Volledige versie bekijken : Pc valt spontaan uit/reboot spontaan.



BlackAdder
5 January 2012, 19:20
Een vraagje ivm een pc dat ik hier heb staan.

Is al een oud bakje, zo'n 6 jaar veronderstel ik. Een packard-bell met 1 ide schijf.
Die is bij mij gebracht omdat die 'raar' doet volgens de eigenaar.
Blijkt dat de pc nog wel boot, maar @ random uitvalt en reboot. En nu, tijdens het maken van deze post, uitvalt en NIET meer reboot...lol

Nu, er zijn geen systeembieps te horen van het bios (Phoenix), enkel een soort van 'geklik'.
Vraag is: kan dit de arm van de harde schijf zijn die niet meer aan haar sectoren geraakt om te werken/booten?

Beste oplossing: andere ide schijf insteken? (mobo heeft geen sata aansluitingen).
Of de eigenaar erop attent maken dat hij al beter kan gaan uitkijken naar een andere pc?

Wat denken jullie?

(ik maak alvast een backup van de hd zoals ze nu is...)

salmax
5 January 2012, 20:39
https://www.megamobile.be/sc/50/IDE-ATA/lijst

is dat nog een ide hd
veel ken ik er niet van en kan u voor de rest niet direct helpen.

Obsessed
5 January 2012, 20:41
Hangt er een beetje van af waarvoor die pc moet dienen.

Als dit is om wat te surfen, mails te lezen en kleine bureatica taken dan zou ik toch een proberen met een nieuwe harddisk.
(aan de huidige prijzen ben je wel al snel tegen de €100 kwijt :damn:)
Moesten de eisen hoger liggen is het misschien beter om een recentere machine aan te schaffen.

Peter.B
5 January 2012, 21:07
NIET meer reboot...lol
als 'k het goed voor heb zou de pc toch terug moeten opstarten en de melding krijgen dat hij geen besturingssysteem vindt.
zou het de voeding niet kunnen zijn?

peenif
6 January 2012, 12:24
Ik herken die symptomen en bij mij was het inderdaad opgelost met een nieuwe voeding zoals Peter.B suggereert.

BlackAdder
6 January 2012, 14:46
Ok. Dan ga ik wat testen met een vervang voeding en hd. Eens kijken of ik zo kan achterhalen waar de fout zit.
@ Salmax; het is nog een ide hd.

Dank voor de tips iedereen!!

BlackAdder
6 January 2012, 15:46
Toevallig opgemerkt. Ik had daarnet de pc een 'vriendelijk' mepje gegeven (omdat die zo goed meewerkte), viel die toch spontaan uit zeker? Ik heb dat nog een keer of 2 gedaan met steeds hetzelfde resultaat. Ik heb nu de voeding vervangen en nu blijft het systeem stabiel. (zelfs na het toedienen van een 'mepje' :D)

theo2602
6 January 2012, 17:37
Oud bakje? Mijn computer is van 2004 en ik bewerk er nog steeds filmen mee met Studio. Als je geen millonair bent, zoals de meeste hier, dus niet wanhopen!

compuchrisje
7 January 2012, 01:58
Zoals men nog steeds zegt: golden oldies ;). Nooit wegdoen wat nog wil werken, je weet nooit waarvoor het nog kan dienen.
Apropos, dat meppen niet teveel gebruiken, sommige toestellen zijn nogal gevoelig voor hardhandigheid.

Peter.B
7 January 2012, 06:36
BlackAdder,laat het eens weten als het systeem stabiel blijft,dan kunnen ze er een slotje op plaatsen.

BlackAdder
7 January 2012, 11:33
@Compuchrisje, het is geen hardhandigheid hoor, meer een bemoedigend klopje. (en dat was al genoeg blijkbaar)

Verder mag hier een slotje op. Het systeem blijft stabiel draaien, (gisteren en deze nacht toch.)
Voor mij mag de eigenaar hem terug komen ophalen.

Dank voor de reacties!!