Volledige versie bekijken : Eigen router op TN Fibernetmodem



duckman
27 December 2011, 10:43
Beste,

Ik heb een andere draadloze router besteld LAN 1Gbit en Wlan 300 Mbit en wil deze binnenkort op mijn telenet modem die fibernet heeft aanhangen.
ik heb fibernet waar ook de draadloze modem inzit maar die is toch ontzettend zwak hier en mijn max snelheid tussen laptop en modem is 65Mbps.
Mijn collega heeft dezelfde router met een goede externe wlan in usb model haalt hij 300 mbit tussen laptop en router en dat zou ik ook willen hebben om grote files naar elkaar toe te copieren.

Zijn er hier mensen bij die mij kunnen vertellen wat ik allemaal moet veranderen in mijn telenet en/of in mijn eigen router ?
Ik bedoel hiermee DMZ,de utp kabel die van de telenet modem komt moet die in in LAN1 of LAN2 enz gestoken worden of in WAN ???
hoe zit het met het IP gedoe in mijn telenet en in mijn router zelf en DHCP?

Graag alle info het is van harte welkom

Dave

BlackAdder
27 December 2011, 16:48
Hey duckman.

Ik kan je het volgende al zeggen, wil je dat gaan doen. Bel naar telenet en vraag of ze je wireless gedeelte van de router willen afzetten. Dat gaat redelijk snel. Dan is je telenet modem je ap (acces point) naar het wan. Wat je dan doet is hetvolgende: (ik veronderstel dat je nu één utp van je telenet modem, naar je pc hebt lopen?) Is dit het geval, dan plug je deze kabel in je nieuw aangekochte router, in de WAN poort. (of de poort die daar voor aangegeven staat. In alle geval, lees je best even de handleiding die bij het toestel komt). Dit gedaan hebbende, krijgt je router van de modem van telenet een ip adres. Je router is nu klaar om aan je lan, private ip-adressen gaan uit te delen. Wederom, lees de handleiding en maak jezelf vertrouwt met de gui van de router.
DHCP, als je dit niet kent, wil zeggen = Dynamic Host Control Protocol. Wat doet dit in het kort uitgelegd? Dat is een service die private ip-adressen uitdeelt aan de toestellen binnen het lan. Dus aan LAN1 geeft die bijvoorbeeld: 192.168.0.123, aan LAN2 gaat die bijvoorbeeld 192.168.0.124 geven, enz. Wederom, via de gui van je toestel kan je de settings voor dhcp zelf instellen. Zo kan je zelf gaan bepalen welke range van ip's je gaat uitdelen aan de toestellen binnen je lan.
De telenet modem, daar moet je je niet al te veel van aantrekken, ip gewijs. Dat doet telenet wel.

Hopelijk was deze korte uitleg een beetje duidelijk.

Begin met het lezen van de handleiding van je toestel, bekijk de mogelijkheden, probeer dingen en als het niet lukt, laat dan maar iets weten.

Succes en tot later!!!

duckman
27 December 2011, 19:00
Hey duckman.

Ik kan je het volgende al zeggen, wil je dat gaan doen. Bel naar telenet en vraag of ze je wireless gedeelte van de router willen afzetten. Dat gaat redelijk snel. Dan is je telenet modem je ap (acces point) naar het wan. Wat je dan doet is hetvolgende: (ik veronderstel dat je nu één utp van je telenet modem, naar je pc hebt lopen?) Is dit het geval, dan plug je deze kabel in je nieuw aangekochte router, in de WAN poort. (of de poort die daar voor aangegeven staat. In alle geval, lees je best even de handleiding die bij het toestel komt). Dit gedaan hebbende, krijgt je router van de modem van telenet een ip adres. Je router is nu klaar om aan je lan, private ip-adressen gaan uit te delen. Wederom, lees de handleiding en maak jezelf vertrouwt met de gui van de router.
DHCP, als je dit niet kent, wil zeggen = Dynamic Host Control Protocol. Wat doet dit in het kort uitgelegd? Dat is een service die private ip-adressen uitdeelt aan de toestellen binnen het lan. Dus aan LAN1 geeft die bijvoorbeeld: 192.168.0.123, aan LAN2 gaat die bijvoorbeeld 192.168.0.124 geven, enz. Wederom, via de gui van je toestel kan je de settings voor dhcp zelf instellen. Zo kan je zelf gaan bepalen welke range van ip's je gaat uitdelen aan de toestellen binnen je lan.
De telenet modem, daar moet je je niet al te veel van aantrekken, ip gewijs. Dat doet telenet wel.

Hopelijk was deze korte uitleg een beetje duidelijk.

Begin met het lezen van de handleiding van je toestel, bekijk de mogelijkheden, probeer dingen en als het niet lukt, laat dan maar iets weten.

Succes en tot later!!!
Hey Blackadder bedankt voor uw uitleg
dus DHCP in mijn eigen router aanzetten en de range kiezen maakt dat uit hoe groot deze range is van ip's ??

Dave

BlackAdder
27 December 2011, 20:11
Yep, er zijn beperkingen aan de private ip-ranges. Er zijn 3 blokken private ip's. A,B en C.
Voor de volledige uitleg kan ik je het snelst naar dit hier verwijzen: http://en.wikipedia.org/wiki/Private_network
Dit omvat alles wat ik hier over kan zeggen.
De grootte van je range kan je zelf bepalen. Ik zou zeggen, schat eerst het max aantal hosts waarvan je weet die zich binnen je lan gaan bevinden, en adh hiervan kan je een range gaan bepalen. Maak het voor te beginnen niet te groot. Kijk ook of je de mogelijkheid hebt om een guest zone te maken. Sommige routers laten dit toe. Daar kan je ook een range aan geven. Ook kan het handig zijn om de 'vaste' toestellen, je eigen pc,laptop, pc van de vrouw, kids, etc...een vast ip te geven. Dit maakt troubleshooten wel zo handig, want dan weet je gelijk welk toestel welk ip heeft. Als er zich dan eens een 'vreemde eend' in de bijt zit, heb je die onmiddelijk beet, want die gaat een dynamisch ip toegewezen gekregen hebben. Voordeel= ken je het mac-adres, geen probleem, ken je het niet, kan je gelijk het ip revoken en de toegang tot het lan ontzeggen. In dit geval wil dat dus zeggen dat je een security probleem hebt.
Als ik nog een tip mag geven, zet een sterk password op je router/wifi.
Sterk password is minstens 8 karakters lang, met hoofdletters, cijfers en speciale tekens.

Succes ermee en als er nog iets is, vraag maar raak.

PeterN
29 December 2011, 19:04
Via 'mijn telenet' kan je de draadloze functie in je telenet modem uitzetten. Daarna kijk je op dezelfde plaats welk ip je telenet modem heeft. Zet in dezelfde range je nieuwe modem en schakel hem gewoon achter je telenet modem. Het is dus heel eenvoudig. De uitgebreide uitleg stap voor stap heb ik al eens gepost in een topic.

BlackAdder
29 December 2011, 21:13
Ah je kan dat zelf ook. Dat wist ik nog niet. Thx voor de info.