Volledige versie bekijken : weergave CPU snelheid



wim-v-24
6 January 2012, 03:01
Ik heb vraag in verband met de snelheid van de CPU

Ik heb een 2600K processor °deze processor heeft volgens de gegevens op de website van intel een snelheid van 3.4GHZ.
Nu als ik GPU-Z gebruikt wordt er bij core speed 1605.2MHz teruggeven is dit juist en waarom wordt dit zo weergegeven ?
hoe wordt dit berekend
GPU-Z weergave:
http://imageshack.us/photo/my-images/42/naamloosbj.jpg/

BlackAdder
6 January 2012, 15:09
Kan het misschien zijn dat je de snelheid van de gpu afleest ipv de cpu? Van wat ik er over gelezen heb, is de kloksnelheid 3.4ghz. Maar er zitten 2 cpu's in één blok, dus het kan zijn dat je misschien de verkeerde hebt gelezen?
Kijk eens rond in de settings van de test? (ik heb een amd, dus ben niet zo bekend met intel)

wim-v-24
6 January 2012, 18:38
Kan het misschien zijn dat je de snelheid van de gpu afleest ipv de cpu? Van wat ik er over gelezen heb, is de kloksnelheid 3.4ghz. Maar er zitten 2 cpu's in één blok, dus het kan zijn dat je misschien de verkeerde hebt gelezen?
Kijk eens rond in de settings van de test? (ik heb een amd, dus ben niet zo bekend met intel)


Bij de foto van de GPU-Z test bij de CPU Tab staat core speed 1600MHz.

wim-v-24
6 January 2012, 18:44
Edit op bovenstaande post:
Is dit normaal wanneer ik DV videodata (file3.2Gb) verplaats van de ene naar de ander harddisk
Dat de core speed 1605.2MHz blijft ?
De core speed blijft ook op 1605.2MHz als ik video capture of afspeel in een montage programma?
Wanneer ik in photoshop 64Bit hetzelfde filmpje op een laag inlaad en laat afspelen gaat de core speed op 3800Mhz en ook wanneer ik 3D programma( 32Bit en de 64bit versie) gebruik om een animatie af te spelen.
Is deze manier waarop de processor zijn core speed teruggeeft als normaal te beschouwen ?
Waarom gaat de core speed niet naar 3800MHz als ik data verplaats van de ene naar de andere harddisk ?

BlackAdder
7 January 2012, 11:45
Mijn beste gok op deze moment is dat er meer data te verwerken is bij photoshop, dan bij het verplaatsen van data?

Ik heb nog wat gelezen over snelheden, en het kan zijn dat de cpu snelheid naar beneden word gehaald om stroomverbruik en hitte te beperken. Alsook kan het zijn dat in het bios de settings van de FSB kunnen veranderd worden. (dit heb ik gelezen, nog niet getest of uitgezocht!). Het zijn maar een paar suggesties die mogelijk een antwoord zijn voor je vraag.

PeterN
9 January 2012, 21:31
De snelheid van de cpu die je in CPU-Z ziet is juist en OK;) Het komt omdat de i7-2600 beschikt over EIST en Turbo mode.
Intel EIST (Enhanced Intel Speedstep Technology) is een functie die automatisch de frequentie en processor voltage spanning aanpast naargelang de belasting van de CPU. Het is dus een energiebesparende functie die de CPU op zijn gemakje laat lopen als er geen of weinig belasting is. Deze technologie vind je al terug sinds de Intel M processoren in laptops. Het spaart energie en ook wordt de warmte beperkt.
Aan de andere kant is er ook Turbo mode, feitelijk het omgekeerde. Als je een zwaar programma draait kan de CPU een extra tandje bijstekken en hoger dan zijn standaard frequentie gaan draaien. Daar dit extra warmte genereert in de CPU zal dit ook maar beperkt mogelijk zijn. De i7-2600 heeft vier kernen en niet alle vier de kernen mogen op deze hogere snelheid draaien. Dit zou teveel warmte produceren. Daarom zorgt turbo mode voor een goede regeling. Wordt door een programma slechts 1 kern gebruikt terwijl de andere kernen zo goed als niks doen gaat hij wel naar 3,8GHz, zijn er twee kernen belast zal het ook hoger zijn dan de standaard frequentie maar niet geheel tot 3,8GHz, enz.

Het hangt dus allemaal af wat je net bezig bent. Er zijn programma's (vooral de oudere) die geschreven zijn voor één kern. Vroeger waren er immers geen dual cores of quad cores. Bij deze programma's ga je voordeel halen uit de turbo mode want die zorgt voor de verhoogde snelheid daar de andere cores zo goed als niks doen. Andere programma's gebruiken wel meerdere cores en daar doe je voordeel dat je in de i7-2600 4 kernen hebt die telkens nog eens twee handelingen tegelijkertijd aankunnen (hyperthreading noemd deze functie en maakt feitelijk van je 4 core een virtuele 8 core). Nu, je zegt dat tijdens verplaatsen van data je CPU traag blijft lopen. Dit is normaal, de snelheid van verplaatsen van data wordt bepaald door de snelheid van je harde schijven. De belasting voor de CPU is daar tegenover nagenoeg nihil.