Volledige versie bekijken : Windows XP Autorun verhinderen op externe HDD (Firewire IEEE-1394) ?



Merel
14 November 2011, 22:20
Telkens als ik de externe harde schijf aanzet, wordt elke partitie disk ongevraagd automatisch gescand op type inhoud. (hoogstwaarschijnlijk doet Verkenner die job). Dat venster komt tot de geniale conclusie dat het over "mixed content" gaat (wat ik toch gvd. zelf al wist !)

Het vraagt dan wat ik wil doen in een mooi menu.
Het is wellicht met goede bedoelingen, maar het is mij wat teveel opdringerig en totaal overbodig.

Waarom dit nog steeds gebeurt (na die memorabele update die elke autoruns/autostart verhindert) begrijp ik niet. Ik zie op geen enkele van deze partities een autorun.ini bestand in de hoofdfolder.

Wat kan worden gedaan om die vervelende autorun te verhinderen ?
Bedankt.

compuchrisje
14 November 2011, 22:28
Configuratiescherm > Hardware en geluiden > Automatisch afspelen en je krijgt zowat alle mogelijke apparaten die je kan instellen.

Merel
15 November 2011, 00:27
Bedankt , maar sorry ik vind het niet.
In het configuratiescherm (Control Panel) zie ik niets wat zelfs op "Hardware en Geluiden" zou kunnen gelijken.
Het betreft XP Prof. (EN)

compuchrisje
15 November 2011, 00:45
Ik zat toevallig in Windows 7 toen ik antwoord gaf, maar in XP heb je ook kans om je zegje te doen hoor. Is je externe geïnstalleerd en staat die altijd in je systeemoverzicht?
Dan kan je via de rechtermuisknop de eigenschappen ervan oproepen, net als elk ander extern medium en op de tab 'Automatisch afspelen' de gewenste optie kiezen.

WaWaKe
15 November 2011, 06:42
Merel (& Compuchrisje),
Zou er geen vinkje weg te halen zijn in »msconfig«? Zou dat niet helpen als het om een autostart gaat?
Voor wat het waard is.
MVG
WWk

Merel
15 November 2011, 21:18
Via "Eigenschappen" van de partities , onder tab Autoplay krijg ik een identiek (of gelijkaardig ?) menu te zien als na elke power-up van de externe schijf.

De keuze-optie voor "geen actie" (helemaal onderaan,normaal niet zichtbaar, je moet scrollen) bestaat echter uitsluitend voor "muziek" in het bovenstaande roldown menu. Bij alle drie partities wordt na een scan die optie "geen actie" uitsluitend zichtbaar beschikbaar gesteld voor "muziek" instelling.

Ik begrijp dus dat "geen actie" niet kan worden ingesteld voor om het even welke inhoud op een partitie.
Zelfs al werd die keuze getoond, dan nog wordt de voorafgaande scan immers niet verhinderd.

Ik blijf sowieso met de automatische autoplay zitten, zij het dan maar voor 1 partitie bij het aanzetten van die harde schijf.


Onder msconfig heb ik niets in de richting autoplay gevonden.

Zal maar eens opnieuw Googlen.
Bedankt

Merel
15 November 2011, 21:25
Heb alvast deze gevonden
http://support.microsoft.com/kb/967715
Nu nog even uitpluizen.

Merel
15 November 2011, 22:10
AutoRun functie uitschakelen op netwerkdrives

http://support.microsoft.com/kb/967715
Specifieke Autorun-functies uitschakelen

Als u specifieke Autorun-functies wilt uitschakelen, moet u de vermelding NoDriveTypeAutoRun in een van de volgende subsleutels van registersleutels wijzigen:
HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\Curr entVersion\Policies\Explorer\
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\Curre ntVersion\policies\Explorer\

Nota : Tja, het is weeral duidelijk !! Welk van de twee ?



In de volgende tabel worden de instellingen voor de registervermelding NoDriveTypeAutoRun weergegeven.

Waarde

Betekenis



0x1 of 0x80

AutoRun wordt uitgeschakeld voor stations van een onbekend type



0x4

AutoRun wordt uitgeschakeld voor verwisselbare stations



0x8

AutoRun wordt uitgeschakeld voor vaste stations



0x10

AutoRun wordt uitgeschakeld voor netwerkstations



0x20

AutoRun wordt uitgeschakeld voor cd-romstations



0x40

AutoRun wordt uitgeschakeld voor RAM-stations



0xFF

AutoRun wordt uitgeschakeld voor alle typen stations




De waarde van de registervermelding NoDriveTypeAutoRun bepaalt voor welk station of welke stations de Autorun-functionaliteit wordt uitgeschakeld. Als u de Autorun-functionaliteit bijvoorbeeld alleen wilt uitschakelen voor netwerkstations, moet u de waarde van de registervermelding NoDriveTypeAutoRun instellen op 0x10.


Et voila ... Het is weeral poepsimpel met Microsoft !
Amaai amaai . In het register duiken en uw tijd verprutsen met handmatige pleisters.
Er blijkt ook een Fixit te bestaan. Joost mag weten welke nog grotere miserie dat kan meebrengen ?

compuchrisje
15 November 2011, 23:20
Ik denk dat je het best bent om de sleutel bij Current User aan te passen, dat geldt dan enkel voor jouw account. Die in LocalMachine zou dan algemeen moeten zijn.
Maak maar best een kopie van je register vooraleer je wat aanpast. MS laat je wel gokken, maar jij maakt uit hoe veilig je werkt.

Merel
16 November 2011, 00:40
Bedankt Chrisje,

Nog even totaal terzijde :
Ik heb reeds herhaalde malen opgemerkt dat op meerdere webpaginas (niet alleen zoals hierboven in post #8 het gebeurde) de term CurrentVersion op het scherm verschijnt met een spatie tussen ergens in het midden van het woord Current.


Ik ben absoluut zeker dat ik dat zelf altijd correct manueel heb ingetypt bij andere gelegenheden !
Toch werd het na verzending verkeerd gespeld.

Wat hierboven staat is een gewoon een copy/paste resultaat... met een bijgekomen spatie, zoals op andere toevallige aangelegenheden. Het is voor mij een totaal mysterie hoe dat komt.

Zien jullie ook die zelfde twee spaties in antwoord #8 , of is het alleen op mijn PC ?
Ik zie ze niet op dezelfde plaats in het woord Current op de beide lijnen.

Het kan toch niet toeval zijn dat dezelfde spelfout telkens opnieuw hier en daar opduikt ?

Baloeke
16 November 2011, 01:11
In je #8 zie ik inderdaad dat er een spatie staan tussen curr ent (deze spatie heb ik er tussen gezet).Als ik de eerste link aanklik en zie ik geen spatie staan tussen current.
Specifieke Autorun-functies uitschakelenAls u specifieke Autorun-functies wilt uitschakelen, moet u de vermelding NoDriveTypeAutoRun in een van de volgende subsleutels van registersleutels wijzigen: HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\Curr entVersion\Policies\Explorer\HKEY_CURRENT_USER\Sof tware\Microsoft\Windows\CurrentVersion\policies\Ex plorer\Met het kopieren naar hier heb ik geen spaties verwijderd.

Edit met het verzenden zie ik nu wel de spatie komen tussen curr ent

Edit 2 dan maar eens een screenshot http://i28.photobucket.com/albums/c222/baloeke/current.jpg

Merel
16 November 2011, 16:13
Bedankt Baloeke voor je test en de duidelijke uitleg.
Ik ben bevestigd in mijn vermoeden dat er daar toch een zeer eigenaardig probleem schuilt.
Spijtig genoeg heb ik de humor ervan nog niet ondekt.

Merel
16 November 2011, 18:56
Ik denk dat je het best bent om de sleutel bij Current User aan te passen, dat geldt dan enkel voor jouw account. Die in LocalMachine zou dan algemeen moeten zijn.
Maak maar best een kopie van je register vooraleer je wat aanpast. MS laat je wel gokken, maar jij maakt uit hoe veilig je werkt.Mijn vraag werd mij ingegeven door het feit dat M$ niet specifieert welk van beide.


Uit de ganse jeremiade van die webpagina, volgen hier de hoofdpunten (voor XP alleen) :

1. Men MOET die update sowieso installeren, wil men de autorun functie volledig kunnen beheren (en dus ook verhinderen).

(Nota: Het is waarschijnlijk dat de meeste XP gebruikers dit reeds hebben. Ga niet zoeken in je historiek ! Maar zoek of je de sleutel reeds hebt staan in uw register, waarvan sprake hier verder)


2. De installatie brengt mee dat niet meer naar 'current-user' wordt omgekeken.
3. Het beheer gebeurt door een totaal nieuwe sleutel, waarvan de D-waarde kan worden ingesteld naar wens.
4. Als toemaatje ter verduidelijking , de volgende copy/paste :

Als u update 967715 installeert, wordt de registersleutel HonorAutorunSetting alleen in het registeronderdeel HKEY_LOCAL_MACHINE gemaakt. De registersleutel heeft een standaardwaarde van 0x1. Door deze waarde wordt de functionaliteit in de huidige update ingeschakeld. Voordat u de huidige update installeert, is deze registersleutel niet in het systeem aanwezig. U kunt de werking van Autorun bekijken voordat u het pakket installeert door de registersleutel handmatig op 0 in te stellen. Hiertoe typt u 0 in plaats van 1 in stap 6 van de volgende procedures om de registersleutel handmatig in te stellen. HonorAutorunSetting wordt altijd gelezen via het registeronderdeel HKEY_LOCAL_MACHINE. Dat is zelfs het geval wanneer de vermelding HonorAutorunSetting eveneens is geconfigureerd in het registeronderdeel HKEY_CURRENT_USER.


Ik heb nu het value data ingesteld op 0x8 (= 8 decimaal).
De autoplay (scan) van de externe Firewire HDD gebeurt niet meer (diskletters M,N,O)
Dat was eigenlijk het meest irritante. Toch verschijnt nog het keuzescherm (Mixed content) om een actie te kiezen; dan toch voor alleen maar de O partitie.

Windows "operating" system is meer iets voor Operating Users.
Of zijn de vele Windows bedoeld om je PC's " het raam uit te gooien" ; om maar een de terminologie te gebruiken van een goed bekende Nederlander in de PC wereld ?

Merel
27 December 2011, 11:35
Uiteindelijk blijken alle autorun/autoplay-problemen en hun diverse oplossingen alleen maar frustratie op te brengen omdat ze nooit effeciënt werken. Dat heb ik ondervonden en dat blijkt bevestigd te zijn door de commentaar van Leo Notenboom deze pagina (http://ask-leo.com/how_do_i_really_disable_autoplay_in_windows_xp.htm l) van zijn website. Het is in het Engels.
Let op het woord *REALLY* dat hij gebruikt in de titel !


In feite wil ik helemaal geen autoplay meer. Leo lost het op door het gebruik van de Power Toy TweakUI , waarin een gemakkelijke tool is te gebruiken om de autoplay te disablen per hardeschijf/partitie. Ik heb het uitgevoerd (kinderlijk eenvoudig) en wacht nu het resultaat af.

In principe zou nu de hinderlijke scan van de partities vanaf nu niet meer opgedrongen worden (gevolgd door de keuzevraag wat je dan wel wenst te doen; XP onthoudt dit toch niet)

compuchrisje
28 December 2011, 00:37
TweakUI :wall: dat ik dààr nog niet aan gedacht heb! En ik gebruik het zelf nog wel!

Merel
29 December 2011, 18:37
Tja, Chrisje, maak je geen zorgen, maar wees blij, het is slechts hormonaal.
Diene Notenboom is wel interessant, en ja ... het is (wééral) in het Engels.
Tot nu toe geen ongewenste autoplay scans meer !
;)

WaWaKe
29 December 2011, 19:33
Tussendoor: schrijf je in op de nieuwsbrief van Leo Notenbaum. Zijn brieven stikken van de reclame (daar leeft hij van, denk ik), maar het is zeer leerzaam en hij verteld geen zever. Iedere week is het toch eens de moeite om te lezen en te proberen er wat van te onthouden. Zoals TweakUI, backup en anti-virus progjes.
MvG
WWK