Volledige versie bekijken : mogelijkheid om BBox2 in te stellen bekabeld netwerk apart van wifi?



jarne34
5 January 2012, 21:25
hallo iedereen,

ik zit met de volgende situatie:
ik heb een thuisnetwerkje gemaakt van:

2 PC's
laptop (bekabeld)
oude PC als fileserver
1 printer USB op de fileserver

Nu zou ik graag het draadloze gedeelte van de Belgacom bbox(2) willen scheiden van mijn thuisnetwerk.
Bedoeling is dat bv mijn kinderen wel kunnen surfen en mailen maar niet zomaar op mijn netwerkje kunnen.
Als ze foto's of muziek willen afspelen kunnen ze net zo goed een desktop of de bekabelde laptop gebruiken.

Is dit mogelijk?

Ik heb hier en daar wel wat gevonden over netwerken maar niets specifiek ivm met mijn situatie.
alle info is welkom,


alvast bedankt

siegy
7 January 2012, 13:08
men kan bvb ook met wi fi kaart te werk gaan...... voor div. netwerkuitleg zie >> HIER (http://www.lesgever.be/PDF/Cursus%20-%20Thuisnetwerken.pdf)

jarne34
8 January 2012, 17:15
Dus, correct me if I'm wrong, als ik een wireless router bijkoop en ik verbind de 'nieuwe' router via zijn WAN poort aan de bbox2 zou ik 2 gescheiden netwerken hebben.
Dan kan ik eventueel de WiFi in de bbox2 koppelen met mijn smartphone (MAC adres) en dan kunnen andere gebruikers vrij op het net via net nieuwe draadloze netwerk. En dit zonder mijn 'privé' thuisnetwerk te kunnen benaderen.
Als ik het zo juist heb, zijn er routers die jullie mij kunnen aanraden? Ontvangst in het hele huis en een behoorlijke snelheid (waarschijnlijk N router).
Is het dan tevens mogelijk om de download capaciteit te beperken die over de 'nieuwe' router loopt?

thanks.

siegy
8 January 2012, 17:32
idd. Jarne34 ;
uw les goed geleerd ;)
voor nog meer en uitgebreidere info klik >> HIER (http://nl.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11)

voor 'n online Router keuze heb ik ook Gegoogled-- bvb > HIER (http://www.routercenter.be/keuzehulp#!ref=21254&gclid=CKnQ1PPewK0CFYKJDgodiV_q_w)
suc 7

peenif
8 January 2012, 18:21
Je kinderen kunnen toch ook op het internet via je eigen Bbox2 (Belgacomfon) hotspot? Geen email gekregen van Belgacom? Kijk maar eens naar je verbindingen, daar moet een Belgacomfon verbinding staan tenzij je telefonisch gemeld hebt aan Belgacom dat je niet wil deelnemen. Maak een login via je Belgacom e-Services en de zaak is opgelost zonder kosten.

jarne34
8 January 2012, 19:03
Klopt maar is dat niet alleen geldig voor Belgacom gebruikers? Ik bedoel hiermee dat je je Belacom'gebruiker'gegevens moet ingeven om aan te kunnen melden?
Dus zonder Belgacom gegevens geen internet verbinding.

peenif
8 January 2012, 19:16
Je moet gewoon een login maken voor je kinderen via je e-Services, jij bent toch Belgacom abonnee? Als mijn zoon hier komt gaat hij gewoon met mijn belgacomfon login (xxxxx.xxxx@belgacomfon.be + wachtwoord) op het internet en deze verbinding is volledig gescheiden van jou gedeelte van je bbox.

jarne34
8 January 2012, 19:25
Jazeker, alleen zou het de bedoeling zijn om, hoe zou ik het stellen, een public access point in huis te hebben.
Dus eventueel niet abonnee van Belgacom ook toegang verlenen aan internet, mits het kennen van het WPA paswoord.
Zoals bv nu: Ik zit bij mijn schoonouders en ik kan met mijn laptop op het internet maar ik krijg geen toegang tot hun PC's.
Zij zijn Telenet klant, netwerk is wel opgebouwd door professioneel firma.

peenif
8 January 2012, 19:35
Dan geef je uw kennissen gewoon je login zoals ik dat doe met mijn zoon, zo kan hij er ook van genieten op andere plaatsen, of je maakt zelf je verbinding met je hotspot als dit eens voorvalt zonder je login te geven. Let wel ik wil deze methode niet opdringen hoor maar de mogelijkheid is er en is gratis.

jarne34
8 January 2012, 19:56
Begrijp het volledig, de methode lijkt mij inderdaad oké, ik dacht alleen dat je met een extra router behoorlijk meer instel mogelijkheden had. Meer in de richting van download capaciteit.
Als ze via de belgacomfon gaan en er wordt gedownload dat het 'klettert', dan wordt dit later toch aangerekend aan het desbetreffende belgacomabonnee? Of is dit een foutieve redenering.

Verder op Siegy zijn antwoord:
Wat ik wel moeilijk begrijp is dat een netwerk op de 2de router, die achter de BBox komt, geen verbinding kan maken met het netwerk direct aan de BBox. In Win7 netwerkcentrum wordt de BBox weergegeven als A gateway en B switch.
De 2de router komt dus aan de 'switch' te hangen.
Een switch stuurt de pakketten toch naar desbetreffende PC's (via MAC) en is dus het volledige netwerk beschikbaar, tenzij de switch voorgedefinieerde poorten heeft.
Of is de voorstelling van Windows7's netwerkcentrum niet echt correct?

siegy
9 January 2012, 00:57
Beste Jarne 34;
of de voorstelling van Win 7 netwerkcentrum echt is of niet ? daar kan ik niet over oordelen !
zelf gebruik ik geen gesplitste gebruikers meer'... daar mijn zoon verhuisd is
Apropo' uiteindelijk moet ik Peenif zijn voorstel ook wel de simpelste en goedkoopste optie vinden
maar het verbruik-limiet moet je natuurlijk zelf in de hand houden ,of afspraken over maken !

peenif
9 January 2012, 01:28
De bandbreedte van de fon verbinding is beperkt, downloaden tegen de sterren op zal al niet gaan. Bij de topic start werd ook geen gewag ervan gemaakt, enkel wat surfen en email, en ik moet zeggen dat gaat heel goed en snel.

jarne34
9 January 2012, 13:37
Ik heb alles eens goed overlopen en de oplossing die jullie beiden aanbieden, dmv de FONverbinding zal het worden.
Bedankt voor de tip.

siegy
11 January 2012, 17:19
oké veel geluk met je beslissing '........... hier mag 'n slotje op