Volledige versie bekijken : UItvallende laptop



butskristof
26 January 2012, 21:18
Beste,

een vriendin van mij heeft wat problemen met haar laptop (Acer TravelMate 5730). Oorspronkelijk stond hier Vista op, maar aangezien die niet goed werkte (wat te verwachten is van een Vista) had is daar al een hele tijd geleden Windows 7 geïnstalleerd. Dit was echter de 32-bit versie. Enkele maanden geleden kreeg ze echter problemen: haar laptop begon uit te vallen. Onder Vista had ze dit ook al gehad, maar dat bleek aan de warmte te liggen en ze schafte zichzelf een cooling pad aan.

Nu leek het er echter op dat de laptop vooral uitviel als ze haar webcam gebruikte. De laatste tijd gebeurde dat steeds vaker en vaker. Ik had de logboeken al nagekeken en daar merkte ik niets onrustwekkend in op, buiten enkele drivermeldingen. Als ik echter naar het tijdstip keek, werden deze foutmeldingen pas gelogd bij de opstart nadat hii uitviel. Een BSOD valt ook uit de boot, aangezien de laptop echt gewoon uitvalt zonder foutmelding. Ook blijft hij echt uitgeschakeld en start hij niet automatisch opnieuw op, hoewel dit voor BSOD's wel ingesteld staat bij 'geavanceerde instellingen'.
Ik besliste dus om de computer opnieuw te formatteren, ditmaal met de 64-bit versie. Opnieuw zocht ik al de drivers en testte de laptop, inclusief de webcam. Bij mij werkte alles normaal, zonder fouten of problemen. De vriendin laat me nu echter weten dat haar laptop zonet na een tiental minuten webcammen al opnieuw is uitgevallen.

Heeft er iemand een idee wat de oorsprong van het probleem nog kan zijn? Ik heb zeker langer dan tien minuten gewebcamd en bij mij was er geen probleem. Zware achtergrondprogramma's waren niet aan het draaien, enkel Chrome en MSN (voor de webcam).

Ik ben zowat ten einde raad, misschien hier nog iemand met een idee? Alle drivers die op de website van Acer beschikbaar waren zijn geïnstalleerd en in het apparaatbeheer stonden nergens foutmeldingen van welke aard dan ook.

Alvast bedankt!

PeterN
26 January 2012, 21:57
Dit zijn zo van die fouten dat je niet direct kan zeggen het is dit of dat. Ik denk enkel door wat verder de laptop te gebruiken en te testen dat je meer richting gaat krijgen wat de oorzaak kan zijn.
Kijk eens als het steeds na een tiental minuten webcammen is. Probeer eens een spelletje te spelen (dewelke wat meer belasting geeft en dus meer warmte ontwikkeld) en kijk als het dan ook gebeurd. Gebeurd het na heropstart sneller doordat er al meer warmte is. Probeer eens zonder internet, valt de laptop dan niet meer uit, eender wat je doet.
Dus de fout proberen te krijgen onder andere omstandigheden waarbij je telkens bepaalde dingen kan uitsluiten zoals warmte, msn, webcam, internet, ...
Probeer eens het geheugen te testen hoewel een fout meestal in een BSOD resulteert.

Mrjraider
26 January 2012, 22:18
Wellicht vergezocht, maar kan het niet zo zijn dat er ergens kortsluiting word veroorzaakt? Dit kan zowel 2 pinnentjes van de usbpoorten zijn als binnen in de laptop.

compuchrisje
26 January 2012, 22:56
Ooit in het verleden iets soortgelijks gehad bij iemand, toen was de grafische kaart om zeep. Het testen bracht toen niets op, omdat daar gewoon geen kans voor was. Als de grafische kaart beschadigd is, maar nog niet fataal, krijg je dergelijke situaties.

butskristof
27 January 2012, 18:28
Vandaag nog eens gepolst en blijkbaar heeft ze de rest van de avond wel nog kunnen webcammen (meer dan dertig minuten aan een stuk) zonder problemen. Ze ging vandaag en in de komende dagen nog zeker iets laten weten over de situatie, dan kan er zich misschien ook al beter een beeld vormen.

Spelletjes spelen oid doet ze eigenlijk nooit, het is een vrij 'basic' gebruiker: Facebook, MSN, wat blogs en Office. Warmte lijkt me niet echt een probleem mits ze de laptop altijd in de koeler heeft staan en ik er bij een warmteprobleem wel een logboekmelding werd aangemaakt. In dat geval kwam er een 'Kernel-Power' melding bij die vermeldde dat 'het systeem was afgesloten vanwege een kritieke thermische gebeurtenis'.

Bij gelegenheid zal ik ook nog eens een geheugentest uitvoeren, maar dat lijkt me ook minder vanzelfsprekend in deze situatie? Maar het kan uiteraard wel allemaal..

@Chrisje: dat is natuurlijk ook een mogelijkheid om in overweging te nemen. Ik zal afwachten op de resultaten van de volgende dagen. Een fout in de grafische kaart lijkt me echter ook niet zo vanzelfsprekend, mits ze met VLC Media Player (die toch de grafische kaart gebruikt voor rendering dacht ik?) veel films en TV-series bekijkt zonder problemen. Misschien ook even vermelden: Aero staat aan, maar werkt blijkbaar zonder problemen. De Windows Prestatie Index gaf op dat vlak wel een vrij positieve score, maar ik kan ook zeggen dat ze misschien even Aero moet uitschakelen en kijken of dit iets oplevert.

Toch allemaal al hartelijk bedankt voor jullie input, ik laat zeker nog iets weten!