Volledige versie bekijken : computer gaat enkele seconden uit voor het volledig opstarten



wim-v-24
24 December 2011, 23:33
hallo,

ik heb gisteren een tweedehands computer gekocht met besturingsysteem windows 7.
Nu heb enkele vragen omdat ik niet vertrouwd ben met een computer waar windows 7 op staat.
Wanneer de aanknop indruk gaat de computer aan en de led meter die op moederbord zit gaat van 19 naar 32 zonaar 78 (scherm gaat niet aan) en daarna gaat de voeding uit op de computer en na enkele seconden gaat de computer terug aan en gaat ook computerscherm aan en start de computer normaal op (ik krijg wel nog een scherm dat ik windows 7 nog moet registeren ) tot op bureaublad.
Mijn vraag is dit normaal en waarom gebeurd dit ?

Alvast bedankt.
Groeten,
Wim

PeterN
25 December 2011, 14:40
Neen, normaal moet de PC in één keer doorstarten. Het kan zijn dat de bios niet juist staat en dat hij ingesteld staat om via een bepaalde HD te starten die er niet meer inzit. Dan vindt hij die HD niet, herstart en gaat standaard opstarten. Zo ergens iets moet dat zijn...
Wat de led meter aangeeft weet ik niet, dan moet je eerst het juiste type moederbord kennen waarop deze staat. Je kan dat dan opzoeken.

wim-v-24
25 December 2011, 15:52
Neen, normaal moet de PC in één keer doorstarten. Het kan zijn dat de bios niet juist staat en dat hij ingesteld staat om via een bepaalde HD te starten die er niet meer inzit. Dan vindt hij die HD niet, herstart en gaat standaard opstarten. Zo ergens iets moet dat zijn...
Wat de led meter aangeeft weet ik niet, dan moet je eerst het juiste type moederbord kennen waarop deze staat. Je kan dat dan opzoeken.
PeterN,
Ik heb in de bois gekeken en daar staat de start op volgorde juist.
start op van een solid state drive vertex 2.Deze zit nog in de computer en is ook te zien als windows 7 is opgestart bij de functie deze copmuter.
Als 2de staat de dvd Wr in de start opvolgorde.
Moederbord is een asus P8P67 delux

Update:
Ik druk op de aan/uit knop ,de computer gaat aan en valt na 2-3 seconden uit ,het volgende gebeurd op moederbord:

1 De ventilators van de koeling gaan draaien.
2 groene LED Reset licht op.
3 DRAM LED licht op.
4 CPU LED licht op.
5 LED videokaart licht op.

Daarna start hij vanzelf na 4-5 seconden weer op en start hij door tot windows 7 is gestart.
Het volgende gebeurd op moederbord:
1 De ventilators van de koeling gaan draaien.
2 groene LED Reset licht op.
3 DRAM LED licht op.
4 CPU LED licht op.
5 LED videokaart licht op.
6 LED van de BOOT DIVICE licht op
7 De computer start door en laat windows 7.

Wanneer u nog informatie nodig hebt laat het me dan gerust weten.

groeten,
wim

PeterN
29 December 2011, 18:59
Veelal gebeuren die dingen tijdens overclocken. De moederborden van tegenwoordig kunnen allemaal ingesteld worden om te overclocken (handmatig of automatisch). Als de Pc wordt opgezet start alles op en kijkt de bios als de cpu opstart. Is dit niet het geval (door bv te hoge frequentie) dan zal de bios de standaard waarden terug zetten en terug gewoon starten zodat je cpu tenminste opstart en je dingen terug kan veranderen. Iets anders kan ik mij op dit moment niet bedenken. Anders als het een nieuwe PC is, dan even terug gaan.

wim-v-24
2 January 2012, 20:13
Veelal gebeuren die dingen tijdens overclocken. De moederborden van tegenwoordig kunnen allemaal ingesteld worden om te overclocken (handmatig of automatisch). Als de Pc wordt opgezet start alles op en kijkt de bios als de cpu opstart. Is dit niet het geval (door bv te hoge frequentie) dan zal de bios de standaard waarden terug zetten en terug gewoon starten zodat je cpu tenminste opstart en je dingen terug kan veranderen. Iets anders kan ik mij op dit moment niet bedenken. Anders als het een nieuwe PC is, dan even terug gaan.
PeterN,


heeft inderdaad te zien met overclocking ik kreeg soms error overclocking.

heb toen default bios setup geladen maar ik had toen nog hetzelfde probleem.

Ik heb toen de batterij even verwijderd van het moederbord zodat alle instellingen zeker gewist waren en het RAM geheugen verwijderd uit de sloten en deze terug geplaatst en het probleem komt niet meer voor is reeds 4 dagen zo start op zonder problemen.
Deze dubbel boot komt veel voor heeft met een verkeerde instelling te zien in de bios overclocking of wanneer de stekker uit het stopcontact is geweest oorzaak de batterij op moederbord is soms leeg.
Nog oorzaak kan zijn stof in de geheugen sloten.Ik hoop dat het zo blijft.