Volledige versie bekijken : Welke 2TB op USB3.0 harde schijf kiezen ?



Merel
25 January 2012, 16:45
Welke externe drive kiezen ? Ik heb er twee uitgepikt.

Samsung Story Station HX-DT020EB/A62 2 TB

Freecom #34138 HARD DRIVE XS 3.0 - 2TB

Heeft iemand ervaringen met deze externe harde schijven en fabrikanten ? Graag keuze-advies.
Veel details heb ik helaas nog nergens niet gevonden. Ik kijk er vermoedelijk naast, want ik zoek nu af en toe reeds enkele dagen.

Onafgezien de prijs verkies ik een betrouwbare schijf en zeker een stille schijf, boven een 'goede deal' die eventueel die kwaliteiten niet zou hebben.

Samsung heeft zijn harde schijven productie overgedragen aan Seagate. Dat veroorzaakt een link naar Seagate indien men een Samsung HDD van naderbij wil bekijken. Deze Samsung is dus zeer vermoedelijk een der laatsten met merknaam Samsung.

Meegeleverde backup software is niet nodig. Encryptie zelfs niet gewenst. Ik wil niet afhangen van 'proprietary' software om bestanden te kunnen lezen. Van Freecom vermoed ik dat er geen encryptie is. Van Samsung weet ik het nog niet precies.

Samsung Story Station HX-DT020EB/A62 2 TB
-----------------------------------------
Is te bekijken HIER (http://www.salland.eu/product/920666/samsung-hx-dt020eb-a62-2-tb-hx-dt020eb-a62.html?ref=9) en ook HIER (http://www.yorcom.nl/artikel/EXHDDSAST020B/samsung-story-station-20tb-usb20-30-hx-dt020eb-a62.html)

Freecom #34138 HARD DRIVE XS 3.0 - 2TB
----------------------------------------
is te bekijken op de website Freecom (http://shop.freecom.com/DRHM/store?Action=DisplayProductDetailsPage&SiteID=freecom&Locale=en_IE&Env=BASE&productID=220044200)


Hardware kenners, vriendelijk dank uw commentaren en adviezen.
Iemand die ergens een recente vergelijkende review heeft opgemerkt ?

Peter.B
25 January 2012, 20:56
ik zou voor een western digital gaan.
weet niet of dit van toepassing is bij alle externe HDD's,maar de freecom is
Hot swappable, no need to turn off your computer
dit vind ik wel de moeite om over na te denken bij de aankoop van een externe HDD.

Merel
25 January 2012, 22:55
Peter, de Freecom welke ik vermeld heb, heeft niks met hotswap te maken.

Wat betreft WD, voor zover ik kon uitmaken uit het forum van WD zelf zal er met hun (type 'Elements') schijven sowieso altijd encriptie worden gebruikt. Bovendien is met hun artikelsnummers een totale chaos en men weet nooit wat er precies wordt geleverd binnen de behuizing. Het kan gelijk welke schijf zijn uit hun gamma zijn. Alleen de verpakkingsdozen, de capaciteit en de benamingen zouden hetzelfde zijn. Zo is toch te lezen op hun eigen website.

Peter.B
26 January 2012, 06:10
Peter, de Freecom welke ik vermeld heb, heeft niks met hotswap te maken.
als 'k op uw link klik van freecom staat het toch onder overview?

WD heeft toch een goeie naam onder de HDD's.
kan je ergens uitmaken bij de samsung of de freeccom externe HDD welke er specifiek ingebouwd zit?

ik zou een enclosure en HDD aankopen,dan ben 'k heel zeker.

Merel
26 January 2012, 11:59
PeterB. ,
Hotswap betekent een harde schijf omwisselen zonder de voedingstoevoer te moeten afzetten.
Het Freecom model op de link is in een gesloten kastje. Dit model heeft enkele awards en is gebouwd op stille werking.

Maar noch bij WD noch bij Freecom vond ik de informatie wat er precies ingebouwd wordt.
Zelf inbouwen in een kastje is misschien wel een optie, als er de juiste interface voorzien is. De OEM losse schijven zijn momenteel nog steeds hoger in prijs gebleven. Tot nu toe één enclosure usb3 gevonden, maar voor de portable 2.5' disks. Een verdere zoektocht is wellicht nodig.


Het model 1TB NAS van WD 'Mybook' die ik enkele jaren terug aankocht maakt enorm veel lawaai vanwege de ventilatie. De WD handleiding trok op niet veel. Alleen maar om de interne klok te synchroniseren had ik al helse moeite om te weten te komen hoe dat in zijn werk moet. Zonder synchronisatie was de kloktijd van de WD NAS echt niet te doen. Van de WD 'support' kan men nauwelijks iets zeggen want die was toen (mss. nu nog) zogoed als nihil. Daarom ben ik t.o.v. WD wat afgekoeld.

Ben op zoek naar andere mogelijkheden en gebruikers-ervaringen of degelijke reviews van de 2 modellen die ik had uitgepikt.

Merel
26 January 2012, 17:07
Geheel terzijde van mijn topic vraag ... Kan wellicht onze leden interesseren.
Deze video toont hoe simpel het is om een 2.5 HDD in te bouwen in die behuizing.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Rg7ZCM1VyVU (http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Rg7ZCM1VyVU)

Peter.B
26 January 2012, 19:06
Hotswap betekent een harde schijf omwisselen zonder de voedingstoevoer te moeten afzetten.
ik weet wel wat hotswap betekent ;)

moest dit inderdaad gezien hebben:
Rubberized enclosure, reducing vibration and providing optimal grip :shy:

PeterN
26 January 2012, 21:43
In de Freecom zit (http://www.kieskeurig.nl/harde_schijf/freecom/hard_drive_xs_2tbusb30/898212/) ook een Samsung HD ;) Welk type HD juist wordt nergens echt goed omschreven.
Ik deel echter de mening van mijn naamgenoot, een goede Western Digital (ik bedoel hiermee de inwendige HD in de behuizing), maar dat is persoonlijke voorkeur. Ik heb al te veel miserie gehad met andere merken. Daarnaast is het idd altijd veel handiger een behuizing en HD apart te kopen. Zo weet je welke HD er tenminste insteekt.

Merel
26 January 2012, 22:15
Bedankt
Nu is het helemaal niet meer te begrijpen. Op een Nederlandse massatest van enige tijd terug kwam de Samsung Story Station er boven kop en schouders als beste uit de bus kwam. Op een Engelse review wordt van de Freecom gezegd dat hij zijn geld zeker waard is MAAR zeker niet van de snelste is ! Terwijl ik hier verneem dat er een Samsung (welke?) schijf in de Freecom zou zitten.

Waar is de tijd dat er uitgebreide vergelijkende tests werden gepubliceerd in de vakpers; en wel op basis van labo metingen !
Tegenwoordig hebben we zowat het raden naar welke kat in de zak zal zitten. Men voorspelt een tekort aan harde schijven, welke de laatste tijd duurder geworden en tegelijk gaan ze phase-out ; constructeurs verkopen hun productieketens.
Niet echt het beste moment om een te kopen.

Ik zal eens neuzen bij WD voor een usb3 inbouwschijf in een uitwendig kastje. Maar het is te vrezen dat er nog steeds volledige confusie bestaat in de verschillende modellen. Ik zoek dan nog wat verder voor een kastje.