussen ben ik te weten gekomen dat het aandrijfriempje uitgerokken is. Ook dat MSX computers dezelfde floppy drive zouden hebben! Weet hier iemand waar ik zo'n riempje of zo'n floppy drive kan vinden. De MSX club zou bij zijn leden rondvraag doen.

Fakke_Berto
23 October 2011, 15:52
Hallo,
Hier moet je zijn. http://www.elektronica-online.nl/
Ik heb een tijdje geleden nog een paar riempjes besteld voor een oud cassettedeck.
Kijk bij onderdelen -> audio-onderdelen. Daar vindt je riempjes in alle maten voor een appel en een ei.
Veel suc6.

theo2602
24 October 2011, 16:07
Ondertussen heb ik ook die 'snaren' gevonden. Daar had men zelfs het juiste voor mijn Yamaha PSR-600. Toch iedereen bedankt voor de hulp.

compuchrisje
24 October 2011, 23:15
Allé we gaan dus nog terug muziek krijgen :D

theo2602
12 November 2011, 17:49
Spijtig genoeg is dat niet waar. Om dat aandrijfriempje te bevestigen moet men een sensor verwijderen. Het probleem is: zet dat ding maar eens juist terug! Is er iemand die daar een trukje voor kent?

compuchrisje
14 November 2011, 00:15
Plakband om het eruit te halen en erop laten zitten zodat je alvast geen vetsporen achterlaat. Is maar een ideetje he, 'k heb geen gedacht van hoe die sensor eruit ziet, maar veronderstel dat het iets kleins is.

theo2602
14 November 2011, 15:59
Spijtig genoeg stelde ik die vraag NADAT ik de sensor had verwijderd! Het is inderdaad iets klein. Dat je dat niet kent is logisch, in een normale floppy drive zit geen riempje (snaar), maar in deze die ook voor MSX computers wordt gebruikt dus wel. Proberen en nog eens proberen zeker!

theo2602
18 November 2011, 10:36
Uiteindelijk gelukt en nu is er echt terug muziek.

Baloeke
18 November 2011, 14:42
Dat is al een hele prestatie Theo (y). Mag ik vragen hoe je nu eindelijk je floppydriver terug aan de praat hebt gekregen.

compuchrisje
18 November 2011, 23:32
En wanneer we mogen komen luisteren? :D