Volledige versie bekijken : advies gevraagd voor aankoop smartphone.



De Koene
27 January 2012, 22:44
Ik zou mij in de nabije toekomst een smartphone willen aanschaffen.
Ik heb er nog nooit één gehad en heb er dus ook geen enkele ervaring mee.
De prijs mag niet boven de 200€ liggen, moet wel voorzien zijn van gps (huidige gps heeft het opgegeven).
Geen Nokia (slechte ervaringen met gewone gsm's van dit merk).
Voor de rest geen speciale eisen.
Wat zijn hier de beste opties?

italianboy
27 January 2012, 22:49
Ik heb de Samsung galaxy apollo, deze kost nog maar 150euro en zeker zijn geld waard (bij het flashen van een custom rom, is hij nog sneller, beter)

De Koene
28 January 2012, 13:24
Was nog iets vergeten.
Nu heb ik een gewone gsm met een abbonementje bij Mobistar, maandelijks betaal ik nooit meer dan 15€, ik bel of sms bijna nooit zelf, 't is meer om bereikbaar te zijn.
Zijn er dan bij een smartphone bijkomende kosten waar ik rekening moet mee houden?
En kan ik mijn Mobistar abbonementje gewoon verder blijven gebruiken?
Ik heb er nu eentje in gedachten, de HTC Explorer, iemand ervaring mee?

Primski
29 January 2012, 17:55
Ik heb goede ervaring met de Samsung Gio, zolang je niet op internet gaat heb je geen extra kosten.

De Koene
30 January 2012, 00:16
Ik ga mijn tactiek aanpassen, ik geef mijn vriendin de Samsung Galaxy Y, zo heeft ze ook weer een attentie gekregen en kan ikzelf ook kijken of deze goed is ;)
De voornaamste reden waarom het toestel niet te duur mag zijn is om de simpele reden dat ik al 4 toestellen kwijt ben door het feit dat ze in de wasmachiene hebben gezeten en ééntje in't wc is gevallen en dan nog 1 gewoon vermist, en dit wil ik niet met een iphone of dergelijke.

De Koene
31 January 2012, 14:09
Zoals gezegd zo gedaan, heb mijn vriendin gisteren de Galaxy Y cadeau gedaan.
Natuurlijk gisteren daar dan veel zitten mee spelen.
Vandaag controleert ze haar verbruik bij Mobistar en ziet 7€ binnen bundel en daaronder 238€ buiten bundel verbruikt.
Kan iemand uitleggen wat er aan de hand is?

Mrjraider
31 January 2012, 14:17
Buiten de bundel houdt in dat je over je bundel heen bent gegaan, maar aangezien deze prijzen raar zijn, 7 binnen en 238 buiten zou ik eventjes met je vaste telefoon (kosten besparend xD) bellen naar Mobistar want hier gaat iets fout.

EDIT: Tenzij er mee gespeeld is terwijl deze op het 3g netwerk zat, dit is betaald en WIFI (draadloosinternet) gratis is...

De Koene
31 January 2012, 15:23
Ik had thuis eerst onze wifi er op geinstalleerd en daarna wat gratis apps.
Toen is mijn vriendin boodschappen gaan doen en heeft de kleine in den auto 'Angry Birds' zitten spelen.
Meer is er bij ons weten niet met gedaan.
Wel heb ik gezien dat alle contacten nu vanzelf voorzien zijn van een fotootje.
Mijn vriendin loopt precies nie erg gelukkig nu...

Mrjraider
31 January 2012, 16:48
Hmm het blijft raar want je gaat niet zomaar zonder waarschuwingen over de bundel, en het spelen van Angry birds speelt wel een factor maar, aangezien deze regelmatig kijkt voor updates. Maar dat mag niet zover over de bundel heen.

De Koene
31 January 2012, 22:14
De teller staat ondertussen op 283€, mijn vriendin is er deze middag mee naar een Mobistar verkooppunt geweest.
Blijkbaar is ze lang niet de enige die dit voorheeft, ze moet nu de factuur afwachten en deze daar dan binnenbrengen.
Het bedrag zal gecrediteerd worden heeft de winkelbediende beloofd.
Daarna heeft deze persoon de instelling veranderd in het toestel zodat het 3G-netwerk niet meer word gebruikt.
Gewone wifi nog wel natuurlijk.
Hij heeft echter niet getoond hoe dit in zijn werk ging, in ieder geval niet gewoon via instellingen.
Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat bij een Galaxy y?
Hij heeft ook nog gezegd dat gebruik van de GPS-functie ook extra kosten met zich meebrengt, klopt dit?
Hij wist ook te vertellen dat met haar abbo, het 3G-netwerk 50 cent/min kost, lijkt me toch wel heel veel.

Baloeke
31 January 2012, 23:38
Dat is een dure rekening om even met een nieuwe GSM te spelen. Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik weet niet of de winkelbediende iets gaat kunnen regelen voor het gebruik op internet. Heb je iets op papier staan wat de verkoper gezegd heeft?
Herinner je dit nieuwsbericht (http://www.hbvl.be/limburg/leopoldsburg/weekje-chatten-kost-vrouw-10-000-euro.aspx?cmt=all) nog? Is al wat oud, maar toch.

Surfen op een GSM kost natuurlijk wat extra, en indien je GPS gebruikt op je GSM kan dit verbruik aardig oplopen.
De GPS in de GSM gaat gebruik maken van het internet om bv plaatsen, verkeershinder, ... te zoeken.

Ik weet niet of je het weet maar Mobistar (http://www.mobistar.be/nl/aanbod/internet/onderweg/op-je-gsm/overzicht) bied ook een formule aan om te tergelijke tijd te bellen of te smsen en te surfen.
Er bestaan natuurlijk ander providers die je zeer gooedkoop kunnen laten bellen en surfen. Mobile vikings (https://mobilevikings.com/nl/) BV

Merel
1 February 2012, 13:19
;) Men kan ook niets hoeven te betalen en zelfs gelukkiger leven ... zonder al die spullen ganser dagen nodig te hebben.
Onlangs heeft een wetenschappelijke studie bewezen dat al die gadgets ongelukkig maken.
Zo te zien zijn jullie al goed bezig !:devil:

De Koene
1 February 2012, 13:48
;) Men kan ook niets hoeven te betalen en zelfs gelukkiger leven ... zonder al die spullen ganser dagen nodig te hebben.
Onlangs heeft een wetenschappelijke studie bewezen dat al die gadgets ongelukkig maken.
Zo te zien zijn jullie al goed bezig !:devil:

Ne mens moet mee met zijnen tijd hé, liever zo dan met een lendedoekje in het bos op wilde zwijnen te jagen met een speer:D

Maar goed ik weet ondertussen hoe dat het 3G uitgeschakeld kan worden.
Gewoon alle APN's verwijderen en een fictieve APN ingeven.

Creditering zou geen probleem mogen zijn, dit is ons reeds 3 maal mondeling bevestigd, blijkbaar is het schering en inslag.

En zo leren we alle dagen bij niewaar...

biep
21 February 2012, 18:27
heb dat ook voorgehad. dataverbinding staat dikwijls standaard aan. kan je uitzetten met hello proximus of een gelijkaardig programma dat je dataverbinding kan uitzetten. zet ook zoveel mogelijk op 2G. vb met 3G watchdog of zo. Ik had toen ook niks gedaan en een grote rekening gekregen. heb proximus daarvoor aangeschreven dat ik wel mijn dataverbinding blijkbaar had opstaan maar dat ik geen download of zo had, dat kunnen ze controleren. Beetje zagen en klagen en goede klant enz... en toen hebben ze uit economische overweging, die extra kosten voor de 1/2 gecrediteerd wat ik héél correct vond. proberen waard natuurlijk, anders zeg je maar dat je toch eens bij een andere provider je licht gaat opsteken en misschien wel zult overstappen. Ben benieuwd of de winkelbediende hier iets kan aan doen. Best schrijven naar de klantendienst van Mobistar.
Als je het internet uitzet als je het niet gebruikt en uw 3G uitzet wanneer niet nodig, kan er niks gebeuren. Best nog eens alles nalezen enzo op internet. Google is nog steeds je beste vriend ;-) Die heeft MIJ al vreselijk veel geleerd :lol:

Mrjraider
25 February 2012, 22:41
Ook helpen battery savers (hoe raar het ook mag klinken), deze zorgen dat de 3G netwerk definitief uitblijft als je wifi aan heb staan of als je dat wilt. Dit kan je instellen bij de meeste, ik heb tegenwoordig een Samsung Galaxy S plus en daar staat Juice Defender op, een battery saver die je naar eigen inzicht kan instellen. Probeer dit eerst eens dan kan je zorgen dat de rekening niet nog hoger word en eens praten met de mobistar lui.

De Koene
25 February 2012, 23:59
Ja die Juice Defender staat er reeds op.
Ondertussen is de kwestie van de hoge rekening ook zo goed als opgelost, de normale kosten worden gewoon aangrekend, maar het totale "3G-bedrag" zal gekrediteerd worden, dat staat nu op papier. Dit kon wel een drietal weken duren.
Baloeke had het hier in dit topic over Mobile Vikings, ik heb ondertussen wat zitten zoeken en dit ziet er echt wel goed uit, voor ons althans, is hier iemand die er ervaring mee heeft?

butskristof
26 February 2012, 13:59
Waar je met Mobile Vikings wel moet mee oppassen, is dat deze het 3G-netwerk van Base gebruikt. Dit is spijtig genoeg nog lang niet zo uitgebreid als dat van Proximus of Mobistar. Momenteel worden alleen maar de grote steden van 3G voorzien dacht ik, de verdere uitrol is wel bezig maar voorlopig zal er dus EDGE of in het slechtste geval GPRS gebruikt moeten worden. Toch een factor om ook rekening mee te houden dacht ik, vooral als je niet in een grote stad woont..

Voor de rest hoor ik van Mobile Vikings echter alleen maar lovende kritieken, spijtig dat ze voor dat 3G-netwerk afhankelijk zijn van Base.

Baloeke
26 February 2012, 18:22
Mobile Vikings gebruikt inderdaad het netwerk van Base, en Telenet gebruikt dat van Mobistar. Ik ben van mening dat er nog andere (carrefour, aldi, VT4 mobile, red bull mobile,...) gebruik maken van operatoren, zoals Base, Mobistar en Proximus.

Ikzelf heb nog geen Mobile Vikings :damn:, moet nog even wachten tot mijn huidig contract bij Telenet (eind juli dit jaar) ten einde loopt.
Maar mijn vrouw en 4 kids gebruiken al vollop deze operator en zijn zeer tevreden. Van zodra ik mijn contract bij Telenet kan opzeggen zal ik mij ook aansluiten bij Mobile Vikings.

Voor het ogenblik betaal ik per maand 20€ om tot 118minuten te bellen en of te smsen. Daarboven betaal ik nog een 10€ voor om 200 MB te kunnen surfen.
Bij Mobile vikings betaald men €15 en voor 62 minuten te bellen, men krijgt daarboven 1000 SMS, en extra 1000 SMS naar de Mobile vikings. Als dat nog niet genoeg is mag men ook nog 2GB aan data surfen.
Als ik met mijn abonnement niet alles heb opgebruikt ben ik het resterende belwaarde/dataverbruik kwijt.
Bij Mobile Vikings vervalt na 1 maand de bundel om te SMSjes en het dataverbruik, de belwaarde blijft men behouden, waarmee ook kan gesurfd en smsen kunnen verstuurd worden, tot er geen krediet meer is.

Ook het ontvangst signaal, op mijn GSM, hier thuis van Telenet is zeer zwak. De vrouw en kids hebben hier thuis een zeer goede ontvangst. Wat de snelheid van het surfen wel iets beter maakt. En ik woon nu niet direct in een grote stad.

Als je nog meerdere vragen hebt over Mobile Vikings laat maar weten.

butskristof
26 February 2012, 19:02
Ik vermeldde het maar gewoon omdat ik hier met dat probleem zit, anders was ik waarschijnlijk ook wel bij Mobile Vikings geweest ;-).

Off-topic:

Bij Mobile vikings betaald men €15 en voor 62 minuten te bellen, men krijgt daarboven 1000 SMS, en extra 1000 SMS naar de Mobile vikings. Als dat nog niet genoeg is mag men ook nog 2GB aan data surfen.

Die 62 belminuten die je aanhaalt, zitten die echt in het pakket? Ik dacht dan men enkel de 2GB date + 2000 sms'en (met 1000/1000 verdeling zoals je zei) kreeg, en dat men dan met de €15 belkrediet maximaal 62 minuten kon bellen? Ik weet het echter niet zeker, dus 'correct me if I'm wrong'.
EDIT: op de website van MV lees ik dit

* Deze minuten zijn niet gratis. Dit is het maximum aantal minuten dat overeenkomt met het belkrediet.

Voor de rest heb ik zeker geen kritiek op Mobile Vikings, hun aanbod is ronduit veel interessanter dan dat van de andere operatoren en is zeker het overwegen waard!

Baloeke
26 February 2012, 23:13
Je moet een kijken op de home pagina van Mobile Vikings (https://mobilevikings.com/nl/offer/price-plans/full-option/). De SMSen zijn gratis. Het mobiel internet ook.

Als je een herlading doet van € 15 kan men inderdaad tot 62 minuten bellen (24 cent per minuut). Reken zelf maar eens uit 24 cent maal 62 minuten. Op de website staat trouwens vermeld bij veelgestelde vragen
Wat krijg ik voor mijn herlading van € 15? Voor een herlaadbeurt van € 15, krijg je een maand lang 1000 gratis SMS’jes, geldig naar alle netwerken, en 2 GB gratis data. Natuurlijk kan je de € 15 gebruiken als belwaarde (€ 0.24/minuut, tellend per seconde na de eerste minuut).



Als men voor €25 of €40 zijn het aantal SMSen en dataverbruik gelijk. Het zijn enkel de belminuten dat hoger worden en het bedrag van een oproep per minuut goedkoper zijn.

Mijn vrouw haar bundel, is vervallen :damn:. Langer dan een maand niet herladen. Een SMS sturen buiten haar bundel kost 10 cent. Zolang ze belwaarde heeft kan zij blijven SMSen, data verbruiken en bellen.

Eens klant bij mobile vikings kan men op de inlogpagina kijken wat je dagelijks verbruik, (aantal SMSen in en uit, aantal MMSen dataverbruik en aantal gesprekken in en out + tijdsduur. Overzichtelijker kan het denkelijk niet.

Mrjraider
2 March 2012, 16:33
Je moet een kijken op de home pagina van Mobile Vikings (https://mobilevikings.com/nl/offer/price-plans/full-option/). De SMSen zijn gratis. Het mobiel internet ook.

Als je een herlading doet van € 15 kan men inderdaad tot 62 minuten bellen (24 cent per minuut). Reken zelf maar eens uit 24 cent maal 62 minuten. Op de website staat trouwens vermeld bij veelgestelde vragen
Als men voor €25 of €40 zijn het aantal SMSen en dataverbruik gelijk. Het zijn enkel de belminuten dat hoger worden en het bedrag van een oproep per minuut goedkoper zijn.

Mijn vrouw haar bundel, is vervallen :damn:. Langer dan een maand niet herladen. Een SMS sturen buiten haar bundel kost 10 cent. Zolang ze belwaarde heeft kan zij blijven SMSen, data verbruiken en bellen.

Eens klant bij mobile vikings kan men op de inlogpagina kijken wat je dagelijks verbruik, (aantal SMSen in en uit, aantal MMSen dataverbruik en aantal gesprekken in en out + tijdsduur. Overzichtelijker kan het denkelijk niet.

De nederlandse operators kunnen nog wat leren, die rekenen ruim 30 euro per maand voor 150 bel/sms + 300 mb data..

butskristof
2 March 2012, 18:22
Hier in België zijn de internetabo's over het algemeen ook zo duur hoor, alleen Mobile Vikings springt er echt tussenuit met zo'n interessant aanbod ;).

Mrjraider
2 March 2012, 18:28
Hier in België zijn de internetabo's over het algemeen ook zo duur hoor, alleen Mobile Vikings springt er echt tussenuit met zo'n interessant aanbod ;).

Ach, in Nederland kom je zulke aanbiedingen/abonnementen nooit tegen, dat is wel een beetje jammer... Verder zijn alle abo's te hoog, in Nederland schijnen er zelf afspraken met de operators onder elkaar gemaakt te zijn om de abonnementen zo duur te maken..

Baloeke
2 March 2012, 23:21
In Frankrijk zou het nog goedkoper zijn, als ik het VRT nieuws (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/120302_TarievenTelecommunicatie) mag geloven.

andre verspeete
21 March 2012, 09:42
Ze moeten bij mobistar de verbinding met internet blokkeren.
Ik heb het gedaan bij proximus en was geen probleem.
Ik gebruik juist wifi verbindingen.